Enyaq op slot met sleutel in de kofferbak

Japanese Power

Donateur
Ja, rare titel zul je zeggen. Sinds Kessy kan dat toch niet meer. Helaas voor de Enyaq bezitters dus wel.

Afgelopen donderdagavond gingen mijn zoon en ik ‘s avonds nog even een mooie trail lopen in de omgeving van ons vakantiehuis alleen moesten we daarvoor een stukje met de Enyaq rijden. Aangezien ik m’n hardloopkleding al aanhad zat alles wat ik bij me had in de rugzak die ik in de kofferbak zette en vervolgens de klep sloot.

Nu is het standaard zo dat je bij de Enyaq de achterklep kunt openen zonder de portieren te ontgrendelen. Zowel met de handmatige als met de electrische bedienbare klep. Gelukkig lag de reservesleutel in het vakantiehuis en kon ik de auto gelijk weer openen.

Maar bizar dat zo’n hightech auto het dus niet detecteert dat er een sleutel in de auto ligt en je dus gewoon kunt afsluiten.

Vrijdagmiddag kreeg ik een appje van een maat van mij die ook een Enyaq rijdt (electrisch bedienbare klep) met exact hetzelfde probleem. Alleen stond hij ergens in de stad, lag de reservesleutel in het vakantiehuis en de sleutel van het vakantiehuis in de rugzak bij de autosleutel in de auto. Dat heeft even een paar uur geduurd voor ze de sleutel weer hadden, met hulp van taxi, huiseigenaar en een taxi retour.

Resumé voor de Enyaq rijders: opgelet als je iets in de kofferbak zet waar je autosleutel in zit.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ja, die "fout" heb ik ook wel eens gemaakt. Gelukkig in m'n Octavia geen probleem. Daar kun je ook de achterklep openen zonder de portieren te ontgrendelen, maar als dan de sleutel in je tas zit en je legt je tas in de achterbak en je sluit de achterklep, dan kun je 'm gelukkig ook weer openmaken. Maar het was wel even een schrikmomentje, ik was even bang voor dezelfde situatie als jij beschrijft.
 

EdK

Forumguru
Wel test dan meteen de volgende combinatie uit !
Met de Yeti naar wasstraat en sleutel in contact zodat radio alleen hoorde en in stofzuiger hal de auto gaan stofzuigen.
Met zuigen heb ik blijkbaar knopje tussen de stoelen om deuren te sluiten ingedrukt (gingen al dicht bij 20Km/u) en gooi de deur dicht om met de stofzuigerslang naar de volgende deur te gaan
Wil deze openen en shittt gaat niet open...
andere deur ? nee ook niet en na 4 deuren en kofferbak erachter komen dat geen meer open gaan.
En dit gebeurde gelukkig in woonplaats en kon van de wasstraat medewerker zijn fiets lenen , dus ging in T-shirt op de fiets met lichte sneeuwval ( dat had je in die tijd nog ) naar huis.
Daar ontdooid en met dikke jas en reservesleutel weer terug, en dan deed nieuwe sleutel het op dat moment ook alleen op het mechanische slot en dus niet op de AB
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is wel bijzonder bij mij (vw keyless) gaat de elektrische klep niet dicht als de sleutel erin ligt.
Ik vraag me af of dit een product eigenschap is of dat er iets niet goed zit bij deze auto?
 

Japanese Power

Donateur
Hou het op het eerste omdat dit toevallig bij 2 mensen tegelijk gebeurd. Ligt niet aan mijn auto. Is gewoon een foute producteigenschap. Het favoriete woord van PON waarachter heel veel wordt weggestopt… vraag me ook serieus af of dat met een software update er uit gehaald kan worden…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

wouter skoda

Nieuw lid
Ook ik helaas was aan de beurt. de sleutel in de kofferbak gedaan( deze zat in mijn jas). en de kofferbak dicht gedaan. De deuren en de kofferbak ging niet meer open. Dit heeft ons 4 uur gekost en de reservesleutel op te halen. Vandaag 16-8-2022 naar de Skoda dealer geweest, niet gevonden dit moet niet kunnen. ja lekker dan. En hoe nu verder sleutel dus niet meer in de kofferbak doen. erg jammer dit verhaal.
 

CharlesTucker

Forumguru
Toevallig hoorde ik van de week op de radio bij het journaal dit ook over een Tesla. Mevrouw installeert haar kleine kindje in het kinderstoeltje rechts op de achterbank, legt haar tas met sleutel ernaast, doet de achterdeur dicht en loopt naar bestuurderdeur. Jammer, die ging ook niet open. Lekker, met je peuter in de volle zon op de achterbank bij een temperatuur van boven de 30 graden je eigen auto niet meer open krijgen. Ik dacht dat je zo'n Tesla ook wel met je telefoon open kon krijgen, maar volgens het item op de radio werkte dat ook niet. Mevrouw had om de peuter van de hitte te redden maar door de brandweer een ruit laten intikken. Zoals gezegd, op de radio gehoord, niet zelf meegemaakt, dus ik doe geen uitspraken over de betrouwbaarheid van dit verhaal, maar het klinkt wel hetzelfde als jullie ervaringen met de Enyaq.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een jaar of 52 geleden overkwam me iets dergelijks met de toenmalige dienstkever. Ik had mijn jas en tas via de passagiersdeur op de achterbank gelegd en omdat ik nog even in huis moest zijn had ik van die deur het knopje naar beneden gedrukt (bij de bestuurdersdeur kon dat niet) en 'm dichtgegooid. Daarmee mezelf buitengesloten, maar gelukkig lag de reservesleutel gewoon in huis. Sindsdien heb ik mijn autosleutel standaard altijd in de linker broekzak, samen met de huissleutelbos.
Ervan uitgaande dat ik de broek die ik aanheb niet los in de auto leg :) is de kans op dit probleem zo redelijk klein geworden...
 

CharlesTucker

Forumguru
Zo doe ik het ook altijd, maar het gevaar zit dan net in de ene uitzondering. Die keer dat het mij overkwam was na een reis van 3 dagen, Ik had dus 3 dagen niet in de auto gezeten. Maar wel in een huurauto dus ter plekke had die sleutel van die huurauto in m'n linkerbroekzak gezeten en de sleutel van m'n eigen auto in m'n tas. En juist omdat normaalgesproken m'n eigen sleutel daar altijd zit, op het vliegveld even niet meer aan gedacht dat dat nu net even een keer niet zo was. Gelukkig met de O3 geen probleem, maar met Enyaqs en Tesla's kennelijk wel.
 

Flem_nl

Forumguru
Het verhaal dat @Japanese Power beschrijft is heel herkenbaar helaas. Exact het zelfde is mij ook overkomen toen ik m'n Enyaq net had. gelukkig stond ik thuis op de oprit en kon ik binnen de reservesleutel pakken.

Had in mijn Octavia ook kessy (5 jaar gereden) en later in een Passat en Superb. Hier was dit nooit een probleem en kon ik zonder problemen mijn tas met sleutel achterin leggen en dan voor instappen.
 

Roronoa

Actief lid
Kan je via de Skoda connect app de auto niet ontgrendelen ? Zou een snelle oplossing kunnen zijn daarvoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: ena

Flem_nl

Forumguru
Was al nieuwsgierig naar wat er in de Connect App verbeterd zou worden. Dit is iets wat er eindelijk (in vergelijking met bij. Tesla) op gaat lijken.
 

ena

Forumguru
Via de app ontgrendelen was ook direct mijn gedachte. Een van de weinige nuttige functies in deze app... Bij mijn Kodiaq werkt dat perfect.
 
Bovenaan Onderaan