Ervaring ET-waarde aanpassen

BOCK

Lid
Mijn banden lopen lichtjes aan met het inveren op een drempel.

Nu wil ik de et waarde laten aanpassen.

Iemand ervaring mee?

Wil dit laten doen bij velgendokter in Uden laten doen.
Of iemand ander adresje in Limburg of Brabant.

hemi24

Donateur
Eerste vraag die bij mij opkomt: hoe kan het dat er iets aanloopt?
Blijkbaar is er iets dan al niet meer origineel?
Met andere woorden: je ET waarde is dus al anders…

BOCK

Lid
Deze. De ET waarde heb ik niet opgelet.
Ja mijn fout.

Moet keer onder de auto kruipen om de et waarde te kijken.

Bijlagen

• IMG_8153.jpeg
    IMG_8153.jpeg
    283,8 KB · Weergaven: 42

CDO

Forumguru
Ga je dit serieus laten doen?? Is in mijn ogen echt wel een veiligheids dingetje en ik zou me er zelf niet prettig bij voelen om.met zo'n gewicht op hogere snelheid met mijn gezin onderweg te zijn.

hemi24

Donateur
Wat is nu eigenlijk de vraag waar je antwoord op zoekt?

Het klinkt nu een beetje als: wat is groen? En zo ja, waarom doet het zeer?

:sterretjes:

“Doe maar een frisje…”

Tees

Donateur
Dit kan twee kanten opgaan: je wielen staan nu te ver naar binnen en moeten verder naar buiten, of andersom. Voor het eerste geval zijn spacers een prima optie, maar te oordelen op de foto, heb jij eerder het tweede geval.

Daarvoor moet er iets weg ipv erbij. Dus dat betekent frezen (velg) of onderdelen vervangen (naaf). Beide vraag ik me ernstig af of dat verstandig is...is je verlies nemen en de velgen omwisselen voor een andere maat niet heel veel slimmer?

hemi24

Donateur
Afdraaien of frezen zou ik als een No-go willen bestempelen; kans groot dat je dan ik een gebied komt wat niet meer wordt afgedekt door de achterliggende keuring en certificaten die bij de velgen horen.

andrehj

Forumguru
@BOCK Als je een deel van de naaf van de velg af laat draaien of frezen, dan klopt ook de lengte van de bouten niet meer. Sterker nog, meestal zijn de gaten voor de bouten al best diep (omdat vaak dezelfde bouten gebruikt worden voor aluminium en (veel dunnere) stalen velgen) en zit er achter de boutkop maar heel weinig aluminium. En precies daar ga jij materiaal laten weghalen.
Niet alleen zal de fabrikant van de velg dat nooit toestaan, maar het kan dus ook erg gevaarlijk zijn, tot het afbreken van het wiel van de auto aan toe.
Ik zou zoals hierboven al gesuggereerd is deze velgen maar proberen te verkopen en passende velgen aanschaffen.
Als je ze nieuw gekocht hebt kun je terug naar je leverancier, want die had je deze niet passende velgen nooit bij jouw auto mogen verkopen.
En als je ze tweedehands hebt, kun je ze vast voor (ongeveer) dezelfde prijs wel weer verkopen.

BOCK

Lid
@BOCK Als je een deel van de naaf van de velg af laat draaien of frezen, dan klopt ook de lengte van de bouten niet meer. Sterker nog, meestal zijn de gaten voor de bouten al best diep (omdat vaak dezelfde bouten gebruikt worden voor aluminium en (veel dunnere) stalen velgen) en zit er achter de boutkop maar heel weinig aluminium. En precies daar ga jij materiaal laten weghalen.
Niet alleen zal de fabrikant van de velg dat nooit toestaan, maar het kan dus ook erg gevaarlijk zijn, tot het afbreken van het wiel van de auto aan toe.
Ik zou zoals hierboven al gesuggereerd is deze velgen maar proberen te verkopen en passende velgen aanschaffen.
Als je ze nieuw gekocht hebt kun je terug naar je leverancier, want die had je deze niet passende velgen nooit bij jouw auto mogen verkopen.
En als je ze tweedehands hebt, kun je ze vast voor (ongeveer) dezelfde prijs wel weer verkopen.
Snap je verhaal.
Daarom vroeg ik ook of er mensen ervaring mee hadden.

Maar velgendokter bied dit gewoon aan. En veel ervaring mee.
Dus daarom was ik benieuwd of iemand dit heeft laten doen.

Mijn veren zijn gewoon de standaard veren.

Tees

Donateur
Even hun website opgezocht: https://develgendokter.nl/diensten/et-naaf-aanpassingen/#etwaarde

Het gaat dus om het (maximaal 5 mm) affrezen van het vlak dat velgen met de naven verbindt. Ze zeggen dat dit verantwoord zou moeten kunnen (hoeveel is afhankelijk van t wiel), maar ik zou dit zelf nooit doen. Het naafvlak is de enige bevestiging van het wiel met de auto. Dat betekent dat alle krachten op dat vlak komen te staan. Misschien gaat t in 99+% van de gevallen goed, maar degenen bij wie het niet goed gegaan is, kunnen t waarschijnlijk niet navertellen.

Bovendien is de typegoedkeuring van een velg gebaseerd op de specificaties af-fabriek. Als je daar vervolgens 5 mm materiaal gaat affrezen, is dat natuurlijk niet meer conform diezelfde specificaties. Ik kan me niet voorstellen dat fabrikanten zoveel onnodig extra materiaal erop zetten. Dat kost geld en maakt de velgen zwaarder, wat ten koste gaat van de rijeigenschappen. Voor mij dus een dubbele :nono:

Arjan1985

Forumguru
Even over een andere boeg. Hoe erg is het? Beetje schaven of beschadigd je band. Alleen in beladen toestand? En alleen als je hard rijd of met stapvoets ook?
De originele dempers zijn vind ik (over de O3FL sprekende vrij zwak). Wellicht als je er nieuwe B4 of B6 dempers in stopt de auto minder ver inveert?

1983jeroen

Forumguru
Zou die 5mm genoeg helpen denk je? Op mijn laatste Octavia had ik ook velgen die duidelijk verder naar buiten kwamen dan orgineel, maar dat liep nooit aan.
Zoals eerder genoemd is een smallere band misschien nog een optie.

Bovenaan Onderaan