Enyaq laadproblemen

nicothoen

Nieuw lid
Ik gebruik een Škoda Enyaq in combinatie met een slimme wallbox en dynamische tarieven maar de auto start niet betrouwbaar met laden wanneer hij in slaapstand staat. Ik moet hem vaak handmatig activeren door deuren te openen of de auto te “wakker maken”.

Dit is geen instelling of wallbox probleem maar een platform keuze. Het MEB platform (ID.3 ID.4 Audi Q4 e-tron en Enyaq) schakelt in diepe slaap zoveel modules uit dat het laadmanagement systeem niet naar het pilot signaal luistert. Daardoor reageert de auto soms niet op een laadcommando dat later komt zoals bij schema’s of dynamisch laden.

Andere merken houden een kleine controller actief zodat het pilot signaal altijd wordt gezien en de auto kan opstarten. Dat kost een beetje ruststroom maar maakt slim laden wel betrouwbaar.

Kort gezegd
• Wallbox staat op tijdstip ingesteld als energie goedkoop is (bijv 2:00 in de nacht)
• Auto slaapt te diep
• Module reageert niet
• Laden start niet

Dit maakt betrouwbare slimme laadschema’s en dynamische energietarieven lastig tot onmogelijk. Zeker in combinatie met zonnepanelen of daluren.

Ik ben benieuwd of andere gebruikers dit herkennen en of iemand een workaround heeft die verder gaat dan “auto wakker maken” of “alles direct laten laden bij inpluggen”. Softwarematig is dit oplosbaar dus hopelijk komt er een update.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
En je kunt niet in de auto instellen dat die om bijvoorbeeld 23:00 uur begint met laden?
Toegegeven, dat houdt niet volledig rekening met de 'uurtarieven' van een 'dynamisch energie-contract',
maar in de praktijk zal tussen 23:00 uur en 05:00 uur de stroomprijs waarschijnlijk vrij laag zijn.

Rallye

Forumguru
Ik geloof je onmiddellijk, maar kun je je stellingen ook onderbouwen met linkjes? Dat maakt het anderen misschien makkelijker je een oplossing of work around aan de hand te doen.

Remuske

Nieuw lid
Beste mede-Skoda rijders,

Sinds 3 weken weigert mijn Enyaq 85 (11-2024 64000km) AC te laden. Thuis aan de vaste kabel, en elders met de losse kabel. De laadpaal blijft in de “laden voorbereiden” modus en de auto geeft aan een andere laadpaal te zoeken. Gisteren is hij bij de Skoda dealer geweest, omdat er eerder geen plek was. Het enige wat ik te horen kreeg was dat ze de importeur hebben geraadpleegd, omdat de auto inderdaad niet wil laden en geen diagnostische melding geeft. Ze gaven aan dat dit waarschijnlijk 2-3 weken duurt, voordat ze antwoord krijgen en dan wie weet hoe lang reparatie nog duurt. Zijn er meer Enyaq 85 rijders die dit probleem hebben ervaren? Ik moet zeggen dat ik redelijk klaar ben met Skoda, fijne auto’s als ze rijden, maar bij problemen voel ik mij totaal niet serieus genomen. Ik heb ook het idee dat ze zelf niets meer kunnen/willen dan meldingen uitlezen ipv degelijk onderzoek doen.

Remuske

Nieuw lid
Gebruik je bepaalde apps icm de auto…?
Ja, ik gebruik slim laden van Energiedirect al een behoorlijke tijd. Ik heb deze ook even verdacht, maar voorheen gaf de auto gewoon aan dat hij aangesloten was na het scannen van de laaddruppel en begon dan te laden wanneer Energiedirect het okee vond. Nu zegt de auto al na een paar minuten op het display dat ik een andere laadpaal moet zoeken, lampje bij de stekker brandt dan rood. Laadpaal staat gewoon klaar om te laden. Bij publieke palen met mijn losse kabel precies hetzelfde en daar heeft Energiedirect geen invloed op, alleen op de thuis locatie.

hemi24

Donateur
Zou maar even langs de dealer gaan om te laten uitlezen!
Zou me niks verbazen als blijkt dat de AC/DC converter overleden is…

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Slim laden van energie direct stuurt kennelijk de auto (boordlader) aan, anders zouden ze niet hoeven vermelden welke merken er 'meedoen'.
Schakel dat slim laden eens volledig uit en probeer dan te laden.

JJ te G

Donateur
@nicothoen , hier op het forum wordt dit onderwerp regelmatig besproken.
Welke app voor het slimladen gebruik je en welke energieleverancier heb je?
In essentie heb je de mogelijkheid om een andere app dan de Skoda app controle te geven over het laadproces. De ene app doet dit slimmer dan de andere en een aantal apps hebben ook controle over het laadstation.

Remuske

Nieuw lid
Slim laden van energie direct stuurt kennelijk de auto (boordlader) aan, anders zouden ze niet hoeven vermelden welke merken er 'meedoen'.
Schakel dat slim laden eens volledig uit en probeer dan te laden.
Heeft geen effect, symptoom is hetzelfde. En hij liet de stekker weer niet los, heb noodontgrendeling moeten gebruiken. Dat is de tweede keer dat dat gebeurt sinds het probleem speelt en ik het geprobeerd heb op diverse palen met verschillende kabels.

nicothoen

Nieuw lid
Wat fijn wat een reacties. Ik heb via chatgpt en tweakers de oplossing gevonden. Na de software update van 3.. naar 3.7 en 3.8 wordt de boardcomputer gerest. Echter deze reset niet de laadhardware, waar waarschijnlijk ook software in zit.. Na het verwijderen van zekering nummer 3 (in de motorkap) voor 20 minuten was het oplost. Nadat ik wist wat het probleem was, trof ik nog een Duitse video waarbij alle neven effecten van een softwareupdate (die ze je niet vertellen) Hieronder de linkjes, https://fuse-box.info/skoda/skoda-enyaq-iv-2021-2023-fuses/amp
Ik kan nu gewoon weer laden op commando via de laadpaal, of andere software die paal aanstuurt.

Backpacker

Senior Member
@nicothoen , hier op het forum wordt dit onderwerp regelmatig besproken.
Welke app voor het slimladen gebruik je en welke energieleverancier heb je?
In essentie heb je de mogelijkheid om een andere app dan de Skoda app controle te geven over het laadproces. De ene app doet dit slimmer dan de andere en een aantal apps hebben ook controle over het laadstation.
Wat daarnaast van belang is om te weten, is dat het niet de app is die de controle heeft. Die app stuurt een server aan, waarschijnlijk ergens in de cloud, en die server stuurt het laadproces. Waarom is dit van belang? Een tijd geleden hadden we hier iemand die met vier verschillende apps had ge-experimenteerd, en dacht dat dat experiment afgelopen was toen hij de apps van zijn telefoon had verwijderd. Maar de vier servers van die vier apps draaiden gewoon door en probeerden alle vier een slim laadprogramma over de auto uit te storten. Dat levert een situatie op waar niet meer uit te komen is.
De oplossing? Een wachtwoord reset via de officiële Skoda app op je Skoda account. Daarmee wordt de toegang van alle andere servers automatisch geblokkeerd, en kan je vanaf nul opnieuw beginnen.

Bovenaan Onderaan