ENYAQ als trekauto

Op vakantie naar Frankrijk met de ENYAQ Coupé VRS en een 1200KG caravan.

Sinds 27 juli op reis door Frankrijk en ik moet zeggen het valt niet tegen.

Van Den Bosch naar Parijs, Parijs naar Saint-Jean-d'Angély en door naar Moliets Plage aan de westkust.

Laadpunten vanaf Parijs iedere 30-50km op de tolwegen. Zelf een stop gepland iedere 130-140km.
Bij een cruisecontrol ingesteld op 85km/h verbruik van 1% batterij op elke 2 km.
Voor de zekerheid altijd laden rond de 20% en dan opladen tussen de 80-90%.

1521km gereden, waarvan 145km zonder caravan voor een bezoekje aan Parijs, laadkost € 184,94.

Ervaring erg positief met afkoppelen en laden.
Chargemap is wel de grootste vriend die laat zien hoe de laders zijn geplaatst op een Aire.

Benieuwd naar jullie ervaringen met EV en iets op de trekhaak.
 

Bijlagen

  • IMG_7936.jpeg
    IMG_7936.jpeg
    2 MB · Weergaven: 55

hemi24

Forumguru
Respect, een hele onderneming om op die manier een stuk verder weg op vakantie te gaan!
Watvoor caravan heb je achter de Enyaq?
Ik heb zelf nog geen moment spijt dat ik de keus heb gemaakt om privé een sterkere tweede auto aan te schaffen die de caravan kan trekken…
 
Caravan is een Adria Altea 432PX.
Heb er mijn E achter B te halen want de combinatie gaat boven de 3500KG.

Het is een mindset. Elke 2 uur stoppen. Auto aan de lader. Kinderen naar toilet en even spelen en een rondje met de hond en je kunt weer verder.

Rijden privé en zakelijk EV dus niet veel keuze. Plannen vooraf is een must, maar de rust en het relax aankomen op de camping is ook wat waard.
Als ik iets anders zou willen is de mogelijkheid om overal te laden zonder de caravan af te koppelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Captain Hook

Forumguru
Het is een mindset. Elke 2 uur stoppen. Auto aan de lader. Kinderen naar toilet en even spelen en een rondje met de hond en je kunt weer verder.
Elke 2 uur stoppen zeg je? Maar hoe lang sta je dan stil vraag ik me af?
En, heb je altijd een vrije laadpaal kunnen vinden? En hoe zit dat met de manoeuvreer ruimte qua lengte van jouw combinatie; past dat een beetje bij de laadpalen?

En, nog een vraag, wat is nou je verbruik in kWh/km bij zo'n fors treingewicht?
 
Gemiddeld zo’n 30 minuten.
Franse parkeerplaatsen kun je vaak volledig rondrijden en makkelijk de caravan even op een parkeerplaats zetten.
Bij elke stop de caravan in de buurt kunnen stallen en nergens hoeven wachten om te laden. In Frankrijk, iig langs de A10, is men veel stations aan het bouwen bij de tankstations. Zoals gezegd elke 30/40km is er wel een laadmogelijkheid langs de tolwegen.

Verbruik over de hele reis 1% per 2km.
Dit op basis van 77kWh netto accu in mijn 4 wiel aangedreven ENYAQ.

Als ik vol vertrok dan met gemak 160km rijden tot de laadstop. We rekenen met 38kW/100km maar vaak zitten we hier nog een stuk onder.

Geen enkele keer angst gehad het niet te redden.
 

spikehome

Forumguru
@rigte

Mooi hoor.

Zelf heb ik nog de Skoda Octavia vRS en deze is verkocht particulier word volgende week opgehaald.

Komt ook een ev voor in de plaats.
Twijfel tussen de tesla model Y en de Skoda enyaq coupe vRS.
De enyaq is gewoon de mooiste van die 2.
Maar er zit 16k prijsverschil tussen.
De tesla heeft dan ook nog eens de beste cijfers, en een super fijne navigatie en het supercharge netwerk.
Komt een kip shelter achter van een 1000kg.

Dus ben benieuwd waarom jou keuze bij de enyaq is.
 
Tesla model Y ook erg mooi.
Ik had geen keuze bij de leasemaatschappij gezien het een VAG dealerschap heeft.
Model Y mag ook 1500KG trekken dus een extra plus. Nadeel is de navi die je van Tesla charger naar Tesla charger stuurt. Deze liggen nooit aan de snelweg.
De Coupé kom je nagenoeg nog nergens tegen, wat ook wel weer leuk is. Sinds half november 2022 heb ik er 6 in het echt zien rijden waarvan 1 in Duitsland en 2 in Praag.
 

spikehome

Forumguru
Ah, ik koop privé.
Maar inderdaad de coupe zie je zeldzaam de Y daarentegen. . . . .
Overigens mag de Y zelfs 1600 trekken, je kan van tesla charger naar tesla charger rijden maar je kan ook ander laad stations kiezen wat ik zo gevonden heb op Google:)

Maar 16k prijsverschil is nogal wat, dan kies ik wel gelijk de vRS met bijna full options.
De tesla kan ik alleen kleur en grotere wielen kiezen bij de long range en de trekhaak natuurlijk maar die selecteer ik altijd standaard, da is de tesla afneembaar en de vRS uitklapbaar.

Ps heb ik het nog niet gehad over de het 378kw vermogen en de gigantische laad vermogen.

Maar de Skoda heeft tellers voor je neus en headup display.
En veel mooiere interieur maar goed dat is smaak gebonden ook
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Maar even serieus, met 85 km/h ben je wel een hindernis op de weg..!
Meeste vrachtverkeer dendert met met 85+ km/h door. Richting Hongarije ben ik ook genoeg tegengekomen die tegen de 100 reden.
Die gaan je dus allemaal inhalen…
 
Ik vind 38kw per 100km als je 85 rijd ook wel veel
Ik reken met 38, dan kun je uitgaan van 2km per 1% accu. Van 90 naar 10% is dan 160km.

Frankrijk is niet vlak, we hebben harde wind en veel regen gehad. Dat is wel van invloed.
De caravan+airco is 2,85m hoog. Dat is dus totaal geen stroomlijn meer.

Met een kleinere en lichtere caravan zal het verbruik beter zijn en zou je ook weer wat sneller kunnen rijden, maar dan stijgt je verbruik ook weer.

De ENYAQ is een heerlijke trekauto, je voelt amper dat er iets achter hangt.
Invoegen op de snelweg gaat met speels gemak en bij de tolpoortjes ben je snel weer op snelheid en laat je anderen verbaasd achter je.
 

Bakkertje

Forumguru
@rigte fijn dat je je ervaringen deelt. Ik kwam al wat EV's met caravan tegen en was al benieuwd hoe dat uitpakt. Als ik het zo lees is het wel te doen. Zijn de kosten voor het laden nog een beetje te doen?
Langs de snelweg inderdaad voldoende laadplekken gezien, ik maak daar zelf geen gebruik van (benzine is voor mij voordeliger dan laden langs de snelweg). In Frankrijk zelf merk ik dat de laadpalen vaak niet werken. Soms wel en dan gebruik ik die ook graag. Die plekken zijn vaak net wat ruimer en daardoor minder kans op een deur in je deur. Daar heb ik dan weer graag wat extra kosten (voor het laden) voor over..

@hemi24 wat ik gedaan heb is een vrachtwagen uitzoeken die 92-93 (op de klok) reed en daar lekker achteraan rijden.
Scheelt aanzienlijk in het verbruik en qua tempo is het ook prima.
Met 85 word je inderdaad door menig vrachtwagen ingehaald, andersom als je dat tempo wilt rijden moet je jezelf ook vooral niet druk maken over dergelijke vrachtwagens en gewoon je eigen tempo rijden.
 

hemi24

Forumguru
Ik vind 38kw per 100km als je 85 rijd ook wel veel.

Lijkt me vrij reëel, normaal verbruik zal rond de 18 kWh liggen en met caravan erachter heb je al snel het dubbele!
Dat is niet veel anders als met een brandstofwagen, lijkt me?
Wellicht met een gangetje van 85km/h dat het naar 30-34 kWh zakt.
 
Klopt op vlakke wegen zakt het richting de 32.
Vorig jaar met de Kodiaq was het rond 1 op 9-10 op dezelfde route. Ook een halvering.
 
@hemi24 Ja ze halen je in, maar dat is geen probleem. Als ik 10km harder ga rijden en dus steeds vrachtwagens moet inhalen ben ik meer een hinder voor auto’s die 140-150 rijden.
ik heb het niet ervaren als een hinder op de weg. Veel wegen met 3 rijstroken.

@Bakkertje ik heb een Skoda Powerpass abonnement van €9,95 per maand. Hiermee kun je voor € 0,35 laden bij IONITY en bij Fastned voor € 0,47.
Tarieven voor andere AC en DC verschillen per land. In Frankrijk AC €0,06 en DC €0,31
 

Canon-Eye

Forumguru
Die gaan je dus allemaal inhalen…
Daar heb je toch geen last van?
Even een grootlichtknippertje als hij je voorbij is zodat hij weet dat hij naar rechts kan en iedereen is happy.

Overigens is mijn ervaring in NL met de caravan nu juist dat de meeste vrachtwagens op ca. 85 (gps) km zitten. Iets met dieselprijzen... en bij 89 hoort trouwens de begrenzer in te komen.
Ik hou zelf met de caravan zo'n 87 gps aan, dus meestal ga ik dan tijdelijk even naar 90/95 om redelijk vlot in te halen.
 
Laatst bewerkt:

Tachtigiks

Nieuw lid
Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik bezit sinds een aantal maanden een Enyaq 80x en twijfelde er nog over om er een trekhaak onder te laten bouwen. Het lezen van deze ervaring brengt me er weer een stapje dichterbij.
Heb je de trekhaak af fabriek besteld? Ik ben benieuwd naar een eventuele softwareupdate na het monteren van de trekhaak. Heb je geen last van foutmeldingen van het camerasysteem (of andere systemen) tijdens het rijden?
 

Eltjo

Forumguru
Tja, dat is wat anders dan 1440 km van 8:30 tot 00:00 uur incl. pauzes naar huis met max. 140 km/uur.
Deze keer wel in 2 stukken ... omdat mijn vrouw dat wil, hoewel ik het ook zonde vond om een heleboel mooi bekijks voorbij te rijden.
Het is misschien wel relaxed, maar je doet er zo wel erg lang over. Maar respect, je bent met recht een pionier!
 
Bovenaan Onderaan