Enyaq aan Tesla Supercharger haalt vermogen niet

Sinds kort bezit ik een Enyaq IV60 als mijn eerste EV en ben nog druk doende alles uit te zoeken. Zo ook het snelladen.

Volgens de dealer zou mijn 2024 IV60 met maximaal 125kW kunnen laden.
Met de aantekening dat ik me ervan bewust ben dat er rekening mee gehouden wordt hoeveel % nog in de accu zit.
Hoe die laadcurve er dan te verwachten is bij welke laadpaal, blijkt niet erg transparant. De dealer kan hier weinig duidelijkheid over geven.

Nu ben ik gisteren eens aan een Tesla Supercharger gaan laden (vooraf Tesla app geinstalleerd op mijn gsm) en viel me toch op dat ik met een accu van 60% bij aanvang van het laden, slechts met een vermogen van 38kW kon laden (tot 80%).

De Tesla paal zou max 250kW kunnen leveren. En er stond geen andere auto tegelijk te laden.

Is mijn aanname dat een Tesla Supercharger mij de volledige 125kW moet kunnen leveren niet terecht?
Zijn er andere Enyaq bezitters met ervaringen aan Tesla Superchargers?

Ik ben benieuwd!
 

Japanese Power

Donateur
Niet alleen aan Tesla supercharters, mijn ervaring is aan alle "snelladers" zo helaas...
Warm / koud, vol / halfvol of bijna leeg. Snelladen is en blijft sinds MEB3.0 een drama.
 

kuka

Lid
Ik heb een iV 80 en afgelopen weekend bij een FastNed snellader bij een tankstation langs de snelweg met 125 kW geladen. Omgerekend kwam het, als ik het mij goed herinner, uit op 11 km per minuut wat er op de display in de auto af te lezen was. Het viel me niet tegen. Was voor mij ook de 1e keer snelladen.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik sta weinig bij de snellader, maar de drie, vier keer afgelopen maanden dat ik er aan moest haalde ik steeds waarden van 60-80 kwh, recent bijna 100. Snelladen met de beloofde 125 is inderdaad een probleem bij de auto's met MEB3.0, dat klopt.

SoC van de accu bepaalt veel: hoe leger hoe sneller. Laatst met 8% geloof ik haalde ik bijna 100 kw bij Fastned. Het was toen rond de 15 graden buiten, accutemperatuur scheelt ook enorm.
 

leon-cupra

Forumguru
Probleem is niet alleen bij Skoda. Mijn vader stond , na een grote update, met zijn Ioniq 5 te “snelladen” aan 11kw :banghead:
Was aan een laadstation van fastned.

Is gewoon rommelsoftware van veel constructeurs. Heeft weinig te maken met het laadstation. Mijn vader ook gezien naar andere wagens die aan het laden waren. Die konden gewoon aan volle kracht laden.
 
Zo te lezen is dit al gelijk een minder goede kennismaking met snelladen!
Ik zag al andere onderwerpen waar dit probleen al benoemd werd, maar ik dacht dat Tesla wellicht het vermogen bewust afkneep voor non-Tesla’s.
Daar lijkt het dan. Iet op.
 

JJ te G

Donateur
@Reej043 : ik denk dat je je verwachtingen helaas moet bijstellen.
Je mag niet verwachten dat de accu altijd met 125 kW wordt bijgeladen.

Het is afhankelijk van een aantal factoren waaronder de State of Charge (SoC) van de accu, de temperatuur van de accu en nog een paar technische randvoorwaarden. Snelladen gaat het beste wanneer aan al deze randvoorwaarden wordt voldaan.

Als de accu niet leeg genoeg is dan zal een snellader nooit snel laden. In het geval van de Enyaq zeker geen 125, 135 of 175 kW (afhankelijk van de uitvoering). Hoe leger de accu hoe sneller het laadproces verloopt.

Om de accu op temperatuur te krijgen helpt het rijden mee maar dit is niet genoeg om ook écht snel te kunnen laden.
Hiervoor is een systeem van pre-conditioning nodig.
De aansturing van de pre-conditioning bij het MEB-platform laat wel wat te wensen over. Zo wordt deze pas aangestuurd onder een SoC van 20% en dan duurt het ook nog wel even voordat aan de juiste condities wordt voldaan.

De verwachting (of hoop?) is dat de Enyaq met de software-update ME 3.7 een betere aansturing van de pre-conditioning krijgt. Als ik de ervaringen van @Smeeuwis lees is dat echter niet het geval.

Mijn beste ervaringen heb ik bij FastNed en Ionity gehad met een SoC die lager was dan 12%. De buitentemperatuur deed er niet veel toe.
Bij de 80x is de maximale laadsnelheid 175kW, de ervaring tot nu toe was max 159kW. Pas boven de 70% zakte de snelheid onder de 80kW
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Volgens mij is wel degelijk bekend dat Tesla de vermogens knijpt voor niet-Tesla's. En als je automodel dan al uit zichzelf de beloofde laadsnelheid niet haalt (wat overigens sterk afhangt van buiten- en accutemperatuur en SoC) dan kan dat dus zeker schelen.
 

Smeeuwis

Donateur
@JJ te G ik heb nog niet zelf getest met dongel en OBD software in hoeverre de preconditioning werkt in 3.7. Ik baseer me op ervaringen van anderen en het youtube kanaal van Speicher Elektrisiert. Ik heb te weinig aan snelladers gestaan om er een echt goed beeld van te hebben maar ik heb in mijn auto wel laadsnelheden van 60-80 en één keer 100 KW gehad. Dat was in alle gevallen met een SoC onder de 20%. De 100 KW was bij wat hogere buitentemperaturen en dus ook (naar ik aanneem, niet gemeten dus!) een wat hogere accutemperatuur.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik ben wel van plan om voor de zomervakantie zo'n dongel aan te schaffen en een goede app om zaken te meten. Ik wil dat wel eens zien gebeuren tijdens de lange ritten, met aanhanger in Frankrijk en Spanje.
 

JJ te G

Donateur
@Smeeuwis : ik heb tot nu toe 1 keer bij Tesla geladen en dat was in Fort William - Schotland. Met een SoC van 44% gestart met een laadsnelheid van 78 kW. Heb niet de indruk dat dat nu slecht was.
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb nog de "oude" software 2 versie mogen ervaren van voor de "grote MEB 3.0" update, en daarmee kon ik keurig snellladen zoals het snelladen is bedoeld, maar softwarematig knijpt Skoda steeds meer af en stelt steeds meer voorwaarden in waaraan het snelladen moet voldoen wil het pas echt SNELladen zijn.
 

JJ te G

Donateur
@Japanese Power : dan spreek ik de hoop uit dat Skoda (VAG) zijn huiswerk echt nog eens goed nakijkt voordat ze weer een teleurstelling over de mensen uitrolt.
Een ander punt vind ik ook de functie van Plug & Charge die voorbehouden is aan Powerpass-gebruikers
 

Smeeuwis

Donateur
@Smeeuwis : ik heb tot nu toe 1 keer bij Tesla geladen en dat was in Fort William - Schotland. Met een SoC van 44% gestart met een laadsnelheid van 78 kW. Heb niet de indruk dat dat nu slecht was.
Dat is vergelijkbaar met wat ik haalde. Dat was bij Fastned. Fort William kennende was het daar niet al te warm ;) dus die factor is ws. gelijk aan een situatie bij mij. Alleen mijn SoC was onder de 20% maar ik haalde ook wel richting de 80 KW. Ik vond dat niet heel slecht gezien de buitentemperatuur en de drukte op dat moment. Maar het is dus ook niet wat Skoda belooft, namelijk 125 KW in mijn geval (iV 60).
 

Smeeuwis

Donateur
dan spreek ik de hoop uit dat Skoda (VAG) zijn huiswerk echt nog eens goed nakijkt voordat ze weer een teleurstelling over de mensen uitrolt.
Naar het schijnt wordt daar achter de schermen wel werk van gemaakt. MEB4.0 schijnt beter te zijn en ik begrijp dat de verwachting is dat dat ook in 3.7 of daartussen nog gaat komen. Het gerucht gaat zelfs dat ook de oudere modellen op termijn naar 4.0 gaan maar dat is echt alleen een gerucht.

Overigens kampt VW bij de ID modellen met exact dezelfde issues, de software wordt ook extern gemaakt geloof ik door een contractor.
 
Een update vwb het laden aan de Supercharger.
Vandaag met een accupercentage van 11% een nieuwe laadbeurt gedaan.
Nu startte het laden op 98kW en naar gelang de accu voller werd daalde dit tot +/- 50kW bij 70%. Toen moest ik de sessie afbreken.
Ik had in 35 min van 11 tot 80% kunnen halen als ik nog even tijd had gehad.

In vergelijk tot de eerste keer toen ik slechts 38kW haalde is dit acceptabel naar mijn mening. (Toen startte ik bij 60%)

Nog steeds ben ik benieuwd hoe ik die 125kW ooit zal scoren met snelladen, maar dit geeft al hoop.
 

Smeeuwis

Donateur
Dat bewijst wel wat Skoda aangeeft: Als de SoC onder de 20% wordt er met flink vermogen geladen. Hoe hoger de SoC dan wordt hoe trager het laden, dat is inherent aan de functie snelladen in het algemeen. Het kan ongetwijfeld nog beter maar ik vind dit niet heel slecht klinken.
 
Bovenaan Onderaan