Erg roken uit turbo

Berta31

Nieuw lid
Hallo.

Wij rijden sinds 7 maanden een fabia station 1.2 greenline uit 2012.

Altijd goed gereden gekocht bij een garage en wij zijn 2de eigenaar.

Nu hebben wij 4 weken gelden pech gekregen op de autobaan in frankrijk.
Auto afgesleept naar huis en de monteur is begonnen met zoeken.
Geen meldingen op de boordcomputer wel veel rook een een kloppend geluid.

Blijkt roetfilter helemaal vol en turbo ook vol roet te zitten.

Roetfilter hebben ze 3 keer moeten uitbakken tot die schoon was.
Andere turbo er op gezet.
En kwamen er achter dat er een powerbox was geplaats door de vorige eigenaar die los gehaald en weg gedaan maar als je de auto nu start komt er nog steeds super veel rook uit de turbo dikke zwart blauwe rook.
Weet iemand waar dat aan kan liggen.

Het lijkt wel een stoomboot zo roken.

Vr gr robert
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221122_152010_Gallery.jpg
    Screenshot_20221122_152010_Gallery.jpg
    626 KB · Weergaven: 29
  • Screenshot_20221122_152008_Gallery.jpg
    Screenshot_20221122_152008_Gallery.jpg
    769,7 KB · Weergaven: 29

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Wat betreft jouw probleem: wat een rotverhaal zeg. Heb je de auto van een particulier gekocht of van een bedrijf? In het laatste geval zou ik namelijk terug gaan, dit is echt niet normaal... Mijn vermoeden, aangezien er overal roet zat, is dat het niet alleen in de turbo, maar in het gehele uitlaattraject zit (tot aan de DPF natuurlijk, daarachter zal er niet veel meer gezeten hebben). En dat al die roet nu loskomt, en blijkbaar ergens een uitweg uit je uitlaatsysteem vindt. Dus ik denk ook dat je uitlaatsysteem ergens lek is. Anders zou t niet onder de motorkap vandaan komen...

Edit: zie dat je m bij een garage gekocht hebt. Ik zou dus terug gaan, dit is een verborgen gebrek aan de auto, wat al aanwezig was bij aankoop. Het is dan de verantwoordelijkheid van de verkoper om dit op te lossen of de auto terug te nemen.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Terug naar de garage is het devies die kunnen het beste diagnose stellen


wij hebben helaas geen glazen bol waarin we de oorzaak kunnen zien
 

MarcoO2

Forumguru
Edit: zie dat je m bij een garage gekocht hebt. Ik zou dus terug gaan, dit is een verborgen gebrek aan de auto, wat al aanwezig was bij aankoop. Het is dan de verantwoordelijkheid van de verkoper om dit op te lossen of de auto terug te nemen.
Helaas werkt het zo juist niet. Het is geen woning ;)

Of de verkoper ergens voor aansprakelijk is, hangt van heel veel zaken af. Wat is er geadverteerd, welke garanties zijn er gegeven, wat heeft TS gevraagd, is er een aankoopkeuring gedaan, had de verkoper dit kunnen of moeten weten, wat was de kilometerstand en wat is die nu, enzovoort. Vergeet niet dat de auto na aankoop 7 maanden lang goed heeft gereden hé.
 

Tees

Donateur
Zo werkt het grotendeels wel @MarcoO2, alleen heet het bij auto's (en andere sortgelijke koopovereenkomsten) non-conformiteit. De situatie is ontstaan net wel of net niet binnen 6 maanden na aankoop, en conform de wetgeving hierop ligt de bewijslast dan bij de verkoper om aan te tonen dat het aan de koper heeft gelegen (sinds 27 april dit jaar is die termijn zelfs 12 maanden!). En het.klopt dat eea afhangt van wat er precies aangeboden is en wat redelijk is, maar de auto is 10 jaar oud, en uitgaande van een niet extreem hoge km-stand, is dit iets dat je niet mag verwachten van een auto. En die powerbox moet ook gemeld zijn bij verkoop, anders is er sowieso een probleem.
Mijns inziens is de aanwezigheid van een powerbox icm dit probleem wel een reden om te twijfelen of dit een auto conform verwacht mocht worden op basis van de koopovereenkomst.
 

MarcoO2

Forumguru
Je bent veel te stellig, de werkelijkheid is helaas een stuk weerbarstiger. Niet voor niets gaat een groot deel van de wekelijkse jurisprudentie over nonconformiteit over auto's. Vaste jurisprudentie is dat een auto in beginsel conform is als die veilig genoeg is om aan het verkeer deel te nemen. Dat heeft de auto ook 7 maanden lang gedaan. Aan de basiseis is dus voldaan.

Of de koper in dit geval méér mag verwachten, hangt af van de feitelijke omstandigheden. We weten helemaal niets over de koop, dus dat is lastig adviseren. Vragen die bepalend zijn voor de uitkomst, zijn onder meer:

- wat voor verkoper is het? Aan een merkdealer worden hogere eisen gesteld dan aan een "dozenschuiver";
- hoe is de auto aangeprezen?
- wat wist de verkoper of had hij moeten weten?
- wat zijn bekende gebreken van de auto/ motorisering?
- wat is de kilometerstand?
- wat heeft de koper gevraagd?
- welke garanties zijn er gegeven?
- heeft de koper een aankoopkeuring laten doen?
- enz.

Het is eveneens staande rechtspraak dat een tweedehands auto in beginsel niet zonder gebreken hoeft te zijn. Zeker bij een zogenaamd "verborgen gebrek" speelt de vraag wat de verkoper en de koper wisten of hadden kunnen weten. Jij stelt dat het aanwezig zijn en niet melden van de powerbox "sowieso een probleem is", maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Allereerst: die powerbox zat er niet meer in, dus zonder vergaande inspectie kan ook de verkoper dat niet weten. Alleen als hij het wél wist, gaat zijn mededelingsplicht boven de onderzoeksplicht van de koper.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Je hebt in zekere zin gelijk @MarcoO2, maar ik ben ook wat stellig omdat heel veel garagebedrijven zich heel snel verschuilen in de verwachting dat een klant het er wel bij laat zitten. En in ook best wat gevallen is dat onterecht en ontwijken ze hun (al dan niet wettelijke) verantwoordelijkheid. Ik weet ook niet zeker welke kant dit uit zou gaan, maar weten wat je rechten zijn is een belangrijk beginpunt. Er is m.i. een mogelijkheid dat dit onder non-conformiteit valt, dus dan zou ik adviseren dat als koper verder te gaan verkennen en vooral niet denken dat dat sowieso een heilloze weg is. Maar misschien ben ik wat te idealistisch/naïef of principieel in dit soort dingen.

Overigens lees ik het bericht van TS dat de powerbox er nog in zat bij aankoop, en bij de diagnose van dit probleem verwijderd is, maar dat kan nog verduidelijkt worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Helemaal eens hoor, soms kan het helpen om stevig in te zetten, zelfs steviger dan je daadwerkelijk staat. En tegelijk is het goed om dan ondertussen wel te weten wat je wérkelijke positie is. Voorkomt teleurstellingen ;)

Ik zie inderdaad dat de melding over de powerbox op twee manieren uitgelegd kan worden. Niet duidelijk is wie dat ding er nu precies uitgehaald heeft. Op zich verandert dat niets aan wat ik al schreef over de verantwoordelijkheden van beide partijen (mededelingsplicht versus onderzoeksplicht).

Een ook voor leken leesbare en overzichtelijke site over dit onderwerp is trouwens deze:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan