Enchanté et merci beaucoup!

Na circa drie jaar meelezen als gast heb ik eindelijk de moeite genomen om me even te registeren, vnl. om mijn landgenoten uit het gekke Belgenland en de noorderburen (boven en beneden Moerdijk) te bedanken voor dit fantastische forum. Ik heb Skodaforum.nl ontdekt toen ik in de late dagen van 2013 voor mezelf had uitgemaakt dat de volgende wagen een tweedehands Skoda Superb Combi zou worden en ben me meteen beginnen in te lezen... om nooit meer te stoppen.

Het heeft uiteindelijk bijna een jaar geduurd om een SuperB te vinden die aan mijn verlangens voldeed (beige interieur was de hardste noot om te kraken, de overige vereisten waren 2.0 common-rail TDI en liefst niet te veel kilometers op de teller; ondanks doemberichten over panodak toch de sprong gewaagd).

De Superb Combi voldoet inmiddels al zo'n 100.000km aan de verwachtingen en werd zo'n 70.000km geleden vakkundig en op maat onder handen genomen door VAGtechniek in Nuenen (via het forum leren kennen). Heb me onlangs ook eindelijk VCDS (HEX-USB+CAN) aangeschaft (mijn vader rijdt al jaren Audi A4 Avant, dus ook handig) via de officiele kanalen (beetje van de nakende Brexit geprofiteerd door via distributeur in Oxfordshire aan te kopen).

Ik herinner me nog levendig de eerste week met de Superb. Telkens ik de snelweg nam, moest ik me inhouden om niet in 1 ruk naar het zuiden van Zweden of het noorden van Italie te rijden. Helaas, gewenning is een raar beestje...

P.S. Ik woon dan wel in het slechte-wegen-paradijs Wallonie, maar mijn moedertaal is die van Vondel.
 

leon-cupra

Forumguru
Met de 2.0 zit je dan ook snel aan de max snelheid ;)
Overweeg je hem te chippen? Heb dit met mijn eigen superb ook gedaan, was ook een 2.0 maar wel een pompverstuiver en was een hemelsbreed verschil. Van 140 naar 177pk ;)
Voor dat hem naar de nieuwe eigenaar ging, nog een weekje terug origineel gereden, was aanpassen :D
 

leon-cupra

Forumguru
Zoals reeds geschreven: Powered by VAGtechniek.
Bekijk bijlage 54519
Mooie cijfers.
Uit de common rail is meer vermogen uit te halen dan uit de pompverstuiver (had veel te snel last van roet). Mijn broer had zijn golf 2.0 op hetzelfde moment laten chippen en haalde ook jouw cijfers. Voordeel van de pompverstuiver was wel dat hij iets "aggressiever" reed. Je voelt beter de duw in je rug waar de common rail veel geleidelijker zijn vermogen opbouwt.
 
Met behoud van DPF wel te verstaan. En bye bye EGR-klep(werking). Overigens geen enkel probleem met mijn rijstijl (diesel-friendly, DPF doet steeds passieve regeneratie).
 

leon-cupra

Forumguru
Had er veel last van. Maja korte ritjes en stevige voet. Regeneren duurde bij mij telkens 1 week, reed dan verschrikkelijk vervelend. Op het laatste zelfs aan gedacht om dpf te verwijderen maar uiteindelijk voor andere oplossing gekozen:D (zie afbeelding)
 
Ah ja, die eerste Superbs II met pompverstuivers van het schap hadden al een DPF. Geen goed huwelijk!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan