Enyaq Vagcom mogelijkheden

RefleCs

Forumguru
Een collega van mij gaat de Enyaq rijden en is nieuwsgierig of en zo ja wat er mogelijk is met VAGCOM. Hij heeft destijds meegekregen wat ik allemaal aan mijn Superb had laten aanpassen en is daar erg nieuwsgierig naar. Ik kon er nog niks over terugvinden hier.

@Antera heb jij al eens aan de Enyaq mogen snuffelen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Rink

Rink

Nieuw lid
Idd. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de Travel Assist (Assistentie Plus) ook aan te zetten? Toen ik de Enyaq bestelde, was deze nog niet leverbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: WV62

Jdbigg

Senior Member
Travel Assist blijkt iedereen te krijgen die Assist basis heeft besteld. Het enige extra dat we tot nu toe hebben kunnen ontdekken bij de Plus is ‘Emergency assist’ dat de auto gecontroleerd tot stilstand brengt als de bestuurder bijv onwel wordt. Overigens zijn al die hulpsystemen ook een kwestie van smaak. De een vindt het heerlijk en anderen (zoals ikzelf) voornamelijk erg irritant.
 

Rink

Nieuw lid
Volgens mij is de "Travel assist" een optie uit de Assistentie Plus pakket, met de opmerking: Let op: verplicht i.c.m Drive Basic of (sport) plus pakket voor iV60
Vandaar dat ik deze zo vraag. Ook kan ik nergens vinden wat de Drive Basic nu inhoud, waar ze naar verwijzen.
 

Rink

Nieuw lid
Gisteren eindelijk de Skoda Enyaq mogen halen. En wat een verschrikkelijk fijne ervaring. Antwoord op de "Travel Assist" heb ik ook, maar kon de dealer ook niet uitleggen. De "Travel Assist" heb ik er nu bij zonder extra's.
 

Antera

Donateur
Travel assist is op nagenoeg alle modellen met de juiste knop op het stuur te activeren. Dus heb je het niet dan ben je zeker welkom bij mij. Tevens ook anders zaken zie mijn website
 
Hallo, Ik ben op zoek naar een andere auto/ De Enyaq is een goeie kandidaat. ik zou er ook graag travel assist op hebben, maar wat zijn daarvoor de minimum (hardware) vereisten, en hoe kan ik zien of ze op de auto zitten die ik op het oog heb? (Ik zoek een 2e hands)

Ik heb begrepen dat je ACC nodig hebt. Dat betekent dan dat je een extra pookje linksonder aan je stuurkolom moet hebben. dat is op foto's wel te zien. ook is vaak en foto van het stuur te zien met de het knopje meest rechtsboven op de rechter spaak van het stuurwiel.

echt kan deze ook gebruikt worden voor schakelen tussen acc en normale cc heb ik me laten vertellen.

Op 2e hands sites vindt je vaak geen originele lijst met opties/ optiepakketten, dus om het aan de hand daarvan uit te vindenis ook niet een optie.

ik heb in een enyaq gezeten waar het knopje wel zat, maar in de menu's geen menu optie voor travel assist. een druk op het knopje op het stuur liet echter wel bovenaan in het schermpje achter het stuur zien dat er werd geschakeld tussen "ACC gekozen" en Travelassist gekozen."

Tot nu toe heb ik bij advertenties die ik zag uitvoeringen zonder het extra hendeltje deze al "afgestreept" en verder gelet op het knopje op het stuur. ( er wordt echter ook gezegd dat skoda allemaal dezelfde sturen monteert, en het knopje dus niet altijd ook doet wat je denkt dat het doet. beschrijvingen van de assistenten met en zonder plus of pro of extra vertellen mij ook niet wat het verschil is. en sommige verkopers zeggen bij de minste vraag al zoiets als.. eehm.. travel assist? ik weet het ook niet.. of IQ drive? dat kun je allemaal bij een abonnement aanschaffen. ( onhandig, je weet niet wat de voorwaarden qua hardware zijn, en wat een eventuele prijs gaat zijn. alsook, er is geen overzicht van wat je dan zou kunnen aanschaffen...
heeft iemand een hint?

ik zie soms wel foto's voorbij komen met icoontje op het mediascherm, voor cc, / limiter, acc, dodehoek/ sideassist. laneassist vermoeidheidsherkenning, frontassist en verkeersbordherkenning die vertellen me veel, maar weer net niet of er ook travelassist op zit. die geven ook niet altijd goed uitsluitsel over welke functionaliteit daar achter schuilt. of is dat er wel, maar moet ik ergens specifiek op letten?
het is maar zelden dat er een volledig foto voerzicht van de assist functies in het media display op een site wordt getoond.

Daarnaast nog een vraag, de camera in de grill, als die mist, is dat denk ik alleen voor parkeren voor? en die in de spiegels alleen voor zicht rondom de auto, of worden deze ook gebruikt voor lane assist.
 

hemi24

Forumguru
Om Travel assist aan te kunnen zetten moet de wagen over een capacitief stuurwiel beschikken. Anders wordt je continue bestookt mat meldingen en moet je gaan slingeren of kleine stuurcorrecties uitvoeren.

Als de wagen ACC heeft, kun je de ouderwetse CC erbij programmeren met VCDS.

Camera”s in de neus en onder de buitenspiegels zijn enkel voor de 360 parkeercamera.
 
AH, ok.. mooi..

Dan let ik op het knopje op het stuur en het extra hendeltje linksonder.
Misschien nog een vraagje. heeft de enyaq standaard ook draadloos laden voor mobiele telefoons? of is dat een optie en kan die ook softwarematig worden toegevoegd?
 

hemi24

Forumguru
Voor draadloos laden heb je hardware nodig in de vorm van een laadschaal, dus als die er niet in zit, valt er ook niets te programmeren…
 
in de meeste fotos die ik zie zit er wel zon mooi matje in het vak in de middenconsole, met Qi en een telefoon logo.
in de autos waar ik mijn telefoon in dat vak heb geleged, heb ik nog niet gezien dat de telefoon ook ging opladen. zit die schaal dan nog onder dat matje, en wordt die alleen geplaatst als die optie is gekozen bij aanschaf?
 
Ik heb een iPhone 13 mini. Ik dacht wel dat contact aan was, maar weet het niet zeker.. jammer dat positie zoveel uitmaakt dan, of dat er geen MagSafe op zit..
 

RoelF

Forumguru
Mijn 13 mini ligt ook te diep om draadloos te laden, je kunt er iets achter leggen zodat ie hoger ligt. Dat draadloos opladen is sowieso onhandig. Je telefoon wordt al snel te warm tijdens het gebruik in de auto icm draadloos opladen.
 

EdK

Forumguru
Wel als ik draadloos laden al in de Fabia 4 heb zitten dan mag je toch aannemen dat het er in de enyaq er toch ook wel inzit.
En ook hier hang ik de Samsung liever aan de kabel dan het draadloos verwarmen ehh laden.
Maar leg ik hem op de laadplek dan zie ik in me mediascherm verschijnen dat hij de Samsung S8 begint te laden...
 

Antera

Donateur
Er zit in de Enyaq in principe altijd een capacitief stuur erin. Dan is activatie mogelijk maar je moet wel acc en lane assist hebben. Let wel een hendel wil niet zeggen dat er acc op zit.
 
Bovenaan Onderaan