Ervaring 1.2 tsi DSG en vakantie

duopenotti

Senior Member
Hallo allemaal,

Onze rapid met 1.2 tsi 90 pk en DSG wordt binnenkort geleverd en kort daarna gaan we hiermee op vakantie. De auto is dan nog amper ingereden en moet een gezin met grote bagagewagen en dakkoffer (op de bagagewagen) naar het gardameer brengen (we gaan nog ouderwets kamperen).

Mijn vraag is of de 1.2 tsi voldoende vermogen heeft. Ik zou hem graag willen tunen maar tijd om hem in te rijden is er amper.
Daarnaast vraag ik me af hoe je (met name in de bergen) met de DSG omgaat. Gebruik je de D of S stand of kan je beter manueel schakelen?
Zijn er nog andere tips? Ik hoor het graag.

Groet,
Eric
 

spikehome

Forumguru
Ik heb hiervoor een golf 6 1.2 gehad met handbak.
En nu een golf 7 1.2 met dsg.
Beide auto's met vouwwagen door Europa.
Veel hellingen gehad.
Motorisch geen enkel probleem.
Ook dsg werkt goed, bij helling af handmatig zetten en terug schakelen want afremmen op de motor doet ie niet.
Rijd altijd in de D maar doe veel handmatig omdat ik de schakelmomenten niks vind.
Maar dat is meer persoonlijk.
 

oco1979

Forumguru
Inrijden,ene ga zeggen doen ander gewoon niet doen.
Komt er op neer dat deze "altijd" goed warm is als je het vol vermogen wil aanspreken.
Meeste tuners gaan vanaf 2000km - 6000km pas beginnen chippen.
Alles moet nog een beetje zetten.
 

oco1979

Forumguru
Even snel gekeken,deze motor na chippen,lekker wat koppel bijkrijgen,combinatie met sportkatalysator ga die zeker lekker.
Veel Nm(koppel) bij lage toeren is fun to drive.
Zeker met dsg.

(ter info)shifttime dsg van 100ms naar 80ms(stage 1)
100ms naar 60ms(stage 2)
stage 3 op aanvraag :D
 

duopenotti

Senior Member
@oco1979
Dus nog niet chippen? Bij wie zal ik hem laten chippen en wat bedoel je met sportkatalysator?
Volgens mij heb je het ook over DSG tunen, waardoor hij sneller schakelt?

@spikehome
Goed om te lezen dat het motortje het aan kan. Heb jij de 90 of 110 pk versie? Dat schijnt ook nog wel wat te schelen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dsg tunen vooral om in D iets later te laten opschakelen. In bergen veel gereden met 1.2 tsi dsg. Nooit handmatig hoeven schakelen. In S soms als het hard omlaag gaat. Gaat prima
 

oco1979

Forumguru
@oco1979
Dus nog niet chippen? Bij wie zal ik hem laten chippen en wat bedoel je met sportkatalysator?
Volgens mij heb je het ook over DSG tunen, waardoor hij sneller schakelt?

@spikehome
Goed om te lezen dat het motortje het aan kan. Heb jij de 90 of 110 pk versie? Dat schijnt ook nog wel wat te schelen?

best nog wachten,zeker als je chip op maat wil doen,die ga op testbank.
Bij wie : is te zien.
Nederland: JD,VAGtechniek
belgie : dvx,Br performance,APEC

Sportkatalysator : dat is ter vervanging van de normale katalysator,betere flow te hebben en toch nog door de keuring te geraken.

Dsg tuning is inderdaad sneller opschakelen en nog wat wijzigingen.

Best is chiptuning en DSG tuning te samen laten doen voor optimaal resultaat
 

Spierings

Forumguru
Alleen een dsg tuning is al een flinke verbetering..

Bij de 2.0 tdi van mijn vader alleen de dsg laten tunen en dat is al een wereld van verschil.. betere schakelmomenten en reageerde beter op gasgeven, daarnaast is hij zelfs zuiniger gaan rijden.. laatst is hij met de caravan a 1500kg op pad geweest en hij heeft hem continu in zijn d kunnen laten staan. De bak voelde precies aan wanneer er vermogen geleverd moest worden en schakelde op tijd terug (wat vooraf heel anders was)
 

Spierings

Forumguru
Zou alles in een keer doen, misschien ook voor een combi prijs...

Vaak zijn er bepaalde momenten waarop je extra korting krijgt. Zo zijn er bijvoorbeeld Vagtechniek bepaalde maanden dat je 20% korting krijgt op standaard chiptuning en dsg tuning....ook is er wel eens een forummeeting bij een tuner waardoor je xtra korting krijgt..

Soms wordt wachten dus beloond. .
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Maar we moeten ook niet overdrijven. Mijn Yeti 1.2 reed ook met ongetunede dsg prima in de bergen. Beter dan op het vlakke. Het is meer dat je niet praktisch wegrijdt in de 2 en op het vlakke al bij 60 in de 7 zit. En bijkomend voordeel is dat de S stand ook (op een prettige en nuttige manier) bruikbaar wordt doordat daarin juist wat eerder wordt opgeschakeld en niet nodeloos lang wordt doorgetrokken zonder dat er effectief nog iets gebeurt
 

Spierings

Forumguru
@Rosinfield

misschien dat het motortype ook iets uit maakt.. de dsg van mijn vader schakelde op een rotonde al naar zijn 3 a 900-1000 toeren.. om vervolgens pas bij half gas te beseffen dat de versnelling te hoog was en terug te schakelen... het is ook maar net hoe je ermee rijdt. Mijn vader is een zeer rustige rijder, en als de bak veel te vroeg opschakelt en de motor begint te bokken is dat niet bepaald fijn..
Bij Vagtechniek hadden ze ook gemerkt dat hij extreem vroeg opschakelde..

Mijn vader die huiverig was voor de dsg tuning en deze toch op aanraden van mij heeft uitgevoerd is helemaal van gedachten veranderd en er nu zeer happy mee... de wagen rijdt doordat hij nu wel in zijn powerband rijdt echt totaal anders..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat klopt wel hoor. Rotondes gaan idd veel beter na de tuning. Ik bedoelde meer te zeggen dat de originele software niet specifiek een probleem oplevert in de bergen. Het rijdt ook daar natuurlijk wel beter en dan vooral in S is mijn ervaring.
 

spikehome

Forumguru
Dsg tunen vooral om in D iets later te laten opschakelen. In bergen veel gereden met 1.2 tsi dsg. Nooit handmatig hoeven schakelen. In S soms als het hard omlaag gaat. Gaat prima
Ik heb er een vouwwagen achter geloof me maar dat het steeds harder gaat.
En in Frankrijk mag je vaak maar 90 omlaag. Dus vaak in de 3e omlaag en in de D schakelt de auto gelijk op naar 7.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Sorry zie nu ook dat bij ts sprake is van een aanhanger. Mijn aversie tegen iets achter de auto hebben hangen is kennelijk dermate groot dat ik dat direct heb verdrongen ;)
 
Bovenaan Onderaan