Ervaring 1.2 tsi 105pk

leon-cupra

Forumguru
Hallo allen,

Zoals ook aangegeven in mijn voorsteltopic gaan we waarschijnlijk onze fabia combi inruilen voor de nieuwe octavia combi. We rijden momenteel alletwee diesel, maar aangezien mijn vriendin sinds vorig jaar heel wat minder kilometers doet voor haar werk, is de overschakeling van diesel naar benzine evident (ongeveer 8000km per jaar). Nu, aangezien het onze allereerste benzine is, had ik toch graag wat ervaringen gelezen van mensen die met de 1.2tsi 105pk rijden. Ik weet dat er met de vorige generatie 1.2tsi redelijk veel problemen zij geweest maar dat dit ondertussen opgelost is.

Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met de 86pk versie? budgetair interessant en het is toch bedoeld als tweede wagen maar ik veronderstel dat je hiermee niet echt veel rijplezier mee hebt :-)

Ik weet dat een testrit veel meer duidelijkheid zal brengen en dat wordt zeker nog gedaan, maar had alvast graag wat ervaringen gelezen.

Alvast bedankt,

Mvg
Tim

Hoi, ik rijd sinds 2 maanden nu 1.2 tsi, kom van diesel mazda 6 144 pk. Nu 105 pk, prima wagen, voldoende vermogen, en alleen 1.4 eigenlijk misschien alleen nodig tijdens vakantie, vouwwagen trekken. Maar grotendeels is 1.2 tsi ruim voldoende. Als je rustig rijdt en gaat niet boven 120 km dan kan je aardig zuinig rijden, alles boven de 120 dan gaat het verbruik omhoog. Wij stonden ook voor de keuze 1.4 of 1.2 maar het bedrag ia redelijk groot, en wij vonden het niet waard. Succes

leon-cupra

Forumguru
Thx voor de reactie.

Nu, de octavia zal ook dienen als tweede wagen. Mijn vriendin zal ermee rijden en voor haar is snelheid niet zo van heel groot belang, mag natuurlijk een klein beetje vooruit gaan maar haar voornaamste zorg is het budget :-d
Snelwegkilometers zullen er niet zoveel mee gedaan worden. Haar werk is namelijk op 4km van huis en de boodschappen gaan doen, zal ook niet meer zijn dan dat. Het kan mss eens gebeuren dat we met de octavia naar mijn ouders zullen gaan en dan is het direct 80km enkel en dat zijn pure snelwegkilometers.

Maar aangezien ik er regelmatig mee zal rijden is het natuurlijk niet de bedoeling dat ik mij continue zal ergeren. Mijn referentiekader is nl een gechipte 2.0tdi (177pk) superb combi.

Kan je mij even doorgeven wat het jouw verbruik is binnen de stad?

Mvg
Tim

Binnen stad, zal het zo rond 1 op 14 zijn. Ik rijd niet zoveel stad, meer snelwegkilometers. Ik zit op dit moment op 1 op 17. Combinatie stad/snelweg

leon-cupra

Forumguru
Dat valt heel goed mee. Met mij superb kom ik amper aan die waarden (wel veel korte afstanden en zware voet :D.

Gieliovd

Forumguru
12.000 km verder, ben er heel content mee. Mijn verslagje is te lezen is het topic "leuke dingen die je meemaakt met je O3".

Al met al, geen 86pk versie nemen. 105 is net voldoende om vlot mee te komen. En dan rij ik redelijk bewust op vermogen en nog een DSG bak ook.

Misschien een rare vraag, als je een Superb hebt staan, waarom dan zo'n grote bak erbij voor die kleine ritjes? Neem dan een Fabia ofzo. Kleiner, lichter, zuiniger... Goedkopere wegenbelasting etc.

Een O3 is geen boodschappenwagentje, zeker de combi niet. Het is natuurlijk wel een fantastische auto ;)

leon-cupra

Forumguru
Gieliovd,

Zal je ervaringen er eens op nalezen.

Betreft uw vraag: je geeft zelf het antwoord. Omdat het een fantastische wagen is :D
Hebben nu momenteel een fabia combi als tweede wagen, maar ben beetje van het principe: meer en beter. Dus opvolger van de fabia moet meer en beter zijn en dan kom je bij de octavia uit. Nu, moesten we de superb niet gehad hebben, had ik er zelf mee gereden.

Qua wegentaksen is het natuurlijk volgens het Belgisch systeem: eerste inschrijving 89€ en jaarlijkse bijdrage 189€. Dus daar moeten we het niet voor laten :-)

En met twee kids (eentje bijna drie en eentje twee maanden) is het natuurlijk ook wel handig dat vriendin over een ruime wagen beschikt. Zij vervoert de kids tijdens de week, ik in het weekend.

Mvg
Tim

Rikki

Nieuw lid
Gieliovd,

Zal je ervaringen er eens op nalezen.

Betreft uw vraag: je geeft zelf het antwoord. Omdat het een fantastische wagen is :D
Hebben nu momenteel een fabia combi als tweede wagen, maar ben beetje van het principe: meer en beter. Dus opvolger van de fabia moet meer en beter zijn en dan kom je bij de octavia uit. Nu, moesten we de superb niet gehad hebben, had ik er zelf mee gereden.

Qua wegentaksen is het natuurlijk volgens het Belgisch systeem: eerste inschrijving 89€ en jaarlijkse bijdrage 189€. Dus daar moeten we het niet voor laten :-)

En met twee kids (eentje bijna drie en eentje twee maanden) is het natuurlijk ook wel handig dat vriendin over een ruime wagen beschikt. Zij vervoert de kids tijdens de week, ik in het weekend.

Mvg
Tim
Geachte Tim,

als het u gaat om MEER EN BETER en u kiest voor de Octavia 1.2 dan advisere ik u de aanschaf van de 105pk met DSG! Zijdezacht, fluisterstil, soepel en zuinig (Ollanders hè!). De meerprijs krijgt u grotendeels later terug in vergelijk met de 85pk-versie en inmiddels rijdt uw partner dagelijks haar korte stadse ritten met een grote smile.
De huidige 105pk motor is t.o.v. de versie in de Octavia II (conform Golf6) geëvolueerd, net als de DSG. De bekende problemen met TSI en DSG zijn bij de Octavia III (en Golf7) opgelost. Geldt net zo voor de nieuwe modellen van SEAT waarin deze motoren en automaten leverbaar zijn.
Succes!

henriz

Forumguru
Ik heb geen ervaring met een Octavia met 85pk, maar ik heb wel ervaring met 85pk benzine motor in een auto die lichter is dan een Octavia. En dat gaat niet vlot. Zeker als je reverentie een gechipte 2.0 is ga je dat niet leuk vinden.
En Ik ben bepaald geen sportieve rijder.

Darkside

Forumguru
Rij zelf een 1.2 me 105 pk. En dat naar alle tevredenheid. Meer is leuker. Maar niet noodzakelijk.
Had laatst een 1.2 mee met 86 PK in een rapid. En ook dat was geen tegenvaller.
Maar of ik 86 PK in een octavia zou willen.....Denk het niet.

De TSI's zijn gewoon fijne motoren. En met de 1.2 kan je goed meekomen en nog redelijk zuinig rijden ook.

flatron

Actief lid
Persoonlijk zou ik de 86 pk te laten staan. Die komt te kort (zij de garagist). Ik heb een 105 pk en die is ok.

Zirx

Lid
Ik kom van een 2.0 TFSI (Audi A4, 1500kg) en heb nu een Audi A1 1.2 TFSI met 86 pk en ong 1000 kg.
Dit rijdt naar mening helemaal niet verkeerd.

Ik heb ook een proefrit gemaakt ik de 1.2 TSI van de OC3 met 105 pk en 1150 kg als ik het goed heb. Dit valt ook zeker niet tegen.
Het is weliswaar een hele andere manier van rijden dan een 2.0 TFSI, maar ik vond het redelijk meevallen.
Het grote verschil naar mijn mening is het verschil in koppel.

EdK

Forumguru
Had een 1,4 RoomsteR en zonder TSI en die moest ingeruild worden.
En mijn oog was gevallen op de Yeti, dus maar eens naar de dealer.
En had zeer mijn twijfels over de 1,2 TSI uitvoering met 105 PK.
Na dit geopperd te hebben bij dedealer gaf hij me de sleutel van hun Yeti en zei, ga eerst maar eens rijden en dan praten we verder.
Wel ik dus rijden en was echt zeer verrast over de trekkracht van dit motortje, en uiteindelijk ook overtuigd dat dit voldoende was voor mij met dagelijks gebruik.

En dan heeft de Yeti ook nog eens een stroomlijn van een blok beton, dus bij de beter gestroomlijnde wagens kan hij alleen maar zuiniger en krachtiger overkomen.
En tsja dat ik uiteindelijk de 1,4 TSI rij komt omdat ik die voor de prijs van de 1,2 TSI heb kunnen kopen. ( introductie Yeti van 250 stuks toendertijd )

Darkside

Forumguru
De active toch. Al weet ik het niet zeker. Maar dacht dat de instapper met weinig opties geleverd werd met de 86 pk variant

leon-cupra

Forumguru
Hier in belgie kan je de 86pk versie in alle niveaus verkrijgen. Maakt hem een stuk goedkoper. Nu vriendin ziet de 86pk niet zitten, dus het zal wss de 105pk worden.

Nu, Mijn broer die bij skoda werkt, gaat zorgen voor een testrit met de 105pk versie en dan gaan we al iets meer weten. Wel beetje vervelend dat weinig dealers deze versie hebben staan. Belgie is een dieselland hé. Dus het zal een ritje naar brussel worden.

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Geachte Tim,

als het u gaat om MEER EN BETER en u kiest voor de Octavia 1.2 dan advisere ik u de aanschaf van de 105pk met DSG! Zijdezacht, fluisterstil, soepel en zuinig (Ollanders hè!). De meerprijs krijgt u grotendeels later terug in vergelijk met de 85pk-versie en inmiddels rijdt uw partner dagelijks haar korte stadse ritten met een grote smile.
De huidige 105pk motor is t.o.v. de versie in de Octavia II (conform Golf6) geëvolueerd, net als de DSG. De bekende problemen met TSI en DSG zijn bij de Octavia III (en Golf7) opgelost. Geldt net zo voor de nieuwe modellen van SEAT waarin deze motoren en automaten leverbaar zijn.
Succes!
Dsg zal het niet worden. Het meer en beter heeft ook een budgettaire limiet en ben niet zo zeer een voorstander van een automaat. Heb er al een paar keer mee gereden, maar miste telkens het "actief" rijden. Dsg rijden is simpelweg remmen en gas geven, redelijk passief dus. Daarnaast doen we beide geen filekilometers, dus last van een zeer been van het ontkoppelen hebben we dus ook niet.

Maar laat mij wel duidelijk zijn: een dsg is iets subliem maar nog niet voor mij bestemd.

leon-cupra

Forumguru
Ik meende dat het gemiddeld advies over de 86pk/105pk 1.2tsi juist is om de 86pk te nemen, en die te laten tunen naar 140pk? En dan zou je nog geld over houden....
Was ook eerst mijn idee maar vriendin is er niet voor te vinden. Daarnaast heeft de 86pk maar 5 versnellingen en de 105pk 6. Nu het verschil na tuning zal ongeveer 500€ zijn maar voor dit bedrag verlies je wel je garantie. Dus we gaan toch maar opteren voor de 105pk. Is trouwens ook iets zuiniger dan de 86pk. Nu dit is wel geen issue punt voor mij, maar leuk meegenomen natuurlijk.

Bovenaan Onderaan