Enyaq 85 laadinstellingen vergeten

Remuske

Nieuw lid
Hallo mede-Skoda rijders,

Ik heb sinds afgelopen vrijdag (nu dus een dag of 5) mijn nieuwe leaseauto, na 9 maanden vol verwachting is het een Enyaq 85 geworden..

Ik heb echter wat ruzie met de laad instellingen. Ik heb voor mijn thuislocatie een voorkeur ingesteld, tussen 23:00-06:00u laden. Ik heb dit in de app (iPhone 12) én in de auto gelijk staan. Verder heb ik geen voorverwarmen etc ingeschakeld en de vertrektijd staat voor 7 dagen in de week op 07:00u.

Nu is het al 3 keer gebeurd dat ik na thuiskomst de stekker inplug, de laadpaal activeer met mijn druppel en de auto toch meteen gaat laden. Met het dynamische energiecontract wat wij hebben is dit echt onwenselijk, want vaak kom ik tijdens de dure uren thuis. Ik wil me ook aanwennen om meteen de stekker te steken, zodat ik het niet vergeet.

Als ik de app dan open staat de instelling tóch op ‘direct laden’ in plaats van ‘alleen laden op voorkeurstijden’. Maar dit wisselt dus…

Heeft iemand van jullie dezelfde issues en/of een oplossing?
 

Remuske

Nieuw lid
Hoi Peter, nee ik heb het minimum op 0% staan. Ik denk dat dat uit is. Er zit geen toggle switch en de setting gaat tot 50%. Ik zal eens in de gaten houden of het met ‘thuis’ te maken heeft, maar de auto geeft al in het begin van de straat aan dat we thuis zijn en biedt aan om autonoom te gaan parkeren. Maar wellicht staat die opgeslagen locatie los van de opgeslagen locatie in het laadprofiel thuis.
 
Als je een dynamisch energiecontract hebt (dus met EPEX uurtarieven), kijk dan even goed in de app van je energieleverancier.

Bijvoorbeeld Frank Energie kan communiceren met de VW/Skoda servers (mits je eenmalig even inlogt) en dan op afstand het laadproces van je auto sturen. Wel moet je zorgen dat je Skoda Connect Services hebt geactiveerd (eerste paar jaar ofzo gratis) zodat de auto de GPS "parkeer" positie doorgeeft aan VW/Skoda. Anders zou Frank niet weten dat je thuis bent, en gaat ook slim laden op het moment dat je elders aan (bijvoorbeeld) een snellader staat. Vandaar dat die Skoda Connect Services een vereiste is. Verder is het een kwestie van vertrektijd/laadniveau enzo instellen in de app. Zolang je je netjes aan je eigen weekschema houdt hoef je bij thuiskomst helemaal niets te doen behalve de auto aan de stekker te hangen en de lader te activeren met je druppel. Heerlijk. En als je wel een keer vroeger dan normaal weg moet kan je in de app ook een eenmalige andere vertrektijd opgeven.

Als je energieleverancier geen app heeft die dit kan, dan kan je ook de generieke Stekker app gebruiken. Die doet hetzelfde maar dan onafhankelijk van je energieleverancier. Mijn ervaring met de Stekker app is al wat verder in het verleden, en toen stond Skoda Connect bij mij nog niet aan. Bij thuiskomst moest ik daarom eerst de auto inpluggen (die begon dan meteen te laden), daarna mijn telefoon pakken en in de Stekker app mijn vertrektijd opgeven. Daarna stopte het laadproces, om pas weer te starten op de goedkope uren. Ik weet niet of Stekker inmiddels ook van Skoda Connect en de GPS positie gebruik kan maken zodat hij weet dat de auto thuis is.

Overigens: Als je Frank Energie hebt, en goed hebt ingesteld, dan zal de auto bij thuiskomst altijd een paar minuten gaan laden voordat Frank ingrijpt en het laadproces onderbreekt. Da's normaal.

En natuurlijk: Als je dit soort slimme apps gebruikt, moet je de auto vooral dom houden. Dus in de auto juist alle locatie-gebonden laadprofielen verwijderen.
 

JJ te G

Donateur
Beste @Remuske;
Hier hetzelfde probleem (ME3.2): laadmodus "laden op voorkeurstijden" vanwege dynamisch contract en zeer regelmatig dat deze instelling terugspringt op "onmiddellijk laden"
Bij het verlaten van de auto check ik nu in "afscheidsmenu" of het laden op voorkeurstijden nog ingeschakeld staat. Beetje omslachtig maar onvermijdelijk als je niet voor de hoofdprijs van het dynamisch tarief wil gaan laden.
Probleem is ontstaan na de laatste grote update van de app waarin je ook kunt zien hoelang geleden de status is ververst
 

Remuske

Nieuw lid
Wat ik net voor het weekend heb gedaan is de app van mijn laadpaal geïnstalleerd. Ik heb een Shell Advanced paal aan huis hangen. Ik heb de auto na een vorig antwoord ‘dom’ gemaakt en er alle voorkeurstijden uitgehaald. Ik heb nu de voorkeurstijden in de laadpaal gezet. Ik gebruik nu niet eens meer mijn druppel, maar als ik thuis kom meld ik de auto aan in de app met één klik. Ik kan dan ook kiezen om direct te gaan laden, bijvoorbeeld als de prijzen heel laag zijn. Als ik vervolgens niets doe gaat hij netjes de voorkeurstijden laden. Ik kan je adviseren hetzelfde te doen als je paal de mogelijkheid heeft.
 

JJ te G

Donateur
Ja, de laadpaal heeft ook de mogelijkheid om voorkeurstijden in te stellen. Maar het is toch raar dat dit bij Skoda niet (meer) goed werkt?
 
Hetzelfde hier. Auto start altijd op direct laden. Dan zet ik hem op voorkeurstijden en dan stopt hij om te starten op de bedoelde tijd.
Behalve vandaag. Auto begint direct met laden. Ik stel weer in naar voorkeurstijden maar de auto blijft gewoon laden. Toen laden maar gestopt en handmatig gestart zojuist.
Vreemd dat dit soort basale dingen nog steeds te moeilijk zijn om goed te laten functioneren.
 
Hetzelfde hier. Auto start altijd op direct laden. Dan zet ik hem op voorkeurstijden en dan stopt hij om te starten op de bedoelde tijd.
Behalve vandaag. Auto begint direct met laden. Ik stel weer in naar voorkeurstijden maar de auto blijft gewoon laden. Toen laden maar gestopt en handmatig gestart zojuist.
Vreemd dat dit soort basale dingen nog steeds te moeilijk zijn om goed te laten functioneren.
In het verleden heeft VW/Skoda heel veel problemen gehad met hun servers. Auto's konden niet (of met heel veel vertraging) communiceren met de server, en de Skoda app (of een app/interface van jouw energieleverancier/Stekker) kon niet (of met heel veel vertraging) communiceren met diezelfde servers. En wat niet hielp is dat de app verkeerde teksten teruggaf bij communicatiefouten. Dat suggereerde dan bv. dat je opnieuw moest inloggen, terwijl er gewoon sprake was van een timeout. Dat was heel frustrerend.

Die problemen zijn een stuk minder geworden sinds iets van een jaar. Ik heb dat o.a. gemerkt in de betrouwbaarheid/stabiliteit van de Skoda app. Maar het kan natuurlijk best zijn dat die problemen niet helemaal weg zijn, en dat het dus af en toe tijd kost voordat al die berichten doorkomen.

Als ik een vast energiecontract zou hebben met piek- en daltarieven, geen zonnepanelen, en een "domme" laadpaal (zonder RFID tag), dan zou ik voor het laden op voorkeurstijden gebruik maken van de laadlocaties-functionaliteit van de auto. Minste risico dat er iets mis gaat vanwege een communicatieprobleem ergens. Maar zodra je setup ingewikkelder wordt (dynamische tarieven, zonnepanelen, of bv. een timeout op de paal als je je RFID tag ervoor houdt maar de auto desondanks niet start met laden) dan is het eigenlijk niet op te lossen zonder dat er communicatie plaats vindt naar een backend server ergens. En ben je dus afhankelijk van het functioneren van die server & de communicatie er naartoe.

Je zal in dat laatste geval een keuze moeten maken die voor jou het beste werkt: Laat je via je auto het laadproces starten/stoppen (en maak je jezelf dus afhankelijk van de VW/Skoda servers) of laat je via de laadpaal het laadproces starten/stoppen (en maak je jezelf dus afhankelijk van de Laadpaal servers)? Wil je ook nog eens efficient gebruik maken van je eigen zonnepanelen dan wordt het helemaal ingewikkeld.

Ik zit zelf bij Frank Energie, en die bieden die keuze gelukkig: Ik kan het laadproces via de auto laten starten/stoppen (da's mijn oplossing), maar als je laadpaal slim genoeg is dan kunnen zij ook het proces via de laadpaal aansturen.
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Weet niet of het te maken heeft met het gegeven dat ik nog op software van ME3.2 zit maar ik constateer dat de stabiliteit van de laatste appversie voor iOS (Apple) afgenomen is, heel regelmatig spontaan uitschakelt en dan ook niet in de achtergrond actief meer is.
Herkennen ME3.7 of hoger dit beeld? M.i. zouden de issues specifiek iOS of ME3.2 kunnen zijn.
 

Japanese Power

Donateur
Grappig @JJ te G . Ik ben afgelopen weken al 2 x door de dealer gebeld om een afspraak te maken voor de 3.7 update. Ik heb ze vriendelijk bedankt. Blij dat 3.0 nu “stabiel” draait maar het (af fabriek) snelladen is bij mij door de 3.0 om zeep geholpen. Voor mij geen updates meer en met 2 jaar zeg ik met veel plezier: doei Enyaq.
 
het (af fabriek) snelladen is bij mij door de 3.0 om zeep geholpen
Ik ben het met je eens: Ik vind dat je het anno 2024 niet kan maken om bij een update alle persoonlijke instellingen te wissen. Ik heb een OBDEleven dongle en dat ik daarmee wat wijzigingen heb gemaakt die na een update weer teruggezet zijn, soit. Maar basale zaken als de layout van het infotainment display, en andere zaken die je gewoon via het menu kan instellen, dat zou toch bewaard moeten blijven, Skoda?

In dat opzicht ben ik stiekem een klein beetje blij dat OTA nog niet werkt: Nu weet ik tenminste wanneer er een update is (want ik heb zelf mijn auto naar de dealer gebracht) en kan op mijn to-do lijstje zetten dat ik weer met die OBDEleven dongle aan de slag moet. Als OTA zou werken word je ineens 's ochtends geconfronteerd met een auto die al zijn instellingen kwijt is.
Herkennen ME3.7 of hoger dit beeld?
Nee, niets gemerkt van instabiliteit. De app is nog steeds geen snelheidsmonster maar wel gewoon stabiel voor mij. (ME3.7, iOS 17.6 op een iPhone Xr)
 
Bovenaan Onderaan