EPC foutmelding

Mijn Skoda Octavia 1.5 TSI uit 2018 (plm 120.000 km) heeft zojuist een grote beurt gehad, inclusief vervanging bougie. Op dat moment reed de auto prima.

Nu krijg ik een foutmelding EPC, en verschijnt de melding ‘maximaal 4000 toeren’. Verder bemerk ik duidelijk vermogensverlies bij acceleratie op de snelweg (binnen bebouwde kom gaat prima).

Wat kan er aan de hand zijn?

Bijlagen

• 6FD018CD-9435-4BE4-9C72-2F5CCF44FB4A.jpeg
    6FD018CD-9435-4BE4-9C72-2F5CCF44FB4A.jpeg
    929,5 KB · Weergaven: 45
  • 5F683877-3F4B-452D-9A19-12633B2159F1.jpeg
    5F683877-3F4B-452D-9A19-12633B2159F1.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 45

hemi24

Donateur
Verkerede bougies? Of iets niet goed teruggemonteerd?

Waar heb je de servicebeurt precies laten uitvoeren?

Tees

Donateur
Eens met @hemi24, goede kans dat ze iets verkeerd gedaan hebben. Ik gok dat de bougies wel goed zijn, dat soort bestellingen gaan redelijk automatisch obv kenteken, maar monteren kan natuurlijk altijd iets mis gaan. Kabeltje niet goed bevestigd of omgewisseld bijvoorbeeld.

oke5

Lid
heb ik ook gehad cruisecontrol werkte ook niet,en bleek nokkenas sensor te zijn
die is vervangen sinsdien geen klachten meer

Tees

Donateur
Nou, het simpele feit dat je een EPC storing na enige tijd (10 dagen vind ik niet heel lang) stilstaan hebt gekregen, betekent niet meteen dat je hetzelfde probleem hebt als op Briskoda was. Het kan natuurlijk wel zo zijn, maar zonder foutcode of verdere diagnose zou ik nog even 2x nadenken voordat je je turbo gaat/laat vervangen...

ESL

Donateur
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn superb phev toen ik vorig jaar met caravan in Oostenrijk reed op de brennerpas. Uiteindelijk dat opgelost door gewoon de melding te verwijderen en daarna weer verder. Nooit weer gehad.

Het bleek te maken hebben met een bepaalde klep die niet goed was gesloten na de onderhoudsbeurt. Hierdoor werd er 'valse lucht' aangezogen en had de auto minder vermogen. Ze hebben de klep goed dicht gedaan en het probleem was verholpen. Geen idee wat voor klep men precies bedoelt

Naudje32

Actief lid
EPC-probleem had ik vandaag ook (vandaar dat ik hier kijk). Althans, de melding. Contact uit en aan, daarna was het weg. Merkte niets met rijden. De Britten hebben het er meer over. Daar zit het probleem in de turbo. Onststaat volgens hen na lang stilstaan; wat bij mij het geval was. Hier gevonden: https://www.briskoda.net/forums/topic/479558-epc-warning-light/
dat verhaal in die topic met die kapotte Turbo, is 9 van de 10x niet weten hoe je met een auto om moet gaan met een turbo, de meesten weten niet of vergeten dat je meestal de auto in ruststand na een rit, de turbo even moet rusten door de auto nog even stationair te laten lopen. dat was 10tallen jaren al zo en dat is nog steeds zo.

Tees

Donateur
@Naudje32 in principe heb je gelijk, maar turbo's in deze autos gaan echt niet vaak kapot. Je moet natuurlijk niet een uur lang vol gas rijden en dan opeens stoppen en de auto voor een dag wegzetten. Maar hoe vaak overkomt de gemiddelde gebruiker dat nou daadwerkelijk? Meeste mensen wonen toch in een woonwijk en rijden de laatste kilometer rustig aan. Dan is die turbo allang afgekoeld.

ESL

Donateur
dat verhaal in die topic met die kapotte Turbo, is 9 van de 10x niet weten hoe je met een auto om moet gaan met een turbo, de meesten weten niet of vergeten dat je meestal de auto in ruststand na een rit, de turbo even moet rusten door de auto nog even stationair te laten lopen. dat was 10tallen jaren al zo en dat is nog steeds zo.
Ik ben dit van oudsher gewend, zéker als ik met caravan rijd en de auto dus flink op zijn donder krijgt. "Vroeger" toen ik diesels reed was dat dus ook de vaste aanpak; zet je de auto aan de kant na een lange rit, laat je de motor nog even doordraaien. Dat gaat met mijn huidige PHEV dus niet; die gaat sowieso uit. Combineer dat met een dagelijkse koude start op de snelweg en je zult wel begrijpen dat mijn technische hart af en toe wat huilt. Maar anyway; hij doet het nog steeds prima.

serum

Forumguru
Kennelijk is het probleem minder groot, anders hadden ze er wel een elektrische oliepomp opgezet?

Ik weet ook niet beter dan dat je een turbomotor warm moet rijden en de turbo af moet laten koelen. Uit respect voor het materiaal altijd zo gedaan.

Naudje32

Actief lid
Kennelijk is het probleem minder groot, anders hadden ze er wel een elektrische oliepomp opgezet?

Ik weet ook niet beter dan dat je een turbomotor warm moet rijden en de turbo af moet laten koelen. Uit respect voor het materiaal altijd zo gedaan.
dat deed ik in de jaren 90 al met mij toenmalige Renault 5 Turbo en de Renault 5 Alpine Turbo. im mijn opinie zijn turbos van vroeger en nu niet heel veel verschillend qua werking. het materiaal zal aanzienlijk veel solider zijn, maar toch blijft het iets wat abnormaal hoog in toeren draaid en dus na zijn werk ook een beetje liefde en verzorging nodig heeft ongeacht verleden tijd en huidige tijd.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat mag jouw mening zijn, maar de praktijk leert dat turbo's maar weinig meer kapot gaan tegenwoordig. En als je naar de algemene populatie kijkt zal vrijwel niemand het doen zoals jij, dus blijkbaar is het niet (meer) nodig?

hemi24

Donateur
Ik doe het wel, met name als ik met de caravan onderweg ben, of hard heb gereden.
Misschien niet nodig, maar het komt de levensduur in ieder geval wel ten goede…

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan