Enjaq 4jr oud, hoe is de accu? Artikel AW

pkrijgsman

Actief lid
En wéér n Skoda in de spotlights...

Op zich n leuk artikel, video nog niet gezien...SOJ is 94%, lijkt me idd n mooie waarde. Maar het rijbereik (wltp) wordt nooit gehaald....(logisch als je tot 80% laadt), maar gevoelsmatig zou je dan toch n evenredig bereik moeten hebben? 435 km, en hij haalt ong 350km....

Enfin. Veel lees en kijkplezier

Backpacker

Senior Member
"Relatief veel kilometers voor de zaak" en dan na vier jaar op 73.206 kilometer, terwijl hij gekocht is met 4000? Ik vind dat niet heel bijzonder. Ik heb jaren gehad dat ik alleen aan woon/werk verkeer al 25.000 per jaar reed. Daar kwamen dan de privé kilometers en de tripjes naar klanten nog bovenop.

Mijn Enyaq is net iets meer dan drie jaar oud en heeft inmiddels ruim 120.000 kilometer op de teller. Voornamelijk prive overigens, maar dat maakt voor de batterij niet uit. Degradatie (volgens ABRP en Car Scanner) is ongeveer 8% en de laatste twee jaar heel constant.

Grappig: Toen ik op de link klikte kreeg ik onderin allerlei reclame voor occasions, waaronder een Enyaq iv 80 uit 2001 met net geen 160.000 km. Die zit dus bijna tegen het eind van de accu-garantie (180.000 km) aan. Het zou veel interessanter zijn om daarvan de degradatie te zien.

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
In het artikel staat ook de volgende zinsnede:

Ik reed dan binnendoor over een weg met veel stoplichten en elke keer wilde ik als eerste weg zijn. Mijn banden waren toen na 8.000 kilometer op. Op die manier werd het een dure hobby, dus sindsdien doe ik iets rustiger aan.

Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de algehele levensduur van de auto... :unsure:

Backpacker

Senior Member
Ik vermoed dat het voornamelijk extra slijtage aan je onderstel oplevert. Heb je alleen achterwielaandrijving dan valt het waarschijnlijk wel mee, maar heb je ook een motor voor, dan zal je sneller aan vervanging van fuseekogels en dergelijke toe zijn.

Voor de motor zelf en de batterij zou het niet veel mogen uitmaken: De motor kan het hebben, en de batterij wordt door je BMS beschermd tegen te grote laad/ontlaadstroom.

JJ te G

Donateur
Denk dat de slijtage voorzijde wel mee zal vallen. Van de 269 pk bij de 80X gaat max. 99 pk naar de voorwielaandrijving. In mijn Passats ging al het vermogen altijd naar de voorzijde (130-140-150 pk) en dat heeft nooit geleid tot bijzondere kosten of zo.
Als de voorwielophanging goed gedimensioneerd is dan zouden de draagarmrubbers ook weer een behoorlijk aantal jaar mee moeten kunnen gaan.

Backpacker

Senior Member
Mee eens. Met "sneller aan vervanging" bedoel ik dan ook niet: "tov. een benzineauto" maar "tov. rustiger rijgedrag in dezelfde auto".

Maar over die juiste dimensionering valt nog wel wat te zeggen. Volgens mij hebben we een jaar ofzo geleden op dit forum al eens een discussie gehad over rare bandenslijtage. Conclusie was volgens mij toen dat door het grote vermogen en een toch ietwat ondergedimensioneerde ophanging, de wielen begonnen te "wringen" tijdens hard optrekken, met wat extra en bijzondere slijtage tot gevolg.

Gevonden: https://www.skodaforum.nl/forum/i/rare-banden-slijtage.49850/

JJ te G

Donateur
Ja, die discussie herinner ik. Persoonlijk vind ik de slijtage meevallen maar kennelijk zijn er ook situaties waarin het niet zo is.

Jessedew

Forumguru
Ik heb een Octavia IV, met natuurlijk een klein accupakketje, maar na 46.000 km was de accu nog op 99%. Is dus best goed te doen die accu's. Geen idee of de vorige eigenaren dit ook deden, ik laad steeds tot 80%, tenzij ik een lange rit verwacht, dan wel naar 100%.

Tees

Donateur
Belangrijk verschil tussen een ICE en een EV is dat een EV direct (dus vanuit stilstand) het volledige koppel tot z'n beschikking heeft. En een EV is ook veel zwaarder. Dus je brengt al dat gewicht met een enorme bak koppel snel in beweging... Als je dat combineert met een liefde voor stoplichtsprintjes, dan snap ik wel dat je je banden er binnen no time doorheen brandt...

Overigens zal de accu dat ook niet perse fijn vinden, ondanks dat die door de BCM beschermd wordt, is snel op/ontladen van een accu niet bevorderlijk voor de levensduur. Voordeel is dat stoplichtsprintjes niet superlang duren, dat zal het gevolg ervan vast een beetje dempen.

Bovenaan Onderaan