EPC lampje - uitlezen storing MaxiCheck vs Skoda dealer

Hallo,

Van mijn O2 uit 2012 ging vorig jaar mijn EPC lampje branden na snel acceleren. geen vermogen meer en de vlucht strook op daar motor uit en aan.
Rijden ging weer prima. Dit is nu 3x gebeurd. Ik vergaat er mee naar de grage te gaan.
Vorige week naar mijn garage gegaan (geen dealer) die de strogi uitlas met zijn MaxiCheck.
De code P334B00 komt daarmee naar boven.
Hij gaf aan naar de dealer te gaan voor officieel uitlezen of die meer kan achterhalen of het echt de turbo is, want hij vond het zonde om het te vervangen voor niks.
Nu mijn vraag kan de dealer meer zien of stoppen ze bij de zelfde code.
Zal een ODB11 dieper gaan dan de MaxiCheck.

Ik zou graag weten wat de experts denken.
De Skoda dealer is ook er druk, dus moet daar ook nog tussen zien te komen voor het uitlezen aangezien ik daar geen klant meer ben.
 

Bijlagen

  • PXL_20240426_153824330.jpg
    PXL_20240426_153824330.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 10

Antera

Donateur
Code zal hetzelfde zijn dus veel verder zullen ze dan in eerste instantie niet gaan. Lijkt dat de schoepenverstelling van de turbo vast zitten. Dus eerste stap zal vermoedelijk vervangen turbo zijn
 
Het is een 1.2tje en rijd tussen door nog pittig, komt de schoepenverstelling nog zo makkelijk los dan?
Maar ik ga er vanuit dat het ineens compleet over kan zijn
 

Tees

Donateur
De 1.2 TSI heeft een terugroepactie gehad voor een probleem met de laaddrukregelaar, dus een bezoek aan de dealer voor die vraag is niet gek. Geen garantie dat dat t is, maar vragen is gratis ;)

De 1.2 heeft naar ik meen geen verstelbare schoepen, dus dan zou t anders in de regelaar zelf kunnen zitten of worst case in de turbo. Zie ook hier: https://turbonews.th-group.eu/turbo-dokter-1-2-tsi-vag/
 

Tees

Donateur
Ik vermoed eerlijk gezegd (na teruglezen) dat de jouwe die ook niet nodig heeft, aangezien je een late O2 hebt. Ik las ergens dat de softwareupdate voor modellen vóór 2012 was. Deze heeft de code 24W6 heeft gekregen. Dit ging samen met het plaatsen van een afstandsschijf, TPI 2028822.

Als dat t niet is, is de actuator zelf de eerste verdachte, de stelmotor vervangen is iig een stuk (5x!) goedkoper dan een geheel nieuwe turbo. Moet daarna wel opnieuw gekalibreerd worden, anders gaat de fout niet weg.
 
Laatst bewerkt:
@Tees: Kan ik er van uit gaan dat de skoda dealer zal aangeven de gehele turbo vervangen ipv aleen actuator en inleren ivm makkelijker?
Ik heb altijd het gevoel dat mijn skoda dealer voor deze weg gaat.
 

Tees

Donateur
Goede kans idd dat de dealer de hele turbo wil vervangen. Monteurs, en zeker die bij dealers, zijn gemiddeld genomen van de makkelijke weg, al te veel nadenken willen ze liever niet.
 

hemi24

Forumguru
Zag dat je ook al gebeld iemand zocht die met VCDS zou kunnen uitlezen, maar dat gaat je waarschijnlijk weinig nieuws opleveren.

Hier een interessante link:

 
@hemi24: Dit was de vraag van mijn garage monteur als 2nd opinion om zeker te weten wat defect is (ivm dat zin MaxiCheck alleen een code gaf en niet meer info), de code lijkt te zegen turbo, maar als het de actuator zou zijn scheelt dat denk ik veel geld.
 
@hemi24: wel gelezen, maar dan begrijpen is misschien een ander ding.

Ik heb al bij de dealer na gevraagd en die gaf net zoals Tees aan dat er geen terugroep actie is geweest voor mijn auto.
Dus ECU update zal niet helpen,maar zal het wel bij dealer op brengen, maar die willen eerste de fout zelf zien met hun reader.
Mijn niet skoda garage weet het niet zeker en wil het graag weten.

Tees geeft aan actuator kan vervangen worden, maar link zegt turbo vervangen.
Jou link geeft mogelijke oplossingen.

Ik probeer het allemaal te begrijpen.

Sorry als dat ergens mis gaat, turbo verhaal is nieuw voor mij, ik probeer alleen te begrijpen wat de beste stappen zijn. Maar dat lijk nog steeds dealer? of heb ik het mis
 

Tees

Donateur
Ik zou de dealer erg ver links laten liggen, zeker bij een auto van deze leeftijd. Als jouw eigen garage t niet weet, dan is t tijd elders te gaan zoeken. Ik zag dat je in Spijkenisse woont, in Bergschenhoek zit VAG Car Service, daar zijn er hier een aantal met goede ervaringen mee. Ik denk dat je daar veel beter af bent dan bij een dealer die sowieso de turbo gaat vervangen voor een nieuw exemplaar (voor dealerprijzen), en dan ben je zeker €1500 kwijt.

De foutcode is wat mij betreft helder, hoeft geen VCDS aan te pas te komen. De oplossing vereist dat wellicht wel, maar in Bergschenhoek hebben ze dat vast en zeker.

Overigens vond ik Gerrit Speek deze keer niet erg verhelderend, vandaar dat ik die niet gelinkt had.
 

hemi24

Forumguru
Leuk dat een dealer door de telefoon kan zien dat er geen update mogelijk is…
Volgens mij kennen ze de auto niet, laat staan dat ze weten wat de huidige softwarestand is!
 
Allemaal bedankt voor de hulp ik ga mrogen bellen met VAG Car Service en kijken of hun kunnen helpen.
Ja wij zelf zijn ook nieuwsgierig naar de kosten van de auto en ook nog nieuwe remblokken volgende maand.
Is de auto het nog waard zit ook in ons achterhoofd.
 

Tees

Donateur
Wat het je waard is kan je alleen zelf afwegen. Remblokken zijn de kosten niet, en als het meezit met de turbo ben je voor een paar honderd euro klaar. Als t tegenzit €1000-1500. Een andere O2 kost je ook al snel 6-9 k€, het idee dat een auto een reparatie niet waard is vind ik persoonlijk vanuit deze redenatie vaak wat te snel gezegd worden.
 

Tees

Donateur
Wie wil er een turbo vervangen @hemi24? Volgens mij heb ik aangegeven dat me dat ernstige overkill lijkt, en hebben verder alleen TS en jij gereageerd? :pieker:
 
Bovenaan Onderaan