Enyaq op shortlist

lsp

Forumguru
met het zeer waarschijnlijk overgaan naar EV staat de Enyaq op de shortlist (samen met model y - ID4 - EV5)
wat zijn de ervaringen met en zonder warmtepomp in de Enyaq Business Edition 85.
wat is de werkelijke range zomer en winter?
Hoe bevalt navigatie incl plannen laadsessies bij lange(re) ritten?

JJ te G

Donateur
Heb geen ervaring met de warmtepomp. Kan me voorstellen dat een warmtepomp bij echt lage temperaturen wel eens een behoorlijk verschil kan opleveren.
Nu is het zo dat ik bij temperaturen onder nul en bij een koude auto soms een stationair verbruik van 5,8 kW zie. Dat hakt aardig in de capaciteit die beschikbaar is voor het rijden.
Op de snelweg is de wagen na zo’n 50 kilometer echt opgewarmd en begint het verbruik te dalen. Dit heeft bij een aantal kortere ritten forse impact op de range. Afhankelijk van rijgedrag loopt de range soms terug naar 280-300 km in de winter en in de zomer kom ik tot zo’n 450 km

• Leuk
Waarderingen: lsp

lsp

Forumguru
450 km kan ik nog wel mee leven, dat is nog ok, maar 300 is wel een erg groot verval.. Heb je regelmatig langere ritten waar je navigatie en laden bij gebruikt? gebruik je dan voertuignavigatie of ABPR - ANWB routeplanner? Wat is je ervaring?

JJ te G

Donateur
Een nuance is op z’n plaats.
Ik rij met een 80x en die heeft een hoger verbruik dan een 80. Een 85 heeft daarnaast ook een efficiëntere aandrijving.
De genoemde 300 km komt voort uit een aantal “kortere” ritten van 50-80 km in een combinatie met stadsverkeer.
Grotere ritten rij ik regelmatig en dan is 330-350 km geen probleem en laad ik op locatie bij aankomst zodat ik weer naar huis kan rijden. Illustratief is dat ik binnen NL tot nu toe 2 keer heb snelgeladen en meer dan 90% thuis heb geladen.

Voor navigatie gebruik ik TomTom expert voor iets van 20 euro per jaar. De gesproken instructie en routeplanning vind ik prettiger dan andere satnav systemen.
Voor het voorbereiden van ritten in het buitenland gebruik ik ABRP omdat je hierin ook gelijk een prijsvergelijking kunt doen. Zou je ABRP willen gebruiken dan kan je ook tijdelijk een maand abonnement afsluiten.

Tegenwoordig zou je kunnen overwegen om PowerPass van Skoda te gebruiken. Ze hanteren momenteel dezelfde tarieven als IONITY. In het VK vind ik IONITY goed werken, hier in NL is het netwerk van IONITY beperkt maar zijn FASTNED en Tesla goed beschikbaar. In de snellaadtarieven is er beweging: ook Shell en BP bieden zakelijke rijders soms aantrekkelijke tarieven aan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

lsp

Forumguru
Dank voor de uitleg, dat geeft idd wel nuance...

Welke routeplanner gebruik je, als je langere ritten hebt, bijvoorbeeld vakantie?
ik kan dan ook thuis laden, voor standaard woon-werk voldoende, maar ook regelmatig naar Duitsland en Belgie, dan wil ik wel graag integratie van laden in de navigatie

Laatst bewerkt door een moderator:

JJ te G

Donateur
Voertuignavigatie gebruik ik niet. Het voorverwarmen van de accu (hardware wel aanwezig) wordt in 3.7 niet aangestuurd. In nieuwe auto’s is dat wel het geval begrijp ik

Ik heb mijn tekst uitgebreid

• Leuk

guidoscm

Senior Member
We hebben onze Enyaq 85 met een paar weken.
Nu het iets kouder wordt loopt het verbruik wel iets op. Met een avond tot gehad waarbij de teller het grootste deel op 120+ stond.

Ik denk dat we nu op 350km uitkomen.
Plan is wel om met vakanties de eigen skoda planner te gebruiken.

Dan ook een abo op één van de passen te activeren.
Nu laden we vooral thuis.

Vandaag met mijn eigen Renault Megane (ev60) 400 km gereden. Die heeft kleinere accu dan de Enyaq.
Op de terug weg 15-20 minuten aan de snellader om weer thuis te komen.

• Leuk

foxhound71

Nieuw lid
Ik dacht dat de geposte kink voor zich zelf spreekt...!?!
Er wordt gevraagd naar de range in de zomer en winter; op website link kun je je Enyaq kiezen en staat er in mij ogen best wel interessante informatie. Ook kun je daar wat info vinden van de andere auto's Isp zijn shortlist.

lsp

Forumguru
We hebben onze Enyaq 85 met een paar weken.
Nu het iets kouder wordt loopt het verbruik wel iets op. Met een avond tot gehad waarbij de teller het grootste deel op 120+ stond.

Ik denk dat we nu op 350km uitkomen.
Plan is wel om met vakanties de eigen skoda planner te gebruiken.

Dan ook een abo op één van de passen te activeren.
Nu laden we vooral thuis.

Vandaag met mijn eigen Renault Megane (ev60) 400 km gereden. Die heeft kleinere accu dan de Enyaq.
Op de terug weg 15-20 minuten aan de snellader om weer thuis te komen.

Heb je een warmtepomp? Als ik vragen mag.

guidoscm

Senior Member
In der Megane wel.
In de Enyaq niet.

Dealer had nog als tip, bij instappen stoel verwarming en stuur verwarming te gebruiken.
Deze wordt gevoed vanuit de 12V accu.

De interieur ruimte vanuit de rij accu.
Dus wel warme handen en billen en minder verbruik van de accu

• Leuk

hemi24

Donateur
@guidoscm : je weet wel vanwaaruit de 12V accu gevoed wordt…?

Beter advies is om voorverwarmen te doen met de auto aan de laadstekker.

V.w.b. die warmtepomp: ik zou het geld ergens anders instoppen! De ID.3 had er geen; de Tesla wel, maar waar de winst nu zit…?

Bovenaan Onderaan