EPC-storing en motorproblemen

Hallo allemaal vandaag gisteren opnieuw een verrassing van de yeti. Hij had 5 dagen stilgestaan na een citytrip. Bij het starten lampje van de motor en EPC bleven branden met motor in noodloop tot gevolg.

Al vloekend de bougiekabels nagekeken dat er niet weer 1 los was. Vandaag dan laten uitlezen met de foutcode P334A00 zijnde problemen met de laadregulator en elektrische storing.

Blijkbaar is er een staafje van de wastegate naar de turbo dat zou moeten draaien en dit niet meer doet met de storing tot gevolg. Dit is natuurlijk niet apart verkrijgbaar en dus zou er mogelijks een nieuwe turbo in moeten.

Echter heel dit probleem doet mij wel denken aan de update 24w6 die de auto reeds heeft gehad. Nu is de foutcode gewist maar deze zou vermoedelijk snel terugkomen.

Iemand reeds gelijkaardige problemen gehad of een idee van betere oplossing dan een ganse nieuwe turbo...
 

Antera

Donateur
Het gata om de actuator volgens mij als ik het goed hoor. Ik denk dat dat dan weer op te lossen zou moeten zijn door dit onderdeel van een andere Yeti met zelfde managment af te halen. maar kan me ook vergissen maar volgens mij werkt dat ook los. Dealer kan het idd niet los leveren en word een volledige turbo helaas
 

Joske

Forumguru
Actuator moet los te verkrijgen zijn hoor. Via sloop desnoods maar moet te regelen zijn ;)
 
Ja ik had het ook al gezien dat er op ebay een actuator te krijgen was voor iets minder dan 100 euro.
Nu ondertussen weer 500km en nog geen foutmelding. Zolang er niks uitkomt denk ik niet dat het vervangen nodig is. Misschien te veel elektronica in de huidige auto's...
 

PSe

Nieuw lid
Vandaag onderweg naar onze 1e vakantiebestemming was het mis: EPC, motorstoring en ABS waarschuwingslamp aan, motor in noodloop en niet meer op alle cilinders lopend. Gestrand dus...

Een herhaling van vorig jaar toen we ook langs de kant kwamen te staan met hetzelfde euvel. Toen bleek het de bougiekabel van cilinder 3 te zijn die doorgeschuurd was tegen de koelwaterleiding van de turbo. Blijkbaar is dit doorschuurprobleem bekend, want de nieuwe bougiekabel die gemonteerd is was voorzien van een modificatie (ribbelslang).

Ben benieuwd wat dit keer het probleem is, in ieder geval iets met ontsteking. Op het eerste gezicht kon ik niets aan de bougiekabels ontdekken.
We beginnen wel langzaam het vertrouwen te verliezen in onze Yeti, ook met het deurkabelboom probleem in het achterhoofd (zie mijn topic hierover), dat ik voor de vakantie nog even snel provisorisch gerepareerd heb. Er lijken toch wel wat constructiefouten in de auto te zitten. Jammer..

Overigens geen slecht woord over de mobiliteitsgarantie, ook dit keer weer goed op weg geholpen met een leenauto.
Een Yeti TDi met DSG dit keer, leuk om een keer mee te rijden hoewel de aanleiding natuurlijk minder fraai is...

Wordt vervolgd.
 

PSe

Nieuw lid
Zo we zijn weer op weg, maar ondertussen wel met een slecht gevoel.

Gisteren werden we gebeld door Skoda Nederland dat de auto gerepareerd was en opgehaald kon worden. Reparatiekosten rond de 200 Euro, iets met ontsteking en de vraag of de duitse dealer al gebeld had, nee dus. Een paar uur later een telefoontje van de duitse dealer, bougiekabel cilinder 1 vervangen, kosten 200-220 Euro! + afsleepkosten en leenauto ter plekke afrekenen, totaal 500 Euri...
Ter vergelijking vorig jaar (bougiekabel cyl 3 vervangen): 67 Euro betaald voor de reparatie, afslepen en leenauto niet hoeven te betalen ivm Skoda mobiliteitsgarantie, ook in Duitsland overigens.

Hierop contact opgenomen met Skoda Nederland die ons steeds goed te woord hebben gestaan en navraag gedaan hebben bij ons. Afsleepkosten en leenauto hoeven niet betaald te worden, en het advies de reparatiekosten ter plekke te bespreken.

Vanochtend op weg naar de dealer een telefoontje van Skoda Nederland, mogelijk moesten we de leenauto toch betalen omdat deze via een verhuurbedrijf geregeld was. OK, vreemd maar goed. Toch een verzoek van ons om zeker te stellen met de duitse dealer dat dan op deze manier geregeld was. Even later weer een bericht van Skoda Nederland, we moeten toch zowel afsleepkosten als leenauto ter plekke dokken; de dealer weigert de garantstelling van Skoda Nederland. Verbaasd en lichtelijk geirriteerd komen we bij de dealer aan.

In eerste instantie kan men de rekeningen niet vinden, maar na zo'n 10 minuten kfijgen we dan de rekening onder onze neus gedrukt: svp even ca. 500 Euro aftikken Bitte. De kosten voor afslepen en leenauto kunnen bij onze dealer gaan verhalen krijgen we te horen; ik ben benieuwd met de 'goede' ervaringen met onze dealer zal dat wel nog een heel feest gaan worden....
De discussie ter plekke spitst zich toe op de reparatiekosten, of men me even uit wil leggen waarom ik bijna 200 Euro moet betalen voor het vervangen van een bougiekabel terwijl dat vorige keer 67 Euro was. Er volgt een hoop kwatsch uitleg, alle bougies zijn gedemonteerd om te controleren, alle kabels zijn gecontroleerd, de accu moest geladen worden ivm verbinding met diagnoseapparatuur, proefrit a 25 Euro etc etc. De persoon in kwestie heeft het moeilijk om een plausibel verhaal op te hangen en geeft als verweer dat hij ook niet alle details kent en de diegene die het wel weet er niet is. Het demonteren en monteren van de bougies staat er 2x op en ik geef aan dat ik weiger die 2e keer te betalen. Na veel gemorrel wordt 1x bougies demonteren 36 Euro ex van de rekening geschrapt, maar blijft nog steeds een te hoog bedrag staan. In de wetenschap dat hier van de situatie maximaal misbruik gemaakt wordt uiteindelijk toch maar betaald om onze vakantie te kunnen vervolgen.

Skoda Nederland heeft nog gebeld en we hebben aangegeven erg teleurgesteld te zijn over deze gang van zaken.
 
Laatst bewerkt:

frits183

Forumguru
PSe is ook een mooi stuk voor het topic over mobiliteitsgarantie ! !

Ik heb net op het net een tevredenheid onderzoek van skoda in mogen vullen ! !
 

Antera

Donateur
wat een drama allemaal. is niet goed geregeld dus. Kan wel begrijpen dat je het vertrouwen dan wel verliest in skoda NL. En de rekening is zoals altijd vaag en onduidelijk en kom je er uiteindelijk toch niet onderuit.
 

PSe

Nieuw lid
Het is niet zozeer het vertrouwen in Skoda NL wat we verliezen, maar eerder het vertrouwen in onze Yeti.

Ter illustratie een opsomming van defecten (we hebben de auto nieuw gekocht in 2010):

Vervangen onder garantie nav melding dealer:
- Distributieketting
- Waterpomp (gevonden tijdens vervanging distributieketting)
- SW modificatie koudloop (koudloop is daarna idd iets verbeterd, maar stoorde ons voorheen niet)

Vervanging onder garantie nav melding door ons:
- Radio Swing (viel af en toe uit, hebben bijna 1 jaar moeten wachten op een nieuwe, bleek ergens onder een schap te liggen bij de dealer)
- Beide voorramen (ivm krassen, bleek een lichting te zijn die extreem krasgevoelig was)
- Hoes handrem (kwam los van de hefboom probleem met klemmetjes )
- Rubber rechtsachter op wiekuiprand (kwam los, waardoor vuil en water tegen het portier spatte, vastgezet)
- Turbo modificatie nav EPC storing op vakantie (onderlegschijf en SW update, waarover ik (mijn vrouw niet zo) tot op de dag van vandaag niet helemaal happy ben, de motor is duidelijk minder pittig geworden en het heeft ook niet positief uitgewerkt op het brandstofverbruik. Kanttekening: ik heb wel het idee dat onze Yeti voor de modificatie behoorlijk positief afweek qua vermogen, haalde 200 km/h op de teller/186 km/h op de GPS destijds)

Defecten buiten de garantie:
- Bougiekabel cil 3 (onze eerste stranding tijdens vakantie in 2014)
- Deurkabelboom linksvoor
- Bougiekabel cil 1 (onze 2e stranding tijdens onze huidige vakantie)

Dan nog wat 'schoonheidsfoutjes':
- Deurrubber voorportieren losgelaten (zelf opnieuw gelijmd)
- Skoda logo op achterklep aangetast door zoutinwerking
- Deurgrepen blijven haken/klemmen bij koude (winter)
- 'Chroom' schakelpatroon op pook laat los vooraan
- 'Chroom' op verstelnokje ventilatierooster midden links laat los (vrij recent)
- Licht gaat soms niet uit in automatische lichtstand wanneer je bijv uit een tunnel komt gereden overdag

De defecten die hersteld zijn tijdens de garantieperiode is allemaal netjes verlopen (los van het feit dat wel dingen zijn waarvan je wel vraagtekens gaat zetten bij de kwaliteit van bepaalde onderdelen).

Met name de bougiekabels en deurkabelboom baren ons zorgen, omdat dit vrij ernstige defecten zijn (of ernstige gevolgen hebben) die nu binnen het laatste jaar aan het licht komen. Ten aanzien van de bougiekabels is het leed te overzien, gewoon zsm 4 nieuwe (gemodificeerde kabels) zelf monteren, aangezien de 1e montage kabels als ze wat ouder worden niet betrouwbaar zijn en dus spontaan kunnen overlijden tijdens een lange, warme vakantietrip. Deurkabelboom rechtsvoor zit er natuurlijk ook aan te komen. En dan de vraag of het hierbij ophoudt of alleen maar erger wordt, ik lees - wederom uit Dld - verontustende verhalen over opnieuw problemen met de distributieketting bij hogere km-standen en ook regelmatig problemen met uitgelopen differentieellagers.

Dus ja sorry maar het vertrouwen is er even niet helemaal....




-
 
Ik rijd na problemen met bougiekabel 3 al een tijd rond met een reservekabel (de langste).
De originele kabels zijn helaas niet te vertrouwen.
 

Skodajan

Nieuw lid
Deze week ook bij mijn O2 een bougiekabel die doorsloeg naar het motorblok. Alle oranje waarschuwingslampen op tilt ( oa epc ) De ww heeft dit verholpen door de metalen huls bij de bougiekabel eraf te halen. Bij mijn garage compleet nieuwe set erop laten zetten voor 90 euri.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had exact hetzelfde met mijn Yeti uit 2010, inclusief de ww en diens oplossing.
Kennelijk een bekend probleem.
Ik neem eigenlijk aan dat dit probleem in latere versies is opgelost (andere kabels bv). Is er iemand die dat kan bevestigen?
 

Frenkie

Forumguru
Zojuist ook in het O3 forum geplaatst, probleem komt in zekere mate ook bij de O3 voor. Bij mij zijn recentelijk de bougies vervangen en ik had 3 dagen later ook het stotteren, epc lampje, motor management lampje, storing start/stop.
Oorzaak bleek een defecte bougiekabel, ik vermoed tijdens het vervangen van de bougies ontstaan.
 

leoouweneel

Nieuw lid
Gisteren het probleem ook gehad van defecte bougie kabel no 3.
Verder wel aardig tevreden met mijn yeti 2010. Maar ik ben wel bang dat ik nu een defecte kabelboom heb aan de bestuurders zijde. Mijn binnenverlichting werkt niet meer en spokende deurvergrendeling
 

Cordoba

Forumguru
@leoouweneel Zoals Antera ook al aangeeft, grote kans dat dit in een microswitch in het deurslot zit (herkent niet goed of deur open/dicht is), en ook de 'licht-laten-branden-verklikker' werkt dan niet omdat ie niet signaleert wanneer het bestuurders portier open gaat. Voor dergelijke problemen kun je het beste contact opnemen met Frank, dat is zijn specialisatie. Je moet dan wel (op afspraak) naar Apeldoorn, maar het kost je maar 50 € in plaats van €200 bij de dealer.
 

Benno

Lid
Gisteren om 17.00 uur, 10 km voor dat ik thuis was, met de Yeti, 90000 km op de teller, 2 oranje lampjes, ESP en ESC storing en geen vermogen meer, kon alleen langzaam rijden, 70 km/u, via een binnenweg naar huis gereden, vanmorgen 8.30 uur de Century gebeld, om 9.15 stond er een monteur voor de deur. Aan de laptop en uitgelezen, er was een bougiekabel stuk ik kon kiezen 1 vervangen of alle 4, ik heb voor het laatste gekozen. Afwachten of het probleem opgelost is, de tijd zal het leren.
Dit probleem heb ik meer gelezen, maar weet niet waar ik dit plaatsen mag.
 
Bovenaan Onderaan