Elroq 60 oplaadprobleem Pulsar Max laadt auto niet op....snik!

Raymond50

Nieuw lid
Goedemiddag iedereen,

Zal mij eerst even voorstellen; Raymond, 50 jaar, woon ik Roosendaal en ben sinds gisteren in het bezit van een Skoda Elroq 60.
Rijdt goed, zitten nog veel dingen op die ik onder de knie moet krijgen, maar voor de rest helemaal tevree.
Behalve over het opladen; heb een Pulsar max wallbox laten plaatsen, geen storingen of iets dergelijks, maar als ik mijn auto eraan zet, gaat het groene lampje knipperen en hoor ik na enkel seconden een soort tik en laadt de auto niet op ( rood lampje)
Net even naar een openbare laadpaal gereden en daar laadt hij gewoon op, dus de auto is goed.
Nu heb ik ergens gelezen dat dit een bekend probleem is ( iemand hier had al mailcontact gehad met Skoda) en dat het ligt aan de communicatie tussen de wallbox en de auto. De opties die daar werden aangeboden heb ik allemaal geprobeerd, maar het fvgrtijsnmk@! ding doet het nog steeds niet.
Ik wi gewoon `s avonds de stekker erin stoppen en `s ochtends met een volle accu weer naar het werk gaan, stom apparaat!
Sorry, moet even mijn frustratie kwijt..............
Kan iemand mij verder helpen?

Tman0961

Forumguru
Klinkt alsof er een derde partij qua software mogelijk roet in het eten gooit of dat er iets van een schema aanstaat waardoor hij niet direct gaat laden. Dat is die klik die je hoort. Dan schakelt de lader in de auto aan en uit.

Heb je iets anders aanstaan/geinstalleerd als de wallbox software en Skoda app?

Lukt het om het laden te starten via de Skoda app of via de pulsar wall box software / app?

Druk je op de “direct laden” knop bij de stekkeraansluiting van de auto na het inpluggen? Wellicht volgt de auto een schema ipv direct laden? Heb je al in de Skoda app / laadmenu van de auto zelf gekeken?

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
stom apparaat!
Tsja een logische menselijke reactie...

Maar als ik het zo lees dan werkt jou lader wel degelijk want dat getik wat je hoort zal het relais zijn wat in / uitschakelt !
En dat relais word aangestuurd door de elektronica die ergens vandaan een aan/uit commando krijgt.
Dus kom je vaak op het platform ( bij betaling ) en bij stand alone bij de app (s)
En als je hier wat gaat rond lezen dan zal je merken dat het vaak komt doordat apps mekaar dwars zitten, want gebeurd doordat de gebruikers verkeerde instellingen heeft aangezet / uitgezet.
Beste is om al je apps van je phone te gooien en met één app te beginnen. Werkt het dan pas een tweede installeren ...
Gebeurd vaak ook dat mensen al de apps installeren voor het apparaat al geplaatst / aan staat en dan wil een app ook wel eens niet werken zoals behoord !

Raymond50

Nieuw lid
Beiden dank voor jullie bericht!
Ik heb alles gecheckt qua aansluitingen etc., maar dat is allemaal in orde.
De Skoda app, de Wallbox app en de Onderweg app van de ANWB heb ik van mijn mobiel afgegooid, maar nog steeds geen laden....
Ik heb nog wel de apps van Laadkompas, Flitsmeister en Wegenwacht erop staan die er misschien iets mee te maken hebben?
Of met Carplay?
Ook nog op de site van de wallbox gekeken en gezien hoe je een harde reset kunt geven.
Awel, ik heb weer wat ideetjes die ik ga uitproberen
Ik hou jullie op de hoogte!

PS. Weten jullie een goed merk/model granny charger?

Tman0961

Forumguru
Het simpelweg verwijderen van de apps zal geen oplossing brengen, mocht het probleem gelegen zijn in verschillende partijen software die elkaar dwars zitten. Je zult de authorisatie/aansturing van de app moeten doorbreken/verwijderen. Dit kan door deze in te trekken of bijvoorbeeld het wachtwoord van je Skoda account te wijzigen.

Welke apps/software heb je gebruikt om het laadproces aan te sturen? Als dit er meerdere zijn, dan zou ik het wachtwoord van je Skoda account veranderen zodat bovengenoemde aansturing niet meer plaats kan vinden.

Weet je zeker dat er geen laadschema van je auto, wallbox of een derde partij actief is i.p.v. de “direct laden optie”? Check je laadschema van je auto in de auto of de Skoda app. Check de wallbox/derde partij.

Wellicht ten overvloede, als je de stekker erin stopt, druk je dan op het knopje direct laden? Bij mij is dat A op onderstaande foto.

IMG_9203.jpeg

• Leuk
Waarderingen: EdK

Raymond50

Nieuw lid
@Tman0961; Ook jij bedankt voor je antwoord. Ik heb alleen nog maar de Skoda app voor het laadproces. Ik heb een nieuw wachtwoord gemaakt voor de app, maar het resultaat blijft hetzelfde. Waar ik nog aan zit te denken dat de wallbox misschien staat ingesteld op een te hoog Amp? Zoals jullie misschien wel zullen merken, ben ik geen techneut op elektriciteisgebied. Sleutelen aan bezineauto`s en motoren gaat mij goed af, maar dit is echt nieuwe hocuspocus voor mij.

Ik zit er ook aan te denken om de granny charger bijhorende bij de Elroq aan te schaffen, maar het is wel weer een rib uit mijn lijf.

leon-cupra

Forumguru
Probeer jouw wallbox even volledig te resetten. Alle kabeltjes uittrekken zodat de wallbox uitvalt, 10min wachten en dan alles terug insteken en de wallbox laten opstarten/connectie maken met jouw app.

Heb het ook eens voorgehad met mijn Smappee. Wilde maar niet werken , mijn installateur raadde dit aan en daarna geen problemen meer gehad.

Wat je ook wel kan hebben, heeft de wallbox geen internetverbinding, gaat hij ook niet laden (is wel bij mijn smappee). Ook al eens een paar keer meegemaakt. Knap irritant.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wat zijn de instellingen van de wallbox nu?
Als je auto aan een andere/openbare lader wel laadt, zit je probleem toch echt in die wallbox.
Kun je in de app van die Pulsar zien hoe het staat, en dat eventueel veranderen?

Tman0961

Forumguru
@Raymond50 op een heel suggesties reageer je niet, dit maakt zoeken naar de oorzaak via een forum op afstand wel erg lastig..

Gezien je laatste reactie is mijn advies iemand in je omgeving te zoeken die wel verstand van zaken heeft. Aangezien je het “klikken” hoort bij het aansluiten van de kabel, zou ik niet beginnen met de oplossing zoeken in de technische hoek, maar bij een instellingsprobleem. Er zijn al een aantal suggesties gedaan hoe je hier systematisch mee zou kunnen beginnen om een aantal zaken uit te sluiten.

Raymond50

Nieuw lid
Wow, nog nooit meegemaakt op een forum dat er zo veel reacties kwamen op een vraag van mij.
Ik snap dat het op afstand proberen op te lossen van een probleem bijna niet te doen is.
De suggesties die gegeven zijn heb ik allemaal geprobeerd en hebben het probleem niet opgelost.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet blij ben met de suggesties die gedaan zijn.
Wat betreft systematisch het probleem aanpakken, daar ben ik ook een voorstander van.
Het is alleen lastig dat ik niet op de hoogte ben van welke rol welke software speelt in het oplaadproces.
Ik heb nog twee dingen die ik ga proberen;
1. Een andere EV eraan zetten en kijken wat ie doet.
2. Electricien laten komen die de wallbox heeft geinstalleerd.
Ik hou jullie op de hoogte!

PS. Heb nog een foto meegestuurd van de aansluiting in de auto ( @Tman0961; ik heb niet van die knopjes zoals op de afbeelding) en ik heb een filmpje van het oplaadproces gemaakt; https://we.tl/t-kPAeshKlUF

Bijlagen

• IMG_3722.JPEG
    IMG_3722.JPEG
    959,2 KB · Weergaven: 10

hemi24

Forumguru
Maar in de auto zelf, of via de Skoda-app kun je wel kiezen voor “direct laden”, toch?
Als het laden dan niet start zou ik het zoeken in de (aansluiting) van de wallbox…

edit: net het filmpje bekeken, ziet er goed uit, tot het moment dat het laadproces abrupt wordt gestopt; zit er aan de woningkant nog iets wat het laden kan beïnvloeden, zoals gelijktijdige stroomverbruikers?

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als ik zo filmpje bekijk dan krijg ik de indruk dat het uitschakelen vanuit de wagen komt en niet vanuit je wallbox.
Die geeft in principe het laden en klaar met laden aan zoals deze behoort aan te geven
Hij gaat in iedergeval niet op rood dus maw in storing. Wat ik in eerste instantie dacht mbt je verhaal ...

Maar de elektricien die de wallbox heeft geleverd / gemonteerd die zal ook een teststekker hebben waarmee hij de EV kan simuleren (en dus activeren) en zodoende foutmeldingen kan uitlezen van de wallbox ( niet de wagen ))

EdK

Forumguru
En de switch in de wallbox staat niet op 0 , 8 of 9 ?? maar op ingestelde ampèrage van je zekering in meterkast ?
En dan zit er nog een tweede switch als ik goed begrijp met T - NT en die zou als ik vlug lezend de manual moet geloven op T moeten staan !?

Bovenaan Onderaan