Elroq VRS

dirksan

Actief lid
-
Wat gaat de tijd toch snel!
4 jaar probleemloos kunnen rijden met de lease Seat Leon 1.5 tsi.
Zo’n 51.000 km zonder problemen gereden : 0 ongevallen, 0 kapotte lampen, 0 lekke banden, 2 garagebezoeken wegens onderhoud.
Nooit heeft deze spanjaard me in de steek geladen
Maar de volgende lease bak moest 100% elektrisch zijn.
Tot mijn grote verbazing stond de Skoda Elroq op de lijst en was de keuze vlug gemaakt.
Na 1 week en 500km mijn bevindingen:
- Onlangs de 340 pk weing rijbelevingen : smartphone op wielen
- Wat een gedoe met de laadkabel; opladen in de regen en daarna de vuile kabel in de koffer leggen.
- De Elroq remt heel matig.

Maar voor de rest weinig op aan te merken:
- Heel mooi afgewerkt
- Volledige uitrusting
- Super comfort
- Voldoende binnenruimte

Conclusie: als daily is het rijden met een glimlach. Maar in het weekend? Dan gaat de Octavia RS los en mag de Elroq braaf toekijken. image004.jpg image003.jpg image002.jpg image001.jpg 2025_skoda_merlimont.jpg

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
En je hoeft ook geen plastic handschoentjes aan te trekken om te zorgen dat je handen niet stinken naar benzine of diesel.....

Tsja alles heeft ze voor en tegen........

JeSko

Forumguru
Mooi wagens man! Maar ik zie maar één RS op de foto's, een EV is nooit een RS imo, sorry ;) die Elroq is wel echt mooi, Skoda heeft qua looks het EV spelletje echt onder de knie zoals geen ander.

Nou…. Steeds minder beschikbare palen merk ik. Omdat er de laatste 2 jaar serieus veel auto’s bij gekomen zijn. En ik thuis op granny charger na niet kan laden. En mijn gemeente zelfs de laad stations beperkt in vermogen soms.

EdK

Forumguru
Nou jouw gemeente beperkt echt niet het vermogen hoor !
Dat doet de leverancier van de aansluiting dus een enexis of een Liander !
Die bepaald wat je max van net mag afnemen momenteel !
En kan je vertellen dat ze dit ook nog in de gaten houden !!
Nu al bij een tweetal klanten gehad dat dit gebeurde, 1 moesten we inderdaad in platform van LP dit aanpassen en de ander bleek na lang onderzoek dat het bij Liander zelf lag..... ( meter met stroomspoelen verkeerd instellen )

Uiteraard doet de gemeente het niet. Maar de gemeente Utrecht heeft wel de laadsnelheid of hoe dat mag heten verlaagd op bepaalde momenten. Dus dan haal je 7kwh op 11 uit een ‘openbare’ laadpaal. Of minder zelfs.

EdK

Forumguru
Ook dat word in algemeen bepaald door de leverancier van de aansluiting bepaald ( liander etc )
En dit word dan ingesteld in de paal dat er een max geleverd mag worden
En als op die aansluiting bv 2 of 3 palen staan en er staan 2 wagens te laden zal het vermogen gedeeld worden....
En kan in platform ook al bepaald worden dat er per paal maar MAX een x aantal Ampere geleverd mag worden op de aansluiting.
Gemeente heeft daar in principe NUL over te zeggen !!

De gemeente Utrecht heeft nu een pilot lopen. Waarbij tussen 16 uur en 21 uur de palen verlaagd worden in snelheid. Het gaat om 3000 palen in de provincie Utrecht en velen in de gemeente en ook stad Utrecht. Dat heeft niets met jouw verhaal te maken wat klopt. Maar dit is wat anders. De gemeente Utrecht dort dus een pilot met lagere laadsnelheden op palen waar zij het zeggenschap over hebben. Wat veel al de lokale vattenval palen zijn hier. Die niet die van BP Shell of tesla e.d.

Allego, CityCharging, Equans, LomboXnet, Park&Charge, TotalEnergies, Ubitricity en Vattenfall zijn het. En volgende winter dus vanaf 2026/2027 wordt dit gewoon ingevoerd. Onder net bewust laden.

EdK

Forumguru
Jeroen ik praat in principe in algemeen en niet over een merk of leverancier
Maar ook de vattenfall paal zit in het normale stroomnet
En wat gemeente doet is zoveel mogelijk palen aanbieden dus , maar een Liander kan die vermogens momenteel door overbelasting niet leveren en dus worden de palen terug getuned
En op die manier genaamd als pilot kun je dat verkopen , en als het stroomnet weer op orde is in de toekomst dan is het vrij simpel op afstand weer te verhogen naar bv per aansluiting laden met 11KW

Wij hebben bv ook in A'dam een pilot lopen voor de pleziervaart in de binnenstad.
Daar mogen ze niet meer met brandstof motoren varen, dus verplicht elektrisch !
Zijn daar 11 palen neergezet die net als de EV palen gewoon aangesloten zijn op de bestaande hoofdkabels.
Maar goed die pilot loopt nu een 4 a 5 jaar en 1 paal is nog steeds niet aangesloten omdat het net dit niet aankan
Dus krijgen van Liander een netaansluiting op deze laadpaal
En dat terwijl het maar gaat om 2 CEE Form wcd's van 1 fase 16A op een 3 fase aansluiting

Bovenaan Onderaan