Tees
Donateur
Zoals sommigen hier misschien al wel gemerkt hebben, ben ik een beetje met het Skodaforum-virus besmet geraakt. Sinds ik besloten heb zelf onderhoud te gaan doen, wou ik ook eens een paar ergernisjes die ik had bij de Faab aanpakken. En een daarvan was het gemis aan interieurverlichting boven de achterbank, en als ik het zo lees (hier en op Briskoda) ben ik niet de enige! Ik was een beetje ontmoedigd door berichten hier dat de hemel dan los moest en dat dat een rotklus is, maar op Briskoda stond een mooi berichtje (met foto's) dat dat ook prima zonder kan. Dus Pippi Langkous indachtig (ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ), ben ik aan de gang gegaan!
Benodigheden: een binnenverlichtings-unit inclusief verstevigingsbracket van de sloop (Lupo's en Polo's uit dezelfde tijd hebben deze unit als binnenverlichting voor), itemnummer is 6N0947105. Verder natuurlijk FLRY draad (ik heb de originele kleuren gekozen: bruin, bruin/wit (origineel is bruin/geel of bruin/wit) en rood/zwart), rond een meter van elk. En natuurlijk soldeerspullen, krimpkousjes, isolatieband, en ik heb nog polyester/fleecetape gebruikt om de 3 draden samen te binden.
Allereerst heb ik met behulp van de metalen bracket de plek uitgetekend waar ik de unit wil hebben. Netjes meten dat 'ie mooi in het midden hangt . En dan komt meteen het meest spannende....het mes in de hemel zetten . Eerst een beetje te krap gesneden (altijd beter dan te ruim), en 'm ietsjes verder uitgesneden en dan past 'ie prima. Er zit ook wat isolatiemateriaal achter, dit moest ik deels weghalen om de ruimte te creeren voor de verlichtingsunit (er is daar niet veel ruimte, zou bij de Elegance (waar achterverlichting standaard is) een verdieping in de hemel zitten?).
Vervolgens de verlichtingsunit voor loshalen, en een ijzerdraad, stevige electriciteitsdraad, of een trekveer (maar die had ik niet) tussen de 2 gaten doorhalen (dit kostte me een paar keer proberen om de goede richting te krijgen, van achter naar voor werkte bij mij het beste), en daarmee de bedrading erdoorheen trekken. Uiteraard wel van tevoren al de 3 draden aan elkaar tapen (fleecetape), en ik had ook al de draden aan de stekker van m'n nieuwe unit gesoldeerd.
Dan de bekabeling van het licht voor doorknippen (eerst de zekering (nr 4) eruit halen, ik heb mijne doorgebrand hierdoor ), en dan komt het lastigste: nu heb je 3x 3 draden, die aan elkaar gesoldeerd moeten worden. De kleurcodering van de bekabeling is hierin leidend, deze is hetzelfde bij beide units, maar de pinout is precies omgedraaid. Heb een tijdje zitten meten met de multimeter voordat ik dat zeker wist.
Ik had hiervoor nog nauwelijks gesoldeerd , maar het is me gelukt! De krimpkousjes krompen helaas al door het solderen (kon ze niet ver genoeg wegkrijgen), dus ik heb 't maar afgewerkt met isolatietape, werkt ook.
Tenslotte is het nog een beetje duwen om de lichtunit achter erin te krijgen, maar dan is het resultaat daar! Licht achterin ! Tees is een zeer contente klusser vandaag, en het is de eerste echte modificatie aan m'n Faab (los van een carkit-microfoon naar de verlichtingsunit voor trekken, dat was ook een prima klusje). Al met al is het een klusje van ongeveer 2 uur, sneller als je beter kan solderen dan ik
Hopelijk hebben sommige F1 eigenaren hier nog wat aan, het is echt een klus die prima te doen is!
Benodigheden: een binnenverlichtings-unit inclusief verstevigingsbracket van de sloop (Lupo's en Polo's uit dezelfde tijd hebben deze unit als binnenverlichting voor), itemnummer is 6N0947105. Verder natuurlijk FLRY draad (ik heb de originele kleuren gekozen: bruin, bruin/wit (origineel is bruin/geel of bruin/wit) en rood/zwart), rond een meter van elk. En natuurlijk soldeerspullen, krimpkousjes, isolatieband, en ik heb nog polyester/fleecetape gebruikt om de 3 draden samen te binden.
Allereerst heb ik met behulp van de metalen bracket de plek uitgetekend waar ik de unit wil hebben. Netjes meten dat 'ie mooi in het midden hangt . En dan komt meteen het meest spannende....het mes in de hemel zetten . Eerst een beetje te krap gesneden (altijd beter dan te ruim), en 'm ietsjes verder uitgesneden en dan past 'ie prima. Er zit ook wat isolatiemateriaal achter, dit moest ik deels weghalen om de ruimte te creeren voor de verlichtingsunit (er is daar niet veel ruimte, zou bij de Elegance (waar achterverlichting standaard is) een verdieping in de hemel zitten?).
Vervolgens de verlichtingsunit voor loshalen, en een ijzerdraad, stevige electriciteitsdraad, of een trekveer (maar die had ik niet) tussen de 2 gaten doorhalen (dit kostte me een paar keer proberen om de goede richting te krijgen, van achter naar voor werkte bij mij het beste), en daarmee de bedrading erdoorheen trekken. Uiteraard wel van tevoren al de 3 draden aan elkaar tapen (fleecetape), en ik had ook al de draden aan de stekker van m'n nieuwe unit gesoldeerd.
Dan de bekabeling van het licht voor doorknippen (eerst de zekering (nr 4) eruit halen, ik heb mijne doorgebrand hierdoor ), en dan komt het lastigste: nu heb je 3x 3 draden, die aan elkaar gesoldeerd moeten worden. De kleurcodering van de bekabeling is hierin leidend, deze is hetzelfde bij beide units, maar de pinout is precies omgedraaid. Heb een tijdje zitten meten met de multimeter voordat ik dat zeker wist.
Ik had hiervoor nog nauwelijks gesoldeerd , maar het is me gelukt! De krimpkousjes krompen helaas al door het solderen (kon ze niet ver genoeg wegkrijgen), dus ik heb 't maar afgewerkt met isolatietape, werkt ook.
Tenslotte is het nog een beetje duwen om de lichtunit achter erin te krijgen, maar dan is het resultaat daar! Licht achterin ! Tees is een zeer contente klusser vandaag, en het is de eerste echte modificatie aan m'n Faab (los van een carkit-microfoon naar de verlichtingsunit voor trekken, dat was ook een prima klusje). Al met al is het een klusje van ongeveer 2 uur, sneller als je beter kan solderen dan ik
Hopelijk hebben sommige F1 eigenaren hier nog wat aan, het is echt een klus die prima te doen is!