EPC licht + verminderd vermogen

Jessy

Nieuw lid
Hallo, gisteren na enkele uren filerijden opeens allerlei lichtjes met letters EPC. Hij trok niet meer op en heb bij eerste verkeerslichten motor afgezet 10sec gewacht en terug opgezet. Werkte terug. Ben er niet gerust in.karoq is benzine van 2018 automaat. Wie weet raad aub? Dank
 

Tees

Donateur
Welkom! Velen hier waarderen t als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Over je vraag: EPC staat voor Electronic Power Control, en behelst eigenlijk alle electronische onderdelen die zorgen voor de aansturing van de motor. Een lampje daarvan betekent dat er een foute waarde geconstateerd is door de ECU (centrale processor), maar welke dat is, daarvoor moet je t foutgeheugen laten uitlezen.

Als het 1x geweest is en nu weg is, kan je de gok nemen te kijken of t wegblijft. Soms schiet een bepaalde waarde om wat voor reden dan ook heel even buiten het toegestane bereik, maar is komt het daarna jaren niet meer voor.

Maar als je je er zorgen om maakt, kan je m even laten uitlezen bij een garage, als je een vaste garage hebt doen ze dat soms als service, anders kost t je hooguit €25. Dan weet je al heel veel meer wat het zou kunnen zijn. Vraag dan wel in de precieze foutcode, dan kunnen wij daarna ook weer verder meedenken.
 

Jessy

Nieuw lid
Bedankt voor uw reactie! Ik contacteerde vanmorgen de garage: die zeiden dat het waarschijnlijk door het urenlange filerijden kwam en dat ik best afwacht tot het nog eens gebeurd. Aan de computer hangen zou geen zin hebben zeiden ze omdat de melding er nu niet meer is. Ik ben er niet echt gerust is.
 

Tees

Donateur
Dat laatste is onzin, een foutcode wordt normaliter opgeslagen en pas als die een bepaald aantal starts (dacht 100) niet meer voorgekomen is verwijderd. Het komt wel eens voor dat een lampje geen foutcode genereert, maar normaal gesproken worden ze altijd opgeslagen.

Ik zou zelf trouwens ook even afwachten of t terugkomt, maar ik kan zelf ook uitlezen, dus als ik een lampje heb steek ik altijd even de dongle erin.
 
Bovenaan Onderaan