Enyaq laadt nog maar op 1 fase (2,3 kW) na klap bij voorverwarmen

Beste mede-Enyaq rijders,

Ik ben benieuwd of iemand dit herkend of eerder heeft meegemaakt. Gisterochtend (zaterdag) rond 07:30 uur is er iets geks gebeurd met mijn Enyaq iV 60 uit januari 2023.

De auto was ingesteld op voorverwarmen aan de lader (Zaptec Go). Precies op het moment dat de cyclus eindigde (07:30), klapte bij mij thuis de hoofdzekering eruit. Sindsdien laadt de auto via AC (thuis en publiek) nog maar op 1 fase (max 2,3 - 3,0 kW) in plaats van de gebruikelijke 11 kW.

Wat ik al heb uitgesloten:
  • De kabel: Getest met mijn eigen gele kabel én een 3-fase kabel van een collega. Bij beide kabels blijft hij op 2,3 kW hangen.
  • De laadpaal: Getest op mijn eigen Zaptec én een publieke paal. De Zaptec-app laat zien dat Fase 2 en 3 op 0A blijven staan, terwijl er wel gewoon 233V spanning op staat.
  • De accu: Snelladen (DC) bij Fastned werkt gelukkig nog wel op vol vermogen.
  • Meldingen: Opvallend genoeg geeft de auto geen enkele foutmelding op het dashboard of in de app. Hij doet net of er niets aan de hand is, maar "ziet" de andere twee fasen simpelweg niet meer.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Is dit een bekend euvel waarbij een interne zekering of relais van de OBC de geest geeft? De auto gaat morgen sowieso naar de leasemaatschappij/dealer, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

hemi24

Donateur
Klinkt alsof er inwendig kortsluiting in de laadsmodule van de auto is ontstaan.
Als je geluk hebt zitten er zekeringen achter; met pech moet er een nieuwe module in…

• Leuk
Waarderingen: Tees
Waarom is een nieuwe module pech? En hoe zou zoiets kunnen gebeuren? Het gebeurde precies op het moment dat de warmptepomp uit ging. Iemand een verklaring waarom ik dan geen foutmelding krijg?

Tees

Donateur
Omdat niet elk draadje gemonitord wordt? Veel dingen wel, maar er zijn ook genoeg dingen die kapot kunnen gaan zonder dat er een foutcode komt.

En een zekering vervangen zal héél wat goedkoper zijn dan de gehele AC-DC omvormer vervangen (want zo te horen zit daar het probleem).

Tenslotte, hoe dit komt...tsja, overbelasting, kortsluiting (wat eigenlijk ook overbelasting is), zoiets.

Toch gek dat je dan geen foutmelding ziet. Qua kosten maakt voor mij niet uit. Is leasebak. Eerst maar even laten kijken of dit het wel is. Ik denk het wel iets anders kan ik niet bedenken.

EdK

Forumguru
Hoe dit komt ??
Heb zakelijk veel te maken met zuilen en kasten die buiten staan !
En storingen komen voort uit de gekste dingen.

Muizen / ratten / slakken / spinnen en mieren en verder ongedierte.
En mieren was het laatste ongedierte waar we mee te maken hadden.
In dit geval miste we ook 2 fases en na meten kwamen we er achter dat boven relais we 400V onderling fases hadden en over Nul het 230 was.
Maar aan onderzijde relais miste we er dus 2 fase's
Dus dan is het spanningsloos en oude relais er uit en nieuw erin en meten en weer in bedrijf.
Maar dan wil je oorzaak weten en die bleek in dit geval dus mieren te zijn die zich hadden gehuisvest IN het relais.

En in jouw geval hoor ik je alleen maar praten over 230V !
Maar hoe heb je die gemeten ?
Fase over aarde ? Of fase over NUL ?
En wat meet je tussen de fases onderling voor spanning ?
Zit er een relais in de lader ? wat meet je als deze ingeschakeld staat aan bovenzijde en onderzijde op de contacten ?
Maw gaat het daar fout ?

Nee zo technisch ben ik niet. Ik zie in mijn ZAPTEC laadpaal die 230v staan. Wat voor mij van doorslag was, is dat ik met een laadkabel van iemand anders (maar ook met mijn eigen kabel), buiten bij een publieke paal ben gaan laden en daar ook niet verder kwam dan 3kw. Waar ik normaal buiten makkelijk 10 of 11 kw haal. Ik heb mijn ZAPTEC verder nog niet onderzocht. De kabel van de meterkast naar de laadpaal ziet er in de kruipruimte intact uit. Zie ik iets over het hoofd?

EdK

Forumguru
Eerste ingeving is nu bij mij dat de kabels wel goed zijn !
Zou eens in je app instellingen van de wagen kijken of in het mediamenu als je daar ook wat kan instellen !?
En die kabel in meterkast naar lader die zal gerust wel goed zijn maar dat is snel gemeten natuurlijk !
In meterkast onder automaat meten of deze over alle 3 de fases spanning geeft en dan meten op aansluitstrook in lader waar kabel is afgemonteerd of je daar ook spanning hebt zoals behoort !
Want meten is weten en niet wat een software programma je in je smartfeun voorschoteld .... :koffie:

Haha... Ik laat eerst even de auto nakijken. In de app staat alles normaal. Ik ben zelf technisch niet voldoende onderlegd om metingen te doen. Maar goed. Dat ik op een pubieke paal niet verder kom dan 3kw, zegt ook wel iets.

Tees

Donateur
Dat het zeer waarschijnlijk in de auto zit is wat mij betreft wel duidelijk. En zoals ik al zei: grote kans dat het in de AC-DC omvormer zit.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb de laadpaal gereset. Krijg daar verder ook geen foutmelding ofzo. Iets in de auto is kapot gegaan denk ik

Bovenaan Onderaan