EPC lampje en stotterend rijden

lb1993

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik heb mijn Skoda Fabia Elegance 1.4 uit 2001 nu 1,5 jaar en sinds het begin kwam er steeds een motorlampje soms i.c.m het EPC lampje. De auto stotterde met periodes alsof hij op 3 cilinders liep. Er is toen iets vervangen (ik weet zo even niet meer hoe het heet) maar het loopt vanaf een stalen buisje naar het gasklephuis.
Hierna was de storing niet verholpen en liep de auto nog steeds onregelmatig, toen heeft iemand het gasklephuis schoongemaakt en doorgespoten met een compressor.
Hierna was het motorstoringlampje wel weg maar blijft de auto soms nog stotterend lopen, vooral op bepaalde snelheden (rond 50km/u, 80km/u e.t.c.)

Heel soms, vooral tijdens filerijden gaat het EPC lampje aan en voelt het alsof de auto bijna stilvalt als ik wil optrekken. Als ik later de auto heb uitgezet en weer aanzet, is het lampje weer weg.
De auto heeft een automatische versnellingsbak. Bij stationair draaien (bij bijv. een stoplicht) is er benzine te ruiken in de auto, ook als de ramen dicht zijn.
Ik weet verder niet super veel van auto's af maar heb ook de financiële mogelijkheden niet op dit moment om de auto door te laten lichten.

Ik hoor graag of iemand weet welke richting ik het op moet zoeken.

Alvast bedankt!

Tees

Donateur
Alleen een EPC lampje en deze symptomen kan van alles zijn. Ik neem aan dat de garage de auto uitgelezen heeft, zowel eerder als recent? Als je de foutcodes die daaruit zijn gekomen (5 getallen of een P met 4 getallen) zou kunnen delen met ons, dan kunnen we je beter helpen. Als je die niet hebt, zou ik die even navragen bij de garage.

Dat 'stalen buisje vanaf het gasklephuis' zou wellicht een deel van de EGR kunnen zijn? Onder het gasklephuis zit de retourleiding van de EGR en die kan nog wel eens flink vervuild raken. Maar mijn eerste gevoel zegt dat de garage niet in de goede richting zit, meestal komen dit soort symptomen niet door vervuiling. Maar zonder foutcodes is t echt gissen.

Duijzer

Donateur
Onregelmatig lopen, op 3 cilinders lopen, benzinelucht, motorstoring en dan in combinatie met de 1.4 Mpi. Dan denk ik aan de koppakking. Ik zou eens een compressiemeting (laten) doen, dan weet je zeker of het de koppakking is. En hou het niveau van je koelvloeistof in de gaten, als dat weglekt en de cilinderkop wordt heet is het probleem wat groter geworden...

Tees

Donateur
Er wordt een 1.4 vermeld, maar dit kan zowel de 16v als de MPI zijn. Helpt ook wel idd als TS even de motorcode of type vermeldt

lb1993

Nieuw lid
@Tees; EGR is vervangen toen. Ik kon er niet opkomen gisteren. Foutcodes durf ik zo 123 niet meer te zeggen, dat is alweer een tijd geleden. Maar op dit moment zijn er geen storinglampjes dus uitlezen is op dit moment zinloos denk ik?

@Duijzer; koelvloeistof niveau blijft gelijk. Aan welke dingen is een kapotte koppakking nog meer te merken?

Zo uit mijn hoofd is het een 16v.

Duijzer

Donateur
koelvloeistof niveau blijft gelijk. Aan welke dingen is een kapotte koppakking nog meer te merken?
Moeilijk aanslaan, slecht stationair lopen, op 3 cylinders lopen, soms olie in je koelwater. Bij de Mpi's is dit een gekend probleem, bij de 16v's komt het minder voor maar het kan natuurlijk wel.

Tees

Donateur
Dat er nu geen foutlampje brandt betekent niet dat er geen foutcodes zijn (andersom normaliter wel). Uitlezen is dus zeker de moeite waard. Als het echt overslaan van een cylinder is, dan zou ik het eerste naar bougies of bobines kijken. Dat levert niet altijd een foutcode op maar is met een log heel makkelijk te analyseren.

De EGR vervangen is niet echt goedkoop, dus wel een beetje treurig dat dat de situatie niet opgelost heeft. Ik hoop dan maar dat er een goede aanleiding was om dat te doen, en niet dat de desbetreffende monteur even aan de auto had geroken en toen de EGR heeft vervangen. Klinkt belachelijk, maar t zal je verbazen hoe vaak er vrij lukraak onderdelen vervangen worden zonder dat daar met logisch nadenken een heel goede reden voor was.

lb1993

Nieuw lid
@Tees; de EGR is vervangen nadat die een foutcode gaf en is losgehaald om te kijken of die vies was/niet goed meer werkte. Dit was het geval. Dat is overigens vervangen niet door een garage maar een vriend die voorheen in een garage gewerkt heeft, dus het kostte mij alleen het onderdeel.
Zodra het kan zal ik hem wel eens uit laten lezen.

Overigens zijn de bougies, bougiekabels en bobine ook recentelijk vervangen (eind vorig jaar). Na het vervangen van de bobine was het stotteren zo goed als weg, alleen na het schoonspuiten van die buis die van de EGR naar het gasklephuis en het gasklephuis zelf is het weer erger geworden. Dit is overigens alleen op lage toeren.

Wat betreft een kapotte koppakking, ik heb geen van bovenstaande problemen @Duijzer. De auto start soepel, draait soepel stationair. Oliepeil is niet minder geworden en koelvloeistof ziet er goed uit.

Wat ik me net wel nog bedacht is dat de auto willekeurig van en op slot springt, de stoelverwarming aangaat zonder dat die daadwerkelijk aan staat. Dat zal er wrs los van staan maar wellicht dat iemand weet waar dat vandaan komt.

lb1993

Nieuw lid
De EGR is niet ingeleerd, is dat nodig bij een auto uit 2001? Het motorstoringlampje is na het vervangen van de EGR wel weggebleven.
Massa van de accu zou ik na moeten laten kijken bij een garage, of kan dat wel makkelijk zelf? Ik ben zelf totaal niet bekend met electronische dingen..

Arjan1985

Forumguru
Gasklep huis moet ook opnieuw ingeregeld worden mocht deze geheel losgehaald zijn of er aan de klep gerommeld zijn. Met compressor schoon blazen is niet echt reinigen maar kan wel de klep stand beïnvloeden denk ik en dat verklaart wellicht dat je meld dat het daarna erger geworden is.
Of alle bobines? Zo nee, nu weer een andere Bobine stuk. Bobine van de sloop gebruikt wellicht. Etc.

Zoals gemeld foutcodes zeggen iets meer.

Ik heb ook EPC lamp, schokken en inhouden sinds een tijd. Geen tijd om op te lossen.
Echter als ik 98 tank dan loopt de motor als een zonnetje. Klinkt heel zweverig en bijna homeopathisch maar het is echt zo.
Tijdens rijden even contact aan en uit. Komt de storing dan direct terug?

Laatst bewerkt:

lb1993

Nieuw lid
@Arjan1985 het gasklephuis is voor zover ik weet niet losgemaakt, alleen de "ingang" is schoongemaakt, daar waar het buisje vanaf de EGR heenloopt. Ik kan bij de garage altijd aangeven dat die eventueel opnieuw ingeregeld moet worden.

Mijn Skoda heeft 1 bobine.
Ik heb ook geprobeerd om 98 te tanken maar merkte daar erg weinig verschil op, valt natuurlijk altijd nog een tijdje te proberen.
Contact uit en aan dan blijft de storing weer een hele tijd weg.
Maar zoals ik het hoor kan ik hem het beste gewoon laten uitlezen bij de garage en kijken vanuit daar wat er gebeuren moet? :giggle:

EdK

Forumguru
het beste gewoon laten uitlezen bij de garage
En om de foutcodes vragen van te voren
Kun je die hier plaatsen zodat andere leden zich er ook voor je kunnen kijken waar probleem zich voordoet.
Want de garage is vaak van het uitwisselen van modules, voor hun makkelijk maar valt vaak voor jou (ons) duur uit

lb1993

Nieuw lid
Is het zinvol om zelf een apparaatje aan te schaffen (niet al te dure variant) om het uitlezen van de codes zelf te doen?

Bovenaan Onderaan