EPC en Motor management lampje en stotteren / onregelmatig lopen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedendag mede skoda rijders.

Mijn eerste post, wist niet dat er een skoda forum was. Maar daar ben ik dan ;)

Ik heb een Skoda Karoq 1.0 TSI. van net geen 3 jaar auto.
Staat 19.500km op de teller. Prima auto en beviel perfect.

Tot vorige week woensdag.
EPC lampje schiet aan op de rijksweg, auto houdt in, motormangement lampje staat te flikkeren als ik gas gaf. Ook dan inhouden / bokken van de auto. Terug moeten schakelen naar de 4de versnelling om 70 te kunnen blijven rijden.
Heel voorzichtig eerste afrit genomen van de rijksweg af.

Wegenwacht laten komen via de skoda hulplijn. Fout code was misfire. Fout code eruit gehaald door de wegenwacht.
Kon toen weer in de eerste en tweede versnelling rijden. Zodra ik in zijn 3 ging en gaf gas. Weer zelfde euvel.
Auto is toen nog doorgemeten bij wegenwacht steunpunt in de buurt. Weer misfire meldingen.

Auto is toen naar een dealer in Rotterdam Zuid gegaan.
Die hebben niks met de auto gedaan nog. Dat is een ander onderwerp.
Op coulance hoef ik niet te rekenen volgens de medewerker aan de balie want de auto is uit zijn 2 jaar fabrieksgarantie.
Heb tot nu toe 4 skoda's gehad. De gehele familie rijd skoda. Maar denk dat dit wel de laatste is.

Maar heeft iemand dit eerder gehad op dit forum? Ben benieuwd naar de reacties.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt als ontstekingsprobleem; kabel aangevreten, of bobine defect?
Aan de hand van de foutcode zal de dealer wel een diagnose kunnen stellen…
 

Captain Hook

Forumguru
Lijkt verdacht veel op... :lezen:

Problemen tussen bougies<--> kabels <--> bobine(s).

M.a.w. corrosie en/of slecht contact op één of meerdere van bovengenoemde componenten.
Been there, seen that, done that. :D

Toch @Tees ? ;)
 

Tees

Donateur
Nog geen 20k op de teller en dan dit soort problemen, dat is wel straf. Ontsteking is idd de eerste on te controleren. Allereerst bougies laten vervangen, kost niet veel, maar kan t zomaar oplossen.
Daarna kan je bobines omwisselen en kijken of de misfires ook naar een andere cylinder verhuizen, dan weet je dat t aan de bobine ligt. Kan je evt ook doen voordat je bougies vervangt.
En bekabeling kan het zijn, maar is minder vaak voorkomend bij penbobines. HV-kabels hebben (iig bij Skoda/VAG) meer problemen.

Ik neem trouwens aan dat t niet alleen in z'n 3 is, maar dat dit in alle versnellingen te genereren is? Meestal gebeuren dit soort dingen in 2 situaties: bij lage toeren vol gas geven, of juist bij wat hogere toeren vol gas. Dat zijn de situaties waarin de ontsteking het moeilijkste is.

En qua coulance...tsja, ik vind het totaal onzinnig dat zoiets gebeurt na 20k en 3 jaar. Je kan het via de meer juridische weg proberen, maar hoe de dealers en Pon meestal reageren geef ik je weinig kans (helaas!!).
 
Bedankt alvast voor de reacties.
Auto wordt vandaag weg gehaald bij de dealer en gaat naar een andere garage.
De dealer heeft geen tijd.

Zal jullie op de hoogte houden van dit alles.
Vind het wel slechte kwaliteit als dit na nog geen 20K al optreedt.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar met een aantal simpele acties kun je zelf al een paar zaken controleren:

-trek al die verbindingen eens los en check visueel op corrosie.
-Schroef de bougies los (mits je hiervoor het gereedschap hebt) en check die op slijtage/corrosie.
 

CharlesTucker

Forumguru
Rotterdam en een dealer op Zuid. het klink wat vergezocht in die omgeving, maar zou het geen knagende steenmarter geweest kunnen zijn. (wat @hemi24 ook suggereert, aangevreten kabels)? Die beestjes komen sporadisch voor ook in R'dam, bijvoorbeeld op het oude Thialf terrein (IJsselmonde). Dat is een paar jaar geleden weliswaar verwoest, foutje, maar de beestjes schijnen terug te zijn. Ze staan wel bekend om hun voorkeur voor VAG auto's.

De natuur komt ook in de stad weer een beetje terug, zo heb ik vorig jaar daadwerkelijk een hert/ree gespot, toevallig vlak bij die dealer in R'dam Zuid. Nu zijn er altijd uitzonderingen, maar nog geen 20K kilometer is veel te vroeg voor een dergelijk probleem, dus misschien een externe oorzaak?

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1533...k-verwoest-door-gemeente-maar-hij-lijkt-terug
https://www.rotterdam.nl/steenmarters

Buiten dat, "dealer heeft geen tijd", dat is inderdaad slecht, het is een flink bedrijf, ja mag toch wel verwachten dat ze wat ruimte reserveren voor problemen. En voor dit soort problemen kunnen de Seat, VW en Audi jongens en meisjes toch ook wel bijspringen, of hebben die het ook allemaal druk? Ik heb zelf laatst bij dezelfde dealer een onderhoudsbeurt gepland, de eerste mogelijkheid was ook pas een maand later ...
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Als ik bij mijn lokale garage kom met mijn Karoq die hij niet eens heeft geleverd, weet ik zeker dat ie eerst kijkt en het dan pas gaat hebben over geld. Ik zou Skoda niet afrekenen op deze dealer. Ik zou de dealer wel vertellen dat een beetje klantgericht denken wel aan te raden is als je klanten wil houden.

Wat betreft het probleem zelf, lijkt inderdaad erg op het probleem dat ik met mijn vorige 105PK 1.2TSI had: defecte bobine.
Hoewel ik dat gedrag ook eens had met een 1.4MPI waar de oorzaak zat in het veel rijden van korte stukjes, waardoor er eea was vervuild. Een kwartiertje stevig doortrappen (nou ja, het bleef een 1.4) op de snelweg loste het op - probleem niet meer teruggezien. Ik weet niet of dat van toepassing kan zijn op een 1.0 TSI en ik weet ook niet of er nog wat door te trappen valt als ie niet in z'n 3 wil.
 
Beste allemaal,

Even een update de dealer in Rotterdam zuid heeft me vanochtend gebeld.
Ze hadden een diagnose gedaan maar konden het niet vinden afgelopen vrijdag.
Ik was daar vrijdagmiddag en toen was er nog niks bekend. En ja de hele gang van zaken bij deze dealer vind ik ook vreemd gaan.
Ze gaan een rekening sturen, maar ga eerst even op mijn dashcam (die heel goed is weggewerkt) of de auto wel verplaatst is geweest.

Mijn auto is opgehaald door Autofirst Molenvliet gevestigd te zwijndrecht.
Zij hebben de auto onderzocht en hebben binnen 1 dag de diagnose gesteld en een reparatie gedaan.
Het was uiteindelijk een kapotte bobine en voor de zekerheid zijn er 3 bougies vervangen omdat deze door de slecht werkende bobine zwart waren geworden.
Alles gerepareerd voor een zeer schappelijke prijs.

Geeft je toch te denken, dat de dealer geen goede diagnose kon stellen .( als het al gebeurd is) en aan gaf dat er een extra lange diagnose moest komen. Dan vervolgens niet kon aangeven of deze week de reparatie ingepland kon worden. Maar een universeel autobedrijf het gelijk vind en ook nog eens dezelfde dag oplost.

U zult begrijpen ik ben helemaal klaar met de dealer in Rotterdam Zuid.
Zal jullie op de hoogte houden of de auto inderdaad een diagnose heeft gehad. Zo niet gaat er een brief naar Pon en de Dealer.

Bedankt allemaal voor de tips en de leuke sfeer hier. Kom zeker weer terug. Ook zonder problemen ;)
 
Ben er nog niet over uit.
Het is de eerste keer geweest dat ik afhankelijk was van de skoda hulp bij pech.
Wegslepen en dergelijke prima geregeld. De hulp van de dealer vind ik ronduit schokkend hoe slecht dat is.
Komt bij dat ik het idee heb dat ze een loopje met me proberen te nemen. Daar kom ik morgen achter.

De auto zelf vind ik schitterend.
Toch vind ik het gek dat zo'n dure auto zo snel al dit soort problemen heeft. Geeft me wel te denken over de kwaliteit ervan.
Wie weet gaat het nu weer jaren mee. (hoop ik dan toch) maar ga wel ook al beetje oriënteren naar andere merken.
Kijken wat me bevalt en wat niet.

Prive vind ik het een heel bedrag voor een nieuwe auto en dan verwacht je dit niet bij deze kilometerstand en leeftijd van de auto.
We gaan het zien ;)
 

hemi24

Forumguru
Toch vind ik het gek dat zo'n dure auto zo snel al dit soort problemen heeft. Geeft me wel te denken over de kwaliteit ervan.
Kan voorkomen...
Ook dure merken hebben wel eens problemen, óók wel eens bij jonge auto's en lage kilometerstanden.

Van welk bouwjaar is jouw auto eigenlijk, want Skoda's gebouwd na augustus 2020 zouden 4 jaar garantie moeten hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdZ

Donateur
Nou, als ik jouw dealer was zou ik over die ene maand niet zo moeilijk doen voor iets wat betrekkelijk goedkoop is. Toen een bobine van mijn Rooster defect was, stelde mijn garage de diagnose al vóór hij iets had uitgelezen...

Hoe was het ook weer, vertrouwen komt te voet en gaat te paard?
 

Tees

Donateur
Een rekening voor een niet-gestelde diagnose, terwijl wij hier met een stelletje bij elkaar geraapte amateurs in 5 minuten een diagnose op afstand doen (die nog blijkt te kloppen ook)?!? Ik zou die dealer vriendelijk verzoeken die rekening op een plek te stoppen waar geen licht komt. Wat een sof...
 

CharlesTucker

Forumguru
Als ik me niet vergis zit er maar één Skoda dealer in Rotterdam Zuid, dus we weten waar we het over hebben hier. Deze stond in het verleden bekend als zeer goed en zeer klantvriendelijk, en die ervaring heb ik zelf ook daar. Gelukkig weinig problemen gehad in de 12 jaar dat we Skoda rijden, maar die twee keer dat ik wel een probleem had was er onmiddelijk tijd, en werd ik deskundig en direct goed geholpen. De laatste keer was wel al 6 jaar geleden, en helaas veranderen dingen, en niet altijd ten goede. Zien we hier (uiteindelijk toch) de teloorgang van een voorheen uitstekend bedrijf als gevolg van overname en schaalvergroting?
 

Captain Hook

Forumguru
Zien we hier (uiteindelijk toch) de teloorgang van een voorheen uitstekend bedrijf als gevolg van overname en schaalvergroting?
Dat is helaas wel de tendens. Ook hier in Flevoland; dezelfde teloorgang. Meer marketinggezwets en schaalvergroting, minder service c.q. menselijke maat en contact. (n)
Sinds A-point hier overal is binnen geslopen, is het met de service bergafwaarts gegaan. :sick:

't Is overigens niet alleen in de autobranche dat dit fenomeen steeds meer zich als een zieke economische vlek uitbreidt...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan