Eljee's Fabia 1.4 16V uit 2005

eljee

Lid
In navolging van het voorstel-topic, een draadje over 'onze Fabia'. Klinkt bijna sentimenteel, haha. Maar ik moet zeggen, ik ben (tot een paar dagen geleden, eerst de leuke dingen) best trots op onze eerste auto. Nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Na zo'n 3 à 4 weken in bezit, hebben we al aardig wat kilometers gevreten. Dan raak je toch al een beetje vertrouwd met geluidjes en dingetjes.

Het is een Fabia Equipe uit 2005, hatchback, met een 1.4 16V motortje. Er staat om en nabij 145.000 km op de teller. Ik ben de 3e eigenaar van de auto. En ik was verrast dat de auto er op een aantal fronten nog erg goed uit zag. Het dashboard, bijvoorbeeld, heeft eigenlijk geen krassen om beschadigingen. De auto kwam met luxe stoelen in goede staat; ze zitten erg lekker :). Ook het exterieur is nog goed in vorm, de lak is nog mooi (geen krasjes), de koplampkasten (of hoe noem je dat?) zijn helder, geen beschadigingen bij het slot.

Met het afleveren van de auto is er gelijk een grote beurt gedaan en de distributieriem + aanverwante artikelen vervangen. En gelijk winterbandjes eronder.

Helaas is het niet allemaal zonneschijn, 1300 km later stond de auto stil in zuid Zweden tijdens onze reis en moest de auto worden weggesleept :nono:

Gelukkig zijn we net ná de Oresundbrug gestrand in plaats van er op. De motor begon onregelmatig te draaien, alsof er een cilinder verzaakte mee te doen. Het motor storingslampje begon daarbij te flikkeren. In stationair draaide de motor ook onregelmatig. De auto stoppen en starten hielp niet, een blik onder de motorkap
Geluk nr. 2 is een abonnement bij de ANWB Wegenwacht. Even bellen en er komt hulp. In Zweden slepen ze je gelijk naar een garage. De meneer van de sleepdienst had niet eens zin om een blik onder de motorkap te werpen. Het was al in de avond en met het weekend + kerst voor de deur is er geen garage meer open.

We tuffen nu in een vervangende BMW X1 rond. Ook niet verkeerd :pardon: Maar goed, ik rijd toch liever rond in mijn eigen bakkie.

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, na kerst hopen we meer te horen :(
 

Hakar

Donateur
Eerste waar ik aan denk in volgorde.
Accu is op.
Een of meerdere bobines stuk.
Een of meerdere bougies op hun eind.

Bougies zijn als het goed is vervangen bij de grote beurt.
Dit geldt niet altijd voor de bobines.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
Ik moet me aansluiten omtrent de slechte accu en vermoedelijk het niet goed functioneren van de dynamo. het lijkt erop dat de spanning van het systeem op het kritieke punt is gekomen waarbij de electronica gaat flippen. Word meten op de accu wat de spanning nu is en als ie loopt wat de laadspanning is als ie loopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan