EPC lampje brandt

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,

Gisteren teruggekomen van een weekje vakantie in Duitsland. De Octavia heeft zich kranig geweerd met dakkoffer en kofferbak tot het dak gevuld :)

Vanochtend reden we richting mijn ouders in Friesland en toen ging ineens het EPC lampje branden. De tekst in het instructieboekje is een beetje vaag, iets met gasklepaansturing ofzo zou er aan de hand kunnen zijn. Misschien kan ik morgen even bij mijn garage langs om hem te laten uitlezen, maar ik moet wel weer terug naar huis vanmiddag (130 km). Zou het veel kwaad kunnen om door te rijden? Er is niets te merken aan de prestaties (hoewel ik het niet zeker weet omdat mijn vrouw vanochtend reed).

Ik heb wel even de accu losgekoppeld om te kijken of dat helpt (resetten). Weet iemand de procedure bij de Skoda om de ecu opnieuw "in te leren"? Bij mijn vorige auto (Fiat) moest de accu een uur los en dan 5 minuten stationair laten draaien om daarna rustig een eindje te rijden. Is dat bij Skoda ook zo?

Alvast bedankt voor de tips.
 

Monteurtje

Forumguru
Het EPC lampje kan meerdere storingen aangeven. De storing die jezelf kan controleren is, of de remlichten het wel of niet doen. Als je remlichtschakelaar defect is en de remlichten het niet meer doen of constant branden gaat je EPC lampje ook branden.
Je kunt niet zelf je gasklephuis inleren. Dat moet met de testkast. En is afhankelijk van je motorcode hoe je het moet doen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb even gekeken, inderdaad doen de remlichten het niet!! Ze branden heel eventjes nog zonet en daarna niet meer.

Dat is wel balen, vanavond moet mijn vrouw maar even de alarmlichten bedienen als ik hard moet remmen....

Ik neem aan dat dit onderdeel bij het rempedaal zit? Is daar ook (zelf) iets aan te servicen of moet hij vervangen worden? Hopelijk is mijn garage morgen open, dan kan hij hem meteen vervangen (als hij niet met vakantie is). Is het veel werk om te vervangen?


UPDATE: Ik heb even de fietsdrager van mijn ouders aangekoppeld, maar daar werken de remlichten ook niet. Ik weet niet of de kabel van de trekhaak direct aan de achterlichten "vastgeknoopt" is, het is wel een originele Skoda trekhaak. Ik heb de trekhaak overigens nog nooit gebruikt sinds ik de auto 4 maanden geleden gekocht heb.

Vanochtend zijn we wel door een enorme plensbui gereden onderweg, maar het lampje ging toen niet meteen aan maar een kwartier later.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik heb de schakelaar er even uitgehaald, daar is natuurlijk niets aan te zien. "Gelukkig" heeft mijn pa een Bora, dus daar de schakelaar uitgehaald en deze in de Skoda gezet. Helaas... de remlichten doen het nog steeds niet en het EPC lampje brandt nog steeds... :confused:

Dit betekent dat er elders iets aan de hand is, ik las op Problemcar verschillende gevallen van beschadigde kabels... weet iemand misschien waar we dat zouden moeten zoeken? Alleen de remlichten werken (alle 3) dus niet, zekering is okee en vervangen. Alle andere verlichting doet het wel. Zou het met de trekhaak te maken kunnen hebben, of zijn er andere verdachte plekken?
 

Ronnie

Forumguru
Hoe is de trekhaak aangesloten? Ik bedoel dus of je de remlichtdraad naar de stekkerdoos kunt loshalen......
(dus de storing stap voor stap inperken, misschien staat er een hoop water in de stekkerdoos)
 

Rick Blaine

Actief lid
Fixed!!!

Niet tevreden met de resultaten tot nu toe ben ik nog eens aan de slag gegaan. Mijn schakelaar deed het in de Bora van pa ook niet, en die van hem vervolgens weer wél. Dus mijn schakelaar was toch kapot, ondanks dat de multimeter dezelfde schakelwaarden liet zien bij beide schakelaars.

Mijn pa adviseerde om toch nogmaals de zekering te checken... en toen kwam ik erachter dat ik, op de kop hangend met instructieboekje erbij, de zekering op de verkeerde plaats had teruggezet.... :smiley29:

Dus zekering goedgeplaatst, schakelaar van de Bora erin en er was (rem)licht! :)

Ik hoef vanavond dus niet 130 km op de snelweg zonder remlichten, wel een prettig idee. Pa gaat morgen naar zijn VW dealer hier in de buurt en haalt voor zichzelf een nieuwe schakelaar (op mijn kosten).

De enige vraag die nog overblijft: Het EPC lampje brandde zonet nog steeds bij mijn Skoda, heb nu de accu losgehaald maar ik vrees dat ik hem wel zal moeten laten resetten???

Voor mijn pa zal wel hetzelfde gelden, hij rijdt nu zonder schakelaar rond dus daar zal EPC ook wel gaan branden. Mijn eigen (universele) garage zal waarschijnlijk niet zo moeilijk doen en het lampje wel gratis resetten, hopelijk doet de VW dealer bij de Bora ook niet al te moeilijk (lees: duur)...

Enfin, toch nog goed afgelopen allemaal en gelukkig is het niet tijdens onze vakantie gebeurd afgelopen week :) Bedankt allemaal.

UPDATE: Na ongeveer een uur zonder accu is het EPC lampje ook uit! Jippie! :)
 

Monteurtje

Forumguru
Mooi dat het opgelost is. Je hebt geluk dat de schakelaar heel bleven. De oudere schakelaar kun je 1 keer afstellen. Gebeurt tijdens montage. De nieuwe heeft dat gelukkig niet meer.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik vond het wel een knullige constructie, maar in elk geval werkt de schakelaar uit de Bora prima. Mijn pa heeft vanochtend voor € 11,30 een nieuwe gehaald bij de VW dealer. Voor dit geld denk ik dat ik zelf ook maar een nieuwe ga halen binnenkort, de schakelaar die er nu inzit is ook alweer 7 jaar oud en zo'n ding gaat natuurlijk altijd stuk als je er niet op zit te wachten.

Wat is er anders aan de nieuwe versie van de schakelaar? Ziet hij er ook anders uit? Past dat zomaar in mijn "oude" Skoda?
 

Monteurtje

Forumguru
Ja die past erzo in. De oude versie is al die nieuw is helemaal uitgetrokken en met het monteren wordt die afgesteld. De nieuwe kun je gewoon helemaal indrukken. Is eigenlijk een veer. En montage ging, voornamelijk bij die oude, nog wel eens mis. Je had een paar jaar geleden paarse schakelaars. Een collega heeft er een keer 3 achter elkaar kapot gekregen met monteren. Waren klote dingen. Tegenwoordig valt dat wel mee.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik ben net thuis, mijn vrouw had hem al opgehaald. Deze is donkergroen en ziet en voelt inderdaad een stuk degelijker dan de paarse die ik had (en die kapot ging). Die paarse was uit 2004, de zwarte versie uit de Bora van mijn pa uit 2003 (nog de fabrieksmontage).

Binnenkort ga ik toch maar even die nieuwe plaatsen, als het niet regent (zoals nu...). Ik wou hem eerst in het dashboardkastje leggen "voor het geval dat" maar dan heb ik ook geen torx bitjes bij me voor die plastic kap dus beter thuis vervangen :)
 

Bijenboel

Nieuw lid
Bedankt voor de tips. Ik ben mijn auto op dezelfde manier gerepareerd, even een nieuwe zekering plaatsten en op de rem trappen en het epc lampje ging weer uit. Wel raar dat het instuctie boekje hier niet over zegt.
 

oco1979

Forumguru
goed opgelost,zekering kan ook springen van slechtcontact aan de stekker van fietsrek of aanhangwagen
 
Bovenaan Onderaan