Engine fault workshop

Peterontheroad

Nieuw lid
Sinds vanmorgen heb ik de melding 'Engine fault workshop' in het dotscherm. Ik krijg het als de motor net warm is. Optrekken of afremmen maakt niet uit.
Ook brand dan het tekentje van m'n gloeispiraal.
Wat zou het kunnen zijn? Heeft het met de kou te maken??
 

hemi24

Forumguru
Volgens het boekje:

There is a fault in the glow plug system if the​
[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]warning light [/FONT][/FONT][FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]does not come on
at all
[/FONT][/FONT]or [FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]lights up continuously[/FONT][/FONT]. Contact a specialist garage as soon as possible to
obtain assistance.
If the
[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]warning light [/FONT][/FONT]begins [FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]to flash [/FONT][/FONT]while driving, a fault exists in the engine
control. The engine management system selects an emergency programme which
enables you to drive to the nearest specialist garage by adopting a gentle style of
driving.
The following text will be displayed in the information display*:

[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]Engine fault Workshop! (Engine fault workshop!)
[/FONT][/FONT]
 

Ronnie

Forumguru
Uit ervaring met de VW T5 2.5. TDI's bij ons op het werk is het roetfilter verstopt;
Even een beetje doorkachelen op de autobaan of de DSG een versnelling (of 2) lager zetten lost het probleem (bij ons binnen 20 km) weer op volgens mij.
Het filter moet even fatsoenlijk op temperatuur komen.
 

hemi24

Forumguru
Ronnie, zou dan niet het lampje voor de roetfilter (ook) moeten gaan branden (of die van het motor/uitlaatgassysteem?

If the filter is not properly cleaned, the warning light​
[lampje roetfilter] does not go out and the
warning light [gloeilampje]
begins to flash. In the information display* appears [FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]Dieselparticle
Owner's manual
[/FONT][/FONT]. Afterwards the engine control unit shifts the engine into
the emergency mode, which only has a reduced power output. After switching the

ignition off and on again the warning light
[lampje uitlaatgassysteem] comes on.
 
Ik heb sinds een week juist hetzelfde!
Begon met gloeispiraal die knippert, na onderzoek in de garage brandt nu ook het lampje van het motormanagement.
Sensor ergens in de uitlaat/DPF moet vervangen worden.
Deze is besteld door de garage en moet vervangen worden.

Dit is mijn mening niet door een roetfilter die verstopt is.
Ik maak veel kilometers op de autostrade, dus tijd genoeg om te regenereren en ik blaas ook altijd door...

Gewoon defect...
 

Ronnie

Forumguru
Ik bedoelde niet dat het filter verstopt is, maar bij deze omstandigheden wordt er niet zo fel en hard gereden dan normaal. Roetdeeltjes verstoppen dan de zeer gevoelige sensoren in het (uitlaat) systeem. Auto's van ons (T5) rijden nu veelal over de prov. weg en daar is om de haverklap een storingsmelding van diverse aard, Maar na een stevig ritje (iets hoger in de toeren) naar b.v. Almelo (35km) over de A1 is alles weer opgelost en zijn de lampjes weer voor een tijdje uit.
 
Je kan het proberen, maar ik rij al enkele weken zo rond.
Met irritant verminderd vermogen, dus ik rij al extra sportief zonder resultaat...
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt toch ook gewoon manueel schakelen? Althans wel bij die van ons. In totaal lopen er 7 stuks rond met een DSG bak.
 

Sirius

Nieuw lid
Een paar weken geleden precies hetzelfde probleem bij mijn S2. Bij de garage uit laten lezen en er bleek een sensor stuk in het roetfilter. Is vervangen en daarmee opgelost.
 

cloink

Actief lid
Ik heb sinds een week juist hetzelfde!
Begon met gloeispiraal die knippert, na onderzoek in de garage brandt nu ook het lampje van het motormanagement.
Sensor ergens in de uitlaat/DPF moet vervangen worden.
Deze is besteld door de garage en moet vervangen worden.
Ditto hier.

Al een tijdje last van, zonder veel erg (schiet zo eenmaal per dag voor 1 seconde even aan). Toch vorige maandag maar even gaan uitlezen bij de garage, met dezelfde conclusie: sensor bij de uitlaat stuk. Wordt volgende week maandag vervangen.

Lijkt me trouwens dan wel een structureel probleem, als hier plots iedereen last van heeft. Vrieskou? Zout?
 

Peterontheroad

Nieuw lid
Vandaag uit laten lezen; Ook bij mij het verhaal van een temperatuursensor van de uitlaatgassen die af en toe dienst weigert. Volgens de dealer had hij er al 3 van vervangen in het afgelopen jaar.
De meter meet of de uitlaatgassen goed van temperatuur zijn om te voorkomen dat het roetfilter verstopt raakt.
Ik ben een leek, maar het klink wel aannemelijk.
 
Zelfde probleem. Krijg een fout melding dat ik naar de garage moet. Ben ff langs geweest om hem uit te laten lezen. Er is een sensor kapot die vervangen moet worden.
 

cloink

Actief lid
Ik begin het verdacht te vinden hoor: iedereen zijn sensor die zowat simultaan allen stuk gaan? Designfoutje? :koffie:
 

LeJo

Lid
Komt wel meer voor bij S2! Foutje in de sensoren zo blijkt. Als we een nieuwe monteren staat er een andere stuknummer op ook. Dus de sensoren zijn een verbeterde versie en is uiteraard garantie.
Heb zo toch al een sensor of 5 vervangen. Een klein uurtje werk ongeveer als de motor koud is!!! Aangezien je met je handen langs de uitlaat en vlak bij de dpf-filter zit...
 

Ronnie

Forumguru
Ik begin het verdacht te vinden hoor: iedereen zijn sensor die zowat simultaan allen stuk gaan? Designfoutje? :koffie:
Vandaag op het werk hetzelfde met een Iveco Daily 4,5 ton, half jaartje oud, code 0192 uitlaattemp. sensor defect. Zal wel van dezelfde toeleverancier zijn.....
 

cloink

Actief lid
Hier heeft ie het opgegeven: het icoontje van de katalysator brandt nu gewoon continu en geen verdere meldingen meer... :D

(maandag wordt sensor wel vervangen ;) )
 

hemi24

Forumguru
Gistermorgen was het ook bij mij raak:

Netjes 105km/h op de cruisecontrol: plots schiet de cc eraf, melding in het maxidot (Engine fault workshop) met knipperend gloeispiraal en de motor schiet in de noodloop...

Balen, aangezien ik bij Emmen was en nog naar Papendrecht moest om een examen af te leggen van een gevolgde cursus...
Gelukkig had ik tijd genoeg over en de dealer in Hoogeveen tijd om de auto aan de kast te hangen...

De storing bleek afkomstig van de laaddruksensor. Storing gewist, proefrit gemaakt en (gelukkig) nog niet weer opgetreden...
 
Bovenaan Onderaan