Elroq 60 of 85 ?

Huubj

Nieuw lid
Ik wil een elektrische auto aanschaffen en heb al enkele proefritten gemaakt: VW ID 4 210 kW, Skoda Elroq 60 en Toyota bz4x.
De VWID 4 pro limited rijdt prettig, scherpe prijs, maar erg sober dashboard, schakelaar vervelend op stuurstang en uitlopend model.
Toyota bz4x: vormgeving niet mijn smaak, enkel met motor voorin beetje sloom. Gaf geen rijplezier.
Skoda Elroq 60: vormgeving prima, interieur prima, rijdt voor mij prettiger dan bz4x met ongeveer gelijk vermogen.
Aan de dealer gevraagd of ik ook in Elroq 85 (grotere batterij) kan proefrijden, maar hij heeft er geen staan. (Wealer Zuid-Nederland).
Ter info:
Mijn vorige auto was een plugin Suv van 1900 kg en de auto daarvoor een zelfde hybride Suv van 1660 kg.
Na enige tijd vond ik het hogere gewicht, de ruim 240 kg meer van de plugin, minder prettig.

De Elroq 60 weegt 1878 kg en de Elroq 85 weegt 2020 kg. Een verschil van 140 kg.
Enkele vragen: wie heeft Elroq 60 en Elroq 85 gereden en verschil ervaren in de rijbeleving?
Is adaptieve vering nodig bij de Elroq 85?

Ik heb eind vorig jaar in beide proef gereden, de 85 heeft meer vermogen en dat merk je zeker (als je het pedaal ver genoeg indrukt). Verder heb ik niet iets gemerkt van deze 140 kilo verschil.
Adaptieve vering zou ik even proberen met een proefrit.

Tinus78

Forumguru
Ik heb proef gereden in de 85 en heb erna de 60 prive gekocht. Dit was voor mij een financiële keuze om niet de 85 te nemen. Ergens moest ik een grens trekken. Ik gebruik hem voor woon- werk verkeer (50 km enkele reis) en korte ritjes erbuiten. Hier voldoet de 60 volledig.
de auto is lekker vlot en voelt niet zwaar aan. Als ik dan weer in de kodiaq stap (2.0 tsi 4x4, toch een redelijke benzine motor) merk ik dat de kodiaq toch echt wel minder vlot is. Ff snel inhalen gaat een stuk beter met de elroq 60.
in die zin zeer tevreden.
ja, de 85 is een stuk vlotter en met de nieuwe type aandrijflijn ook iets zuiniger, meen ik. Beide ondanks zijn hogere gewicht.
ik moet hiermee zeggen dat ik met de kennis van nu, toch liever dat extra geld had besteed en voor de 85 zou gaan.
dit heeft ook met mijn zonnepanelen te maken welke ik zoveel mogelijk voor de auto gebruik.
Ook denk ik dat je bij inruil met de 85 die extra investering voor een deel weer terug verdient.
de hogere kosten voor de motorrijtuigenbelasting zijn wel iets om rekening mee te houden.
als je echt aan het overwegen bent, dan zal er toch wel ergens in de buurt een elroq 85 (of anders een enyaq) zijn waarmee proef gereden kan worden?
succes!

hemi24

Donateur
Is adaptieve vering nodig bij de Elroq 85?

In mijn optiek: als het echt nodig was, zou het er standaard opzitten; dus blijkbaar is het een optie die te kiezen is afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

Dat kun je dus het beste zelf beslissen, aan de hand van proefritten met verschillende versies.

sador

Donateur
Heb de 60 op Oktober 2024 besteld samen met Business upgrade pakket plus zodat ik onder de 45000 euro zou blijven, dit ivm de sepp welke er toen nog was.
Ben ermee naar Denemarken, Tsjechie en Duitsland geweest. Ben prima tevreden met het aantal kilometer bereik van de 60.

Tinus78

Forumguru
Verschil enyaq vs elroq is een stukje bagageruimte. Rest is op dezelfde basis. Omdat er in zijn buurt geen elroq 85 beschikbaar is voor proefrit, is de enyaq mijns inziens een goede optie voor vergelijk.
hierom gaat hij kijken voor alternatieve rit met de enyaq.

Bovenaan Onderaan