EPC lampje/ vermogenverlies

rssr

Lid
Een eerder euvel bij mijn Octavia RS is weer teruggekomen. Het EPC verklikkerlampje brandt, de motor gaat in noodstand. Stilleggen en weer starten, dan is alles weer normaal. Bij de dealer kunnen ze de oorzaak maar niet vinden. Wie heeft hier ervaring mee?
 

CDK

Forumguru
Wellicht is je auto gechipt? Kan zijn dat er iets niet helemaal goed staat en je daardoor incidenteel noodloop hebt? Ik heb dat 4 jaar geleden met de Fabia gehad, boven de 200 sprong hij ook in noodloop, en dat was telkens te reproduceren. Toen ik daarvoor belde wisten ze meteen wat het was en in enkele minuten is het uiteindelijk gefixt. Vandaar m’n suggestie :)
 

rssr

Lid
Nee.Alles nog origineel. Het kan toch niet moeilijk zijn om dat uit te lezen? Maar het lukt hen niet. Volgende week trip Kreta-Belgie , dat wordt bang afwachten...
 

CDK

Forumguru
Is alleen maar uit te lezen op het moment dat de storing er effectief is.
Dus in noodloop naar de dealer en dan met draaiende motor laten uitlezen.
 
Mijn Octavia heeft al een tijdje een brandend EPC lampje. Ik merkte niet echt iets vreemds en de merkloze garage zei dat het waarschijnlijk iets met EGR klep was o.i.d. Als ik er geen last van had of iets merkte, had het ook niet heel veel haast. Het lampje was na starten soms weer uit, maar kwam halfweg de rit weer opzetten. Nu merkte ik de laatste tijd dat de auto anders begon te reageren, dus vandaag toch maar weggebracht om uit te lezen. (ik heb zelf een heel goedkoop uitleesding, maar kreeg de melding niet uitgelezen).
CONCLUSIE: Meneer, de druk na de turbo geeft een fout, dus de turbo zal mechanisch defect zijn. Wel snel voor een auto met 91.000 km, maar ja, het is wat het is. Kosten: houd u even vast....... 2200 euro! Want er zijn geen gereviseerde modellen beschikbaar en het is wel een dagje werk. Dus dat heb ik maar even niet laten repareren en ik ga op zoek naar andere oplossingen. 2200 euro vind ik een nogal bizar bedrag namelijk.

Ik denk niet dat dit probleem vergelijkbaar is met jouw probleem, maar toch wilde ik deze schok even delen.
 
Marters kunnen ook een slangetje doorknagen wat gelijkaardig gedrag geeft. (Eigen ervaring)
Kostprijs was enkele nulletjes minder :-) )
 

JeSko

Forumguru
[QUOTE="Brevan

kosten: houd u even vast....... 2200 euro!

Wat? Dan reed ik wel zonder turbo door, ik geloof echt niet dat er geen gereviseerde zijn atm.
 
Kleine update.... Ik heb dus (uiteraard) geen 2200 euro achtergelaten en een klein mailtje aan JD gestuurd. Die vonden het ook onwaarschijnlijk dat de turbo idd stuk zou zijn. Zij kwamen met de waarschijnlijkheid dat het zou liggen aan de actuator controle. Dit zou ongeveer alles bij elkaar 150-200 euro kosten om te laten verhelpen. Dat zijn tenminste bedragen waar ik vrolijk(er) van wordt. Nu nog even in afwachting wanneer ze tijd hebben om het fysiek te maken en dan uiteraard te controleren of ze het bij het juiste eind hebben. In ieder geval ben ik tot nu toe heel blij dat ik hem niet gewoon maar heb laten vervangen (en de garage had doodleuk mijn turbo als gereviseerd kunnen verkopen, maar dat is mijn 'evil brain' die dan spreekt).
 
Update 2:
De actuator van mijn turbo bleek defect. Deze zegt als het waren wanneer de turbo bij springt en voorkomt vooral dat hij in de overtoeren draait. JD had nog een gebruikt exemplaar liggen en deze kon ik over nemen voor 200 euro. Verder meteen naar 240 Pk laten chippen en de DSG aan laten passen. Al met al een ochtendje klussen en 1100 euro verder. Ik heb nu echter wel 60 Pk meer en een aangepaste DSG bak. Beter dan niks extra en 2200 lichter. :) ik ben dus prima tevreden en de storing is opgelost (en ik ben weer iets wijzer aangaande mijn auto en de werking ervan).
 

turboturbo

Forumguru
Zelden is het de turbo zelf die stuk gaat.

Meestal is daarom de gesuggereerde oplossing ‘turbo vervangen’ een ‘alert’ dat de garagist niet eerst terdege een goede diagnose wil/kan stellen.
 
Bovenaan Onderaan