"emissions workshop" melding in Maxidot

Frankie

Actief lid
\"emissions workshop\" melding in Maxidot

Heb op tekst gezocht en kon alleen vinden dat SMG eerder aangeeft dit probleem te hebben gehad als gevolg van kapotte slangen t.g.v. marders.
Nu kwam ik vanmiddag thuis, draai het contact uit en blijft ie héél ff nadraaien. Maar echt HééL ff. Uurtje later, wil wegrijden, bekende 'ping' en de melding "emissions workshop" in beeld, motormanagement lampie blijft branden. Daarna nog een keer. Meteen ff naar garage, die konden ook meteen uitlezen. En toen werd het van "hmmmm, dit is nu de tweede keer in korte tijd dat we dat bij een O2 hebben" en iets van kleppen bij inlaatspruitstuk, technische dienst bellen.. Morgen zou ik meer horen. Toch mss nog iemand met eenzelfde probleem ? Zodra ik iets hoor plak ik het hier aan vast.

Dom dom dom van mij, of...... zie net dat precies hetzelfde al is gepost.. maar weet niet of hij of ik Emissions verkeerd heeft gespeld
24.gif
Daarom vond ik m niet. Deze mag ook worden verwijderd mods !!! of verplaatst
 

Frankie

Actief lid
Re: \"emissions workshop\" melding in Maxidot

niet om het een of ander, maar mijn versie van het woord "emissions" was de juiste en heb het daarom verder ook niet gevonden. Maar goed, jammer alleen dat de dealer het beloofde telefoontje vandaag niet heeft gepleegd. De symptomen lijken overigens ook licht te verergeren. Motor loopt niet meer rond bij stationair toerental, en schokkend uitzetten heb ik nu iedere keer... Maar goed...
 
Re: \"emissions workshop\" melding in Maxidot

He Frankie, al wat meer nieuws rond die foutmelding?
Heb sinds afgelopen zaterdag hetzelfde aan de hand.
Direct bij garage binnengegaan, waren geen techniekers aanwezig (enkel verkoper), dus voorlopig rij ik er mee rond.
 

Frankie

Actief lid
Re: \"emissions workshop\" melding in Maxidot

Ja ja, die is er alweer eeuwigheden uit.. Men heeft iets met de "inlaatspruitstuk kleppenwinkel" gedaan. Een sensor ofzo was defect en er bleef onterecht iets openstaan. Na het van kontakt nemen draaide de motor ook nog héél ff door. Doet ie dat bij jou ook ?
 
Re: \"emissions workshop\" melding in Maxidot

Nee, ik merk er eigenlijk niets van, buiten die piep / melding op maxidot.
Ik ga er volgende week terug mee langsgaan, deze week geen tijd :-S
 

jurjen

Lid
Ik heb dezelfde melding gehad, op ca 16.000 km. Is eerst een keer gereset, na 35 km teruggekomen, weer gereset en toen heb ik moeten wachten tot de dealer tijd had voor onderzoek, twee weken later. Na een kleine tweehonderd km is het lampje weer gaan branden, daags voordat de wagen voor onderzoek naar de dealer ging.

Die zijn gaan graven en hebben met Pon gebeld met als uitkomst dat er inderdaad iets aan de 'kleppenwinkel' is gedaan. Er is een centraal ventielenblok vervangen dat diverse kleppen aan moet sturen, waaronder die in het uitlaatsysteem.

Is in ieder geval niets heel ernstigs, heeft voornamelijk te maken met de hoeveelheid uitlaatgas die teruggevoerd wordt in de luchtinlaat om aan emissie-eisen te kunnen voldoen.
 
Ben eindelijk langs garage geweest, begon ook al wat vermogen te verliezen.
Was zelfde oorzaak die ook al eerder op forum gemeld was: darm overgebeten door marter.
Ik begrijp wel dat die beestjes op mijn mooie motor willen slapen maar dat ze dan de boel heel laten zou wel geappreciëerd worden :-)
Anyway, case closed.
 

smg

Lid
@slowface: fijn hé, zo'n bedreigde diersoort! Het is mij zelfs twee keer overkomen, maar alleen het eerste jaar. Blij dat die marter nu jouw auto heeft gevonden ;).
 
De garagist vertelde me dat er afschrik-toestellen bestaan die met de batterij verbonden worden. Kwam op +- 35€, hadden het niet binnen maar als ik het nog eens voor zou hebben zouden ze er een bestellen.
 

smg

Lid
De werking van die afschriktoestellen is matig. Bij mijn ouders zijn kabels doorgeknaagd terwijl er zo'n apparaatje in zat. Hun auto stond op de route van een agressieve marter. En zo'n beestje wordt agressief van de geur van een andere marter en gaat daarom kabels doorknagen. Een alternatief is dan ook je motorblok schoonmaken met ammonia. Stinkt geweldig, en dat is ook precies het idee.
 

Oli4

Actief lid
Heb de melding nu óók :(.
Ben benieuwd: de eerder genoemde 'kleppenwinkel' of een hongerige marter (die moet dan een fantastisch leven hebben, want ik stond afgelopen nacht in een verwarmde garage onder een Hotel in Keulen.....).
De gehele rit t'rug (en het was een laaange rit vandaag: 5½h ipv 2½h met de lekker dik beschneeuwde snelwegen) is de melding niet weg gegaan ....
Een andere mogelijke oorzaak: De DPF vol ??..
Ik zal morgen de dealer bellen......
 

Stylist

Senior Member
Had die melding bij mijn vorige Octavia. Werd door garage gereset en zou komen door een klep die bij koude start de luchtinname reguleert. Bij oudere motoren was wel vaker het geval. Niet erg....
Maar resetten was geen oplossing, melding kwam terug....totdat ik een keer met een kokende motor stond omdat de zekering van de ventilator van de radiateur had begeven. Ik heb altijd wat zekering bij me, dus vervangen en probleem opgelost. En de melding ook blijvend weg !!!

Geen idee of het met elkaar te maken heeft, maar wellicht iets om na te vragen.
 

Oli4

Actief lid
Heb de melding nu óók.
Ben benieuwd: de eerder genoemde 'kleppenwinkel' of een hongerige marter (die moet dan een fantastisch leven hebben, want ik stond afgelopen nacht in een verwarmde garage onder een Hotel in Keulen.....).
De gehele rit t'rug (en het was een laaange rit vandaag: 5½h ipv 2½h met de lekker dik beschneeuwde snelwegen) is de melding niet weg gegaan ....
Een andere mogelijke oorzaak: De DPF vol ??..
Ik zal morgen de dealer bellen......

Afgelopen Vrijdag, kwam de diagnose:
Defect aan de 'inlaat-spruitstuk-klep' (dit ding schijnt ervoor de zorgen, dat met het omdraaien van de sleutel de motor ook ècht uit gaat).
Nu was mij ook opgevallen dat de motor sinds de MaxiDotmelding even nahikte, maar kon 't toen nog niet plaatsen...
'Even' ermee doorrijden kàn... volgens Garage VanLoon/Gouda, maar weken lang is niet zo best...
Enfin, 't schijnt weliswaar niet 'vaak' voor te komen, maar 't was geen onbekende voor ze.
Natuurlijk niet voorradig, wordt besteld; kostenpost ±€285,= ex Btw /½-¾h montage :mad::mad:.

Ik heb m'n vrouw maar niet verteld van mijn Excel-sheet, met een jaaroverzicht van alle kosten (Belasting/Verzekering/Brandstof/Onderhoud etc.), :eek: die dacht dat'n Skoda 2.oTDi goedkoop was....
Dat wordt weer de broekriem aanhalen... en volgend jaar heel veel 'nieuw' rijden...

Jullie allen alvast een goed uiteinde en een voorspoedig & zorgeloos 2010 :473:
 

Oli4

Actief lid
Vandaag is de "inlaat-spruitstuk-klep" vervangen...
De garage liet mij de oude zien: de ingang met een diameter van een toiletrol dik onder 't slib, dat ervoor zorgde dat de klep (ronde schijf, die om zijn eigen midden-as hoort te draaien) geen kant meer op kon!!
Oorzaak naar alle waarschijnlijkheid 't laagtoerige rijden in z'n "D" (1½jaar lang op de A12 òf file.. òf max 90km/h door de wegwerkzaamheden, waardoor de motor wèl in z'n '6' draaide, maar daardoor zelden in een hoger toerengebied zat.. met als gevolg lagere temperatuur van de uitlaatgassen en sedimentering op de inlaat-klep).
Tip van de monteur was danook om 'm vaker handmatig in een lagere versnelling te zetten en daarmee een stuk te rijden....
Rest mij te zeggen, dat deze ervaring mij € 344,-kostte :407: om er achter te komen dat 'milieu-bewuste' onderdelen zoals deze klep (om de uitlaatemissies voor Brussel te halen) èn 't nieuwe rijden zo hun nadelen hebben !
(Ik hou 't hier maar netjes, de Hagenezen en Rotterdammers onder ons kennen waarschijnlijk de woorden, die door m'n hoofd spoken :mad:).

Dus.... : Milieu + brandstofbesparing kost een hoop geld & emoties !

Doe je voordeel ermee en trap 'm op z'n staart :722:
 

Constant

Erelid
:ot:Het nieuwe rijden is ook funest voor je koppeling, zeker "bergopwaarts" (in NL bijv. de tunnel uit) dus de ellende is mogelijk nog niet voorbij.

En de dag dat je je diesel naar de APK keuring brengt, dan moet je 'm zeker even vet op z'n koude staart trappen, dan kom je met vrijwel elke diesel door de APK keuring heen.
 

hemi24

Forumguru
Maar toch beweert iedere verkoper dat het nieuwe rijden geen probleem is voor moderne motoren...

De schakelindicator in mijn huidige 1.6CR TDI, geeft al bij 1.500 toeren het advies om door te schakelen naar een volgend verzet! Ik vertrouw liever op mijn gehoor/gevoel, dat zegt me in elk geval dat beneden 1.400 toeren rondsukkelen niet gezond is...

@ Constant: 1. wat is hiervoor zo funest voor je koppeling? 2. eerst even warm rijden en vervolgens goed op z'n staart trappen lijkt me gezonder voor de techniek.
 

Constant

Erelid
Het nieuwe rijden is (mijn inziens) in een vrij hoge versnelling rijden tegen zo laag mogelijke toeren (en dus meer belasting voor de koppeling). Dat nieuwe rijden lukt in ons polderlandje makkelijk. Zo kun je in z'n 5 of zelfs 6de versnelling (afhankelijk van de auto) nog 70-80 km/u rijden (1400 toeren?). Ik ben het met je eens, beneden 1500 toeren voelt niet goed, zelf rijd ik liefst minimaal 1800 toeren.

In zo'n hoge versnelling een helling op (of tunnel uit) geeft een flink hogere belasting op je koppeling. De ANWB pechhulp ziet het terug in de statistieken, met name tijdens de Alpen vakanties. En het nieuwe rijden met caravan in de bergen is rampzalig geweest, ANWB buitenland centrale wist niet wat haar overkwam.

@2. de koude motor truuk is niet gezond, maar helpt een rokende diesel wel door de APK heen. Wil je niet bang maken, maar de APK test voor diesel is ook flink gas geven op een koude motor. Vandaar dat je auto de hele dag bij de garage staat, de diesel motor moet eerst afkoelen (benzine APK is klaar terwijl men wacht).
 

Ronnie

Forumguru
Oli4 heeft een DSG, met 2 koppelingen, weliswaar kleiner in formaar maar dan hydraulisch door een pomp aangedrukt.(mechatronic) Vorige maand in de Touran 2.0 TDI 140 pk de DSG losgehad (wegens defecte mechatronic) en daar bleek de koppeling van de 1-3-5 groep(de andere koppeling is de 2-4-6+achteruit) na 170.000 km nog op zo'n 60% van de originele sterkte te zijn, dus DSG slijtage valt nog mee!
 

Oli4

Actief lid
Maar toch beweert iedere verkoper dat het nieuwe rijden geen probleem is voor moderne motoren...

De schakelindicator in mijn huidige 1.6CR TDI, geeft al bij 1.500 toeren het advies om door te schakelen naar een volgend verzet! Ik vertrouw liever op mijn gehoor/gevoel, dat zegt me in elk geval dat beneden 1.400 toeren rondsukkelen niet gezond is....

DSG is geprogrammeerd om bij 2k/rpm te schakelen (in 'D') en bij 2½k/rpm in 'S'. Vanaf 2k/rpm begint de turbo op gang te komen, bij 2½k/rpm is íe goed op dreef en kan de Dieselrijder van zijn koppel gaan genieten.
Ik weet weliswaar niet exact uit m'n hoofd welk toerental correspondeert met 100-120 km/h, maar wèl dat 't in z'n '6' niet veel is.

Hypothese: Aangezien DSG zo snel mogelijk naar de hogere versnelling wil, zal bij de max. snelheid in dit land (àls je dit al haalt met de files:icon_smile_dead:) - in combinatie met 't nieuwe rijden (lees 'rustig'optrekken) - 't motorblok zelden met de hogere toeren geconfronteerd worden, die nodig zijn voor een hogere temperatuur van de uitlaatgassen (die rechtstreeks weer nodig zijn tbv de naverbranding in de EGR / inlaatspruitstukklep & 't schoonbranden van de roetdelen in de katalysator / 't Dieselpartikelfilter.
Vroeg of later zal diengevolge de 'zuinige' rijder beloont worden met de rekening : 'n slechter accelerende voiture en vervangings/reparatiekosten.

Die ±€500,= subsidie voor een retrofit DPF is dus géén cadeautje voor 'jou', maar zorgt voor 't beter rollen van 't geld (Nadenkertje:confused:).

Ter compensatie ga ik vannacht maar eens dromen van een KTM-SuperDuke of een MV Augusta F4 Victory (wàt nou.... schakelen bij 2000 rpm :super:)
 
Bovenaan Onderaan