Elektronica valt uit, kom er niet uit.. graag ondersteuing

Jerrie

Lid
Octavia TDI1900 uit 2003 met 300.000 op de teller
Niet meer de nieuwste, niet meer de mooiste, dagwaarde van pakweg €500
Maar wat rijd ie nog lekker, ik wil er nog heel wat kilometers mee rijden.

Helaas krijg ik te maken met uitval in de elektronica waar ik niet uitkom:

Aantal maanden terug begon het knipper relais geluid te maken ook als ik geen richting aangaf.
Dit zo gelaten, hinderlijk, niet gevaarlijk.

Maand terug begon het lampje van de gloeibougies te branden, heb ik eerder meegemaakt kortsluiting in de trekhaak aansluiting, als gevolg achterlicht stuk.
Dit keer lag het daar niet aan.
Na een aantal keren geen melding meer.
Reden dat ik denk aan een melding: motorstoring.

Hierna als ik alles afsluit heb ik de gewoonte nog even het rempedaal in te drukken, viel op dat er een zoemer afging, ook die melding is gestopt.

De cruisecontrole deed het aantal keren niet, nu weer wel.

Hierna deed de verklikker van de lichten het niet meer, die mis ik nog het meest, doet het nog steeds niet.

Bijzonder:
Als ik het contact afsluit blijft de toerenteller naald staan, op het toerental van dat moment.
Als ik het contact aanzet, zakt de toerenteller naar nul, laatste stukje haperend.

De benzine meter slaat ook terug naar nul, gaat hierna naar de juiste stand.


Auto trekt goed op, turbo lijkt intact.
Geen aarde probleem, de accu heb ik als test rechtstreeks geaard aan het cassis.


Foutcode’s bij iemand ingelezen, die kan beperkt met zijn apparatuur inlezen.

3x 01330 comfortmodule ?
00792 volgens mij de airco, is inderdaad stuk
00532 volgens mij de gasklep, liep inderdaad vast, het vacuüm pompje (?) naast de gasklep, die bleef hangen, schoongemaakt, doet het weer een tijdje goed.
00930 (of een 1) deurslot, klopt ook, werkt niet meer op afstand
00929 Centraal slot, zie 00930
00943 Verwarmde spiegel, weet ik dat dan ook, die niet meer werkt


In mijn beleving, moet ik zoeken in de remlicht schakelaar, ook bij het koppelingspedaal schijnt een sensor te zitten.
Alleen dan zou de CC het niet meer moeten doen? Die weigerde een aantal keren, nu niet meer.
Dat verklaart ook niet dat de lichtverklikker het niet meer doet (?)

Of zou de comfortmodule stuk kunnen zijn?
Ik heb eentje bij de sloop gehaald, dat kan ik zelf niet opnieuw inleren, dat schijnt te moeten.



Iemand, die me verder kan helpen?
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Dat je lichtverklikker het niet doet komt mogelijk omdat het links voor portierslot stuk is? Check eens in een meetwaardeblok of "portier open" herkend word.
Tikken van de knipperlicht relais word meestal veroorzaakt door de knipperlicht hendel/schakelaar.
 

Jerrie

Lid
@Arjann bedankt voor je reactie, die meetwaarden kan ik niet meer achterhalen, de kennis die me hielp woont eindje uit de richting. Weet wel dat de melding was het rechterportier.
 

Cordoba

Forumguru
01330, de site van Gerrit Speek geeft daarvoor het volgende:
Regelmodule voor Comfort Systeem (J393)
--------------------------------------------------------
Check foutcode(s)(Check DTC Memory)

Mogelijke oorzaken:

  • Onbekend
Mogelijke oplossingen:
  • Tsja... Check op andere foutcodes en handel daarnaar
Mogelijke verschijnselen:
  • Onbekend
--------------------------------------------------------
Geen signaal / geen communicatie(No Signal / No Communication)
Geen communicatie(No Communication)
--------------------------------------------------------


Mogelijke verschijnselen:


  • Functieverlies
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
Extra info:
  • Als deze foutcode sporadisch (intermittent) verschijnt en er is geen functiebeperking vast te stellen, dan kan de foutcode worden gewist. Het is wel verstandig de auto over een tijdje weer uit te lezen
  • Achtergrond info over accu's
----------------------------------------------------------------------------------
Voedingsspanning te laag(Supply Voltage too Low)


Mogelijke oorzaken:

  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule voor Comfort Systeem (J393) defect
  • Dynamo defect
  • Accu defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar Regelmodule voor Comfort Systeem (J393)
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang Dynamo
  • Check / vervang accu
    • let op: voordat je de accu loskoppelt of er uit haalt: zorg dat je met behulp van VCDS een complete Autoscan hebt gesafed op je de pc. Lees deze link.
    • test de accu (Ctek MXS 5.0 / Midtronics / Ctek Testmate Mini)
    • accupolen en de accuklemmen goed schoonmaken met schuurpapier of een staalborstel; daarna even invetten met een likje vaseline en flink vast monteren
    • laadt de accu met een goede tester / lader / druppellader (bv. Ctek MXS 5.0), check of het een gewone, of een AGM, of een Gel accu is
    • alle foutcodes wissen die met lage spanning te maken hebben, want je hebt de accu er af gehad
Extra info:
  • Deze foutcode zie je vaak als de stroomverzorging door de accu heel even wordt onderbroken
  • Als deze foutcode sporadisch (intermittent) verschijnt en er is geen functiebeperking vast te stellen, dan kan de foutcode worden gewist. Het is wel verstandig de auto over een tijdje weer uit te lezen
Mogelijke verschijnselen:
  • Auto wil niet starten

Mogelijke verschijnselen:
  • Functieverlies
-----------------------------------------------------------

 

Cordoba

Forumguru
Heb je de trekhaak-aansluiting gebruikt bij vochtig weer (of heeft de stekker er in gezeten terwijl de auto geparkeerd was bij vochtig weer)? Dat geeft wel eens rare storingen, en ook even checken of de kabelboom van de trekhaak nog goed vast zit (bij mijn 2003 Fabia was ooit de massa-aansluiting van de trekhaak op de massa-aansluiting van het achterlicht losgeraakt).

CruiseControl komt vaker voor bij alle modellen, ik heb nog zo'n 90.000 km gereden met die melding en heel veel op de CC, maar soms pakt ie dan inderdaad niet (maar kan ook uitgeschakeld zijn door de ECU om stroomverbruik te beperken, vanwege te lage accuspanning.


00532 Volgens Gerrit Speek, is dit de voedingsspanning (accuspanning), meest voor de hand liggende oorzaken een accu die aan het eind van zijn levensduur is, of een dynamo die niet goed werkt (bijv. door kapotte spanningsregelaar).

929 is inderdaad deurslot bijrijderszijde
930 is hetzelfde maar dan voor het portier achter de bestuurder (dus achterbank)
943 is verwarming spiegel bestuurderszijde

Mijn 1e insteek zou zijn om accu en dynamo te controleren, de andere foutmeldingen kunnen daar namelijk het gevolg van zijn.
 

Jerrie

Lid
@Cordoba; bedankt, en klopt trekhaak aansluiting gebruikt bij vochtig weer, en fietsendrager aantal weken aaneen.
Bedoel je dat ik de stekkerdoos bij de trekhaak moet controleren, of in de kofferbak>achterlicht?

Accu is half jaar oud.
Accu polen heb ik geschuurd.
Zelf denk ik dat de foutmelding, van geen spanning, komt omdat ik de zekeringen heb getest, als gevolg spanning verlies.
Ik heb visueel controle gedaan, de belangrijkste zekeringen met mutli meter getest, zo te lezen kan ik beter allemaal testen.

Geen idee hoe een dynamo te testen.

Kan bovenstaande ook dat toerental en bezine meter issue verklaren?
 

eriktv

Forumguru
Voor het knipperlichtrelais kun je (als dit een op zichzelf staand probleem is) wel eens genoeg hebben aan een hele simpele handeling:
  • Spuit eens wat WD40 of betere spray langs de knipperlichthendel de stuurkolom in en beweeg de hendel een paar keer goed heen en weer: dit was bij mij de oplossing. Wellicht heeft de CC hier ook mee te maken?
  • Helpt dat niet? Het knipperlichtrelais zit achter (/vormt één geheel met) je knop voor de alarmlichten: wip het plaatje waar Octavia op staat eruit en je kunt erbij. Deze kun je dus makkelijk vervangen, dus wellicht het overwegen waard. Misschien heb ik er zelfs nog één liggen (of mogelijk weggegeven bij de verkoop van de O1); deze heb ik toen gekocht omdat het Octavia-logootje was versleten. Stuur maar even een pb als je hem nodig hebt, deze mag je zo hebben.
Voor de rest: succes ermee! Ik mis onze O1’s nog steeds wel eens, heerlijke onverwoestbare auto’s :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
@Jerrie Allereerst controleren of er geen water meer in je trekhaakaansluiting zit, of iets anders dat daar kortsluiting kan veroorzaken tussen de verschillende pennen van de aansluiting. Daarnaast zou ik ook even checken of de aansluiting van de trekhaak (dat zat bij mijn F1 bij het rechterachterlicht) nog netjes zit bij het achterlicht (of waar ie aan de normale kabelboom van de auto zit).

Heb je zekeringen gecheckt met de sleutel in het contact?

Heb je ook de spanning van de accu gemeten (zowel normaal als de auto in rust staat, als wanneer de motor draait)? De accu die je hebt, is die wel groot genoeg? Al vaker gezien dat bedrijven een accu vervangen en bijvoorbeeld de originele 60Ah accu vervangen door een exemplaar met maar 44 Ah, dan mis je dus een kwart van de capaciteit! Het doormeten van de stroom én de spanning die een dynamo is een klus waar je wel de juiste spullen voor moet hebben.

Wat de andere meldingen betreft: behalve dat de ECU allerlei zaken uitschakelt als de spanning te laag wordt, kun je ook de meest vreemde foutmeldingen krijgen, als je rondzoekt op het forum, zul je zien dat er werkelijk geen voorspelling is te doen, welke foutmeldingen je krijgt bij te lage accuspanning en in welke volgorde die foutmeldingen verschijnen.
 

Antera

Donateur
Zal proberen antwoord te geven op de zaken waar mogelijk en ik het weet:

Aantal maanden terug begon het knipper relais geluid te maken ook als ik geen richting aangaf.
Dit zo gelaten, hinderlijk, niet gevaarlijk. Hendel van je knipperlicht defect en dus ook de klachten van je CC. Is kwaaltje


De cruisecontrole deed het aantal keren niet, nu weer wel.Hendel van je knipperlicht defect en dus ook de klachten van je CC. Is kwaaltje

Hierna deed de verklikker van de lichten het niet meer, die mis ik nog het meest, doet het nog steeds niet. Deurschakelaar defect. Gaat ook je binnen verlichting niet meer branden als je de deur open doet? Anders even contacten met www.deurslotreparatie.nl


Bijzonder:
Als ik het contact afsluit blijft de toerenteller naald staan, op het toerental van dat moment.
Als ik het contact aanzet, zakt de toerenteller naar nul, laatste stukje haperend.

De benzine meter slaat ook terug naar nul, gaat hierna naar de juiste stand.
Vemoedelijk defecte tellerklok.



Of zou de comfortmodule stuk kunnen zijn? deze acht ik zeer klein dat deze defect is.
Ik heb eentje bij de sloop gehaald, dat kan ik zelf niet opnieuw inleren, dat schijnt te moeten. Sleutels moeten opnieuw ingeleerd worden en dat kan alleen met VCDS. En is alleen voor de centrale vergrendeling



Iemand, die me verder kan helpen?
 

Jerrie

Lid
@eriktv Hendel royaal met WD40 verwend, ik wacht even af of het effect heeft, alvast bedankt voor je aanbod.

@Antera de CC doet het al een tijdje weer prima, ik las ergens in een draadje dat het kan komen door de remlichtschakelaar, hiervan geen meldingen komen die je uit kan lezen, kan het draadje alleen nergens terug vinden.
De binnen verlichting doet het prima, ook zoals het hoort bij verlaten van de auto, daardoor vermoed ik dat de magneet? schakelaar werkt, was ie maar stuk, bummer
Ik kan het niet bewijzen, maar vermoed niet dat de tellerklok stuk is, valt dat te testen?

@Cordoba in het weekeind ga ik aan de slag met je adviezen, wat ik wel weet is dat bij de APK ze de aansluiting van de trekhaak veranderen via een koppeling om de mistlampen achter te laten werken, wie weet is daar wat mee mis gegaan.
De zekeringen heb ik volgens mij getest met sleutel in contact, maar niet op ''echt'' contact, zit daar verschil in?
De accu is 6 maand jong, met volgens mij de juiste capaciteit.
Zal anders naar de zaak rijden waar de accu vandaan komt en vragen deze eens na te meten.

Dank voor het meedenken :)
 

Cordoba

Forumguru
Wat betreft testen met sleutel in het contact, maar contact uit: dat kán verschil maken, ook afhankelijk of je alleen de sleutel er in gestoken hebt, of dat je de auto op contact hebt gezet en teruggedraaid, maar sleutel er in gelaten. Het meest duidelijk voorbeeld is de radio: bij de sleutel alleen in het contact steken zal ie niet gaan spelen, als je de auto op contact gehad hebt, en sleutel teruggedraaid, speelt ie volgens mij tot je de sleutel er uit trekt. Een ander voorbeeld dat dit verschil maakt: als de auto op contact heeft gestaan, je de deuren dicht hebt, en de auto niet meer op contact, maar wél de sleutel er in: dan gaat er geen binnenverlichting branden. Trek je de sleutel uit het contact, dan springt direct de binnenverlichting aan (als ie tenminste op het deurslot staat ingesteld). Daarom sluit ik niet uit dat zo testen een storing kan veroorzaken, die zal over het algemeen weer snel verdwijnen maar in de ECU blijven fouten langer staan, ook als ze al opgelost zijn, maar niet bewust gewist. Voor de meeste auto's van de VAG-groep geldt volgens mij dat storingen tot 50 koude starts in het geheugen blijven, na de laatste keer dat ze zijn opgetreden.

@Jerrie Die deurschakelaar waar Antera het over heeft, dat zijn microswitches in het deurslot, het is alleen geen magneet, of grove mechanische schakelaar meer.
 

floyd2

Forumguru
Aantal maanden terug begon het knipper relais geluid te maken ook als ik geen richting aangaf.
Dit zo gelaten, hinderlijk, niet gevaarlijk.

Met het geluid maken van het relais knipperden ook je knipperlichten??
Zo niet dan kan het namelijk ook nog een ander relais zijn.
Zelfde geluid maar ander effect.
Dat zou een hoop vreemde storingen kunnen verklaren.
 

Antera

Donateur
Remlichtschakelaar kan je wel uitlezen met de meetwaardeblokken. remlichschakelaar heeft namelijk 2 contact waarvan 1 voor je remlicht en een voor de werking van oa de CC.

Tellerklok kan defect zijn maar de zoemer is te testen met VCDS.
 

Jerrie

Lid
Remlichtschakelaar kan je wel uitlezen met de meetwaardeblokken. remlichschakelaar heeft namelijk 2 contact waarvan 1 voor je remlicht en een voor de werking van oa de CC.

Tellerklok kan defect zijn maar de zoemer is te testen met VCDS.
De foutmeldingen melden niet over de zoemer.
Accu is getest, goed.
Bedrading achter bij de verlichting ziet er goed uit.
Zal nog de trekhaak aansluiting bekijken.
Wacht nog op de goude tip, wat de oorzaak van de toerenteller en benzine meter kan zijn, ik kan er niet bij dat deze stuk zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Toerenteller/brandstofmeter kan een breukje in een baan op de printplaat zijn, ik zou me eerst concentreren op de andere fouten, blijven deze dan alsnog over, kun je kijken of je dit laat fixen, of dat je bijvoorbeeld een unit van de sloop haalt (en onlogische of niet kloppende tellerstand voor lief neemt).
 

Jerrie

Lid
Alle tips voor zo ver door mij te doen getetst.
trekhaakaansluiting lijkt ook goed te functioneren.

Denk dat ik geen andere keus heb dan het maar aan te zien.
Al ontstaan er nu andere issues, zoals dat de benzine meter op 1 stand blijft staan, trekt zich niks meer aan van de tank inhoud.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan