Enorme plens water uit uitlaat

SkodaKid

Nieuw lid
Beste mensen,

Het valt me op dat bij onze fabia combi regelmatig een heel spoor van water achteraan komt, en we hebben het dan niet over druppels.
ik denk dat er een goed glas bier aan water achter de auto ligt na het wegrijden. Ook bij het stoppen bij hettankstation is het raak.

Iemand een idee?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Je rijd waarschijnlijk veel korte stukjes. Is gewoon condensvorming in de uitlaat. Of kan er misschien regenwater in de uitlaat komen bijv. via de bumper? Op zich niks ernstigs, echter water en metaal gaat niet goed samen dus eerder kans op doorroesten.

Ik ben vroeger een keer aangesproken door een dame die beweerde dat er benzine uit mijn uitlaat kwam. Ze meende het serieus, want je zag de paniek in haar ogen. Reed toen ook veel korte stukken.
 

EdK

Forumguru
normale zaak
Let maar eens op bij andere weggebruikers die net de weg oprijden en bv optrekken bij een verkeerslicht !
 
Water uit de uitlaat is geheel normaal.
Alleen een plens water met de hoeveelheid van een bierglas is wel vreemd,meestal komt het doordat er kleine stukken gereden worden.

Hoe lang heb je de auto al en worden er wel eens grote stukken mee geredenzodat de motor en uitlaatlijn goed warm worden?
Een makkelijke oplossing is een groot stuk rijden waardoor je motor en uitlaatwarm worden waardoor het meeste vocht verdampt en je uitlaat weer schoon is vanbinnen.

hoe het water ontstaat is makkelijk uit te leggen. Bij een koude motor slaat ercondens op je inlaatspruitstuk en in de rest van de motor. Zodra de motor op bedrijftemperatuur is dan beland het vocht in je uitlaatsysteem bij een koude uitlaatslaat dit weer neer totdat deze ook warm is en dan verdampt het gewoon met jeuitlaatgassen mee.

Zodra dus je motor te koud blijft dan blijft het vocht in je motor ofuitlaatlijn.
misschien als je de vuldop van de olie opent zal je ook een beetje mayo zienzitten dit kan ook komen door korte ritten waarbij er vocht in je olie komt.

 

Tonno

Actief lid
En de chemische verklaring, benzine is een kool-waterstof, en de verbrandingsproducten zijn CO2 en, jawel, water :-)
In een steenkoude uitlaat condenseert dat ook direct, en blijft in de dempers staan.
 

SkodaKid

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.
we hebben de auto nog niet zo lang, iets meer dan een maand geloof ik.
mijn vriendin rijdt op werkdagen naar haar werk 18km heen, 18 terug. Is dat te kort?
in het weekend rijden we geregeld 80km naar mijn schoonouders.
 

turboturbo

Forumguru
Dat zou ik niet kort noemen. Ik rijd meestal 21 km (enkele reis) naar mijn werk (90% snelweg: Ring A10 en stukje A4) waar ik toch gauw 25 minuten over doe. Dat vind ik geen korte stukjes. Zeker als je ook met enige regelmaat in het weekend dergelijk afstanden aflegt.

Maar: ik heb gisteren 240km op 1 dag gereden in 3 stukken van 80km, en nog hoor ik dan (op een warme motor, na 1 uur rijden dus bij aankomst) de uitlaat (middendemper?) ook pruttelen bij lage toeren (in z'n 3 de rotonde verlaten en optrekken, bijv) Zou dat ook water zijn?
Ik kan helaas niet achter mezelf aanrijden om te kijken :tongue:
 
Bovenaan Onderaan