Ervaren Skoda monteur gezocht voor het vervangen van distr.ketting en koppeling

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft riem vs. ketting in samenhang met de waterpomp. Wat mij opviel, nadat ik de waterpomp had vervangen, was dat de motor een stuk stiller was geworden. Logisch natuurlijk, maar ik bedoel te zeggen dat de motor ook stiller was in vergelijking met het motorgeluid VOORDAT de lagering zich ineens duidelijk manifesteerde. Kennelijk was ik gewend geraakt aan een soort basisgeluid van motor en versleten lagers samen. Dat was dan voor mij het geluid van een Škoda MPI 1.4 8V motor.
Toen de lagering het ineens volledig begaf en de waterpomp werd vervangen door een nieuwe pomp, bleek dat de motor daarna ineens veel stiller liep. Natuurlijk omdat de extra grom van die versleten lagers, die er achteraf al weken had gezeten, weg was.
Ik had al eens eerder de multi v- riem verwijderd en de verschillende poelies met de hand rond gedraaid maar toen niets bijzonders gemerkt. Natuurlijk is de kracht die de spanner op de multi v- riem uitoefent behoorlijk sterk. Dat zal dan ook de reden zijn dat ik niks merkte. Na demontage van de oude pomp en vergelijken met een nieuwe pomp, bleek pas hoeveel de lagers versleten waren en hoeveel mooier die nieuwe lagers eigenlijk liepen.
 

verhulstr

Forumguru
Ik hoor mijn waterpomp gelukkig (nog) niet lopen...maar als ik em hoor....vervang ik em direct.
@Stripedkrijn , dat geloof ik graag...rotte lagers geven een smerig geluid...ooit een keer gehad met en Mazda 4 cilinder uit 94....,,wel de riem vervangen...waterpomp laten zitten. Ik heb een maand met die slecht pomp door kunnen rijden, maar ik heb em daarna toch maar vervangen..de pomp ging veel harder en eerder gillen in toerental toename...ik begon het gevaarlijk te worden...pomp vernieuwd einde probleem. Geen lekkage kunnen vinden toen aan de pomp maar toch lagers kapot....
 

Cordoba

Forumguru
@Ger989 Even voor de duidelijkheid, of een distributieset (riem of ketting) vervangen moet worden, is altijd een dubieuze kwestie: zo lang het goed gaat en je gaat vervangen, heb je het idee dat je te snel vervangt, gaat het fout dan weet je zeker dat je te laat bent. Door de prijzige gevolgen van te laat/niet vernieuwen van de distributie, neemt een verstandig mens geen risico, maar wat is 'geen risico'? Dat is net als een drukke weg oversteken: de één vindt het veilig om over te steken als de vouwen uit z'n broek worden gereden, maar ie zonder kleurscheuren aan de overkant komt, de ander wacht net zolang tot er geen enkel bewegend voertuig in het zicht is.

Wat betreft het overspringen van een tand, of het van tijd raken door speling op de ketting, ja dat is een andere oorzaak maar de gevolgen zijn identiek, dus daar maak ik eigenlijk geen verschil tussen, hoewel dat feitelijk niet juist is. Wat het verschil in levensduur in distributie betreft, allereerst zijn er bijna identieke motoren met kleine updates, en daardoor in de praktijk net iets andere motoren, bij de MPI motoren in de Fabia kun je dat ook zien in het maximum vermogen wat de blokken leveren. Daarnaast heb je een bepaalde spreiding in levensduur van bijvoorbeeld mechanische onderdelen, dus ook dat verklaart een flink deel van de spreiding. Als je dan nog toevoegt dat de één misschien erg vroeg zaken vervangt (om wat voor reden dan ook) en de ander zaken langer laat lopen dan eigenlijk verstandig is, kun je wel iets begrijpen van de lastige beslissing, wat nu het juiste moment is om zaken te vervangen.
 

Ger989

Lid
Het is nergens mijn bedoeling iemand in gelijk of ongelijk te plaatsen, mijn doel was meer informatie vergaren over de distributie ketting en de sterke en zwakke punten daarvan naar boven halen alsmede ook wat er gedaan kan worden deze zo lang mogelijk mee te laten gaan.

Als ik nu zo terug kijk naar dit topic dan denk ik dat er aardig wat te lezen valt voor de geïnteresseerden met betrekking tot bovengenoemde punten.

Iedereen bedankt voor de informatie en wellicht nog te komen informatie!

Mvg Ger
 

Stripedkrijn

Forumguru
Wat betreft waterpomp van de MPI: Die moest ik wel vervangen omdat de lagers herrie maakten. Haast is dan wel geboden want als de pomp vaststaat of ineens gaat lekken dan kom je zonder koeling te zitten met alle ellende daaraan vast.
Ik heb een SKF pomp gemonteerd. Ben een fan van Zweeds staal.
Puntje van aandacht: om de pomp te de- en monteren moet de koelvloeistof omlooppijp onderaan het carter worden losgenomen.
Bij mijn blok zaten bovenaan 2 tapeinden met moeren om de pomp vast te zetten en onderaan 2 bouten. Ik kon de pomp alleen naar onderen loshalen omdat de tapeinden de pomp naar boven blokkeerden en die pijp naar onderen. Ik had een garagekrikje onder de carterplug gezet om wat te kunnen spelen met de hoogte van de motor.
De waterpomp is immers deel van de rechter motor ophanging.
Ook heb ik de 3 vertikale dubbeleindigende bouten vervangen van de ophanging. De oorspronkelijke bouten zijn rekbouten die maar 1 keer gebruikt mogen worden.
Het schijnt dat er in het begin bouten na hergebruik zijn gebroken waardoor het motorblok rechts ineens op straat kwam te liggen.


Dit nog even vwb de waterpomp van de AQW. Succes daarmee. Op zich niet zo'n spannende klus.
 
Bovenaan Onderaan