Ervaring 1.2 tsi 105pk

Rikki

Nieuw lid
Dsg zal het niet worden. Het meer en beter heeft ook een budgettaire limiet en ben niet zo zeer een voorstander van een automaat. Heb er al een paar keer mee gereden, maar miste telkens het "actief" rijden. Dsg rijden is simpelweg remmen en gas geven, redelijk passief dus. Daarnaast doen we beide geen filekilometers, dus last van een zeer been van het ontkoppelen hebben we dus ook niet.

Maar laat mij wel duidelijk zijn: een dsg is iets subliem maar nog niet voor mij bestemd.

U bent nog niet aan een DSG toe. Maar het ging toch om een advies over een meer en betere auto dan de Fabia voor uw partner? Misschien is die wel toe aan een DSG?
U heeft het over een Octavia als nieuwe tweede auto. Als budgettaire beperking een rol speelt, denk dan ook eens aan een Rapid, een stapje hoger t.o.v. de Fabia en goedkoper dan de Octavia. Wat dacht u van de Rapid met 1.4 motorisering met handschakeling, dat wordt actief rijden. Niet simpelweg remmen en gas geven, maar roeren met de versnellingspook.....
 

leon-cupra

Forumguru
U bent nog niet aan een DSG toe. Maar het ging toch om een advies over een meer en betere auto dan de Fabia voor uw partner? Misschien is die wel toe aan een DSG?
U heeft het over een Octavia als nieuwe tweede auto. Als budgettaire beperking een rol speelt, denk dan ook eens aan een Rapid, een stapje hoger t.o.v. de Fabia en goedkoper dan de Octavia. Wat dacht u van de Rapid met 1.4 motorisering met handschakeling, dat wordt actief rijden. Niet simpelweg remmen en gas geven, maar roeren met de versnellingspook.....
Rikki,

Ik apprecieer uw advies maar ik ga het zeker niet volgen. Dsg is gewoon nog niet mijn ding en zeker niet dat van mijn partner. Ik kan mij inbeelden dat het voor sommige rijders het totaalplaatje beter wordt met een dsg maar bij ons is dit totaal niet.

Betreft het budget kan het wel iets ruimer, maar laat ons stellen dat we een bepaalde grens hebben gesteld. En een dsg is toch weeral 2000€ meer.

De rapid is zeker in beeld geweest, maar heb ermee gereden en word er niet warm van. Daarnaast is het interieur van een octavia toch wel een stuk kwalitatiever en mooier.
 

turboturbo

Forumguru
Daarnaast heeft de 86pk maar 5 versnellingen en de 105pk 6.
Resulteert dat ook in gemak (6e versnelling voor snelweg rijden) of moet je in vergelijking met de 86pk 5-bak vaker poken om op dezelfde snelheid uit te komen?
M.a.w. rijdt je bij 130km/u ook daadwerkelijk lagere toeren dan de 5-bak?
 

CDK

Forumguru
Ik heb vandaag voor de komende 4 dagen van Skoda Rijnwoud uit Rotterdam een O3 1.2 TSI Elegance demo met een handgeschakelde 6 bak mee gekregen, moet zeggen dat de auto me positief verrast, voor in Nederland is het motortje best geschikt, je kan vlot met het verkeer meekomen, om bepakt en bezakt op vakantie de bergen in te gaan zou ik tenminste voor de 1.4 TSI opteren, maar nogmaals deze auto biedt meer als wat ik er op voorhand van verwachtte! :thumbsup:
 

micky

Forumguru
@Corné de Kluijver, dat had ik dus ook toen ik er mee aan het proefrijden was, niet voor de moter, maar voor het stuurgedrag en geluid in de combi, echt geen verkeerde combi met deze motor :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Pollewop

Forumguru
Gisteren vanuit Kroatië teruggereden naar Zwitserland, bepakt en bezakt door de bergen, en "geen centje pijn", beviel me uitstekend. De OC3 met een 1.2 TSI bevalt me zo goed omdat de motor zeer stil is, voor mij genoeg trekkracht heeft, en zeer zuinig is. Verder vind ik dat de auto minderen "zenuwachtig" is als de met 1.4 TSI, waardoor het voor mij een ideale reisauto is voor langere afstanden... Heerlijke relaxed...
Heb je een caravan of iets anders te trekken, en ga je met z'n vijfen over een bergpas, dan heb dan ben je met de 1.4 TSI beter af. Zo niet, dan heb je aan de 1.2 TSI meer dan genoeg...
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Het is écht een heel verschil @ertromp, maar zoals ik al schreef boven verwachting! Het is een fijne stille auto, korte oneffenheden worden wel vrij hard door het onderstel doorgegeven ondanks de aanwezige ballonbanden, mijn vrouw zei al meteen heel bijdehand tja geen KW onderstel hè haha. Waar ik het meest om moest lachen was dat ze zei... "eigenlijk best saai, er kijkt nu niemand op of of, geef mij jouw Superbee maar!" :)
Afslaan alleen met het start stop systeem ;) ik rij nog dagelijks met een handbak hè met het grotere werk :)
 

spikehome

Forumguru
Ik heb (nog) een VW golf van 2011 met een 1.2 motor.
Deze is net zo zwaar als de Octavia.
Ik ga al 3 jaar op vakantie ermee Kroatië, Spanje, Frankrijk door de bergen met vouwwagen dan wel vol bepakt.
De 1.2 bevalt uitstekend.
Heb hiervoor ook een Peugeot 308 1.6vti gehad maar ook een 307 2.0.
Kan melden dat ik de zeer tevreden ben over de 1.2.
Ben ook erg benieuwd naar de 1.2 met 110pk.
Die word al ingezet in de nieuwe polo en golf sportvan
 

CDK

Forumguru
Na 3 dagen nog steeds positief verrast over de 1.2 TSI begin'm eigenlijk al te waarderen..... Tot de 4e versnelling is het best aardig, daarna is het wel klaar..., overdrive op overdrive ;) het verbruik tot nu op de BC 7,9 liter op 100km dat zal vast zuiniger kunnen haha :)
 

CDK

Forumguru
Haha ;) dit bewijst wel dat downsizing alleen gunstig voor je verbruik is als je met een fluwelen voetje rijdt!! Rij je een beetje sportiever en op toeren bij een warme motor dan is het toch eigenlijk wel buitenproportioneel....
 

Vincent76

Actief lid
Ik rijd voornamelijk drukke stadskilometers en moet eerlijk bekennen dat mijn verbruik nagenoeg gelijk is met de 1.2. Ik ben echt geen stoplichtsprinter, maar krijg het verbruik niet lager tenzij ik veel op de snelweg ga rijden.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ben nog elke dag blij met m'n 1.2 TSI. Verbruik 6,7 - 7 liter per 100. Schurk tegen de 1:15 aan.

Heb er nu 17.000 op staan.

Als ik de motor privé zou rijden zou ik me wat meer zorgen maken daar ik het gevoel heb het blok wel erg goed uit te knijpen op z'n tijd. De DSG schakelt ook in no-time naar de 7 en dan met je raam open hoor je erg onnatuurlijke geluiden uit 't vooronder als je een beetje gas bij geeft.

Verrassend vlot blok hoor. Met handbak voelt het helemaal lekker vlot aan.
 

flip

Lid
Ik ben heel tevreden over de 1.2 tsi 105 pk. Ik ben geen sjonnie die aan elk verkeerslicht strepen moet trekken, maar af en toe mag het eens vooruit gaan. Dan voel je wel dat het motortje zijn grenzen heeft, wat overigens logisch is. Als je alles zelf moet betalen, zoals ikzelf, dan is deze wagen een ideaal compromis tussen rijgenot en betaalbaarheid. De 1.4 tsi zal natuurlijk (veel) leuker zijn (en ook de 1.8 en de VRS, ongetwijfeld), maar het prijsverschil is er ook naar. Verrassend trouwens als je gewoon meegaat met het verkeer, hoe zuinig dit kereltje is.
 

CDK

Forumguru
na een paar dagen met de O3 1.2 TSI gereden te hebben kan ik zeggen;
- stille soepele motor waarmee je in de 1e 4 versnellingen goed met het verkeer kan meekomen.
- ik kwam qua verbruik gemiddeld op 1 op 12.5 uit met mijn woon / werkverkeer van 25 km enkele reis, maar dat kan uiteraard zuiniger!
- de O3 zit gewoon goed in elkaar en rijd lekker, tikje zweverig, korte oneffenheden worden hard doorgegeven.
- de zit achter het stuur is goed, ook voor lange mensen, alleen de stoelzittingen zijn te kort, geen ondersteuning.
- grootste minpunt, je bent verplicht de radio aan te zetten, uit de motor komt geen muziek, het fluiten / suizen van de wind was erg irritant, dit had ik ook bij de RS al opgemerkt, dus zal een O3 kwaaltje zijn vrees ik...

nu weer heel blij dat ik weer met mijn 6 pitter Superbee rij ;)
 
Bovenaan Onderaan