Elektrische probleem?/ kabelbreuk?

Scottydotty

Nieuw lid
Beste Forumleden,

Aangezien ik hier nieuw ben, zal ik kij even voorstellen.
Ik ben Scott en ben sinds een maandje troste eigenaar van een Skoda Fabia combi 1.4 mpi benzine van 2002 met 110.000 op de teller.

Ben hartstikke blij met mijn auto, alleen viel er mij iets op in het begin waar ik mij wel is aan stoorde.
Als ik de skoda open klik met de sleutel, dan gaan alle deuren open. Soms (vaak) blijft mijn achterklep nog op slot. Hiervoor moet ik dan de linkerachter portier open doen (of het klepje naast de rijders stoel) en dan werkt mijn achterklep prima.

Na wat rond vragen, blijkt dit normaal te zijn en geprogrameerd te zijn.
Heb dit maar "geaccepteerd" en mee geleefd.

Nu krijg ik de volgende problemen er bij:
1) soms tijdens het rijden of bij het sluiten van de bestuurdersdeur, gaat de deurvergrendeling automatisch op slot. Soms wilt hij dan ook weer opengaan uit zichzelf. (Alleen als ik er bij ben, dus niet als de auto stil staat en op slot is).
Zo was ik ook een keer aan het tanken met me sleutels in het contact. En tijdens het tanken, ging de deurvergrendeling op slot.. Gelukkig had ik mijn raam openstaan, dus kon ik er nog wel in..


2) heb 1 keer gehad, dat toen ik mijn auto starte en stationair draaide, dat mijn km teller mee bewoog met mijn toerenteller. Ook wanneer ik gas gaf. Heb hier een filmpje van gemaakt want vond dit wel vreemd.
Heb de auto laten rusten en terug gestart en toen had ik het niet meer.

Nu begin ik me af te vragen of deze storingen iets met elkaar te maken hebben of dat er ergens een slechte bekabeling is (had hier iets over gelezen, aan de rechterkant van de motor).
Nu ben ik helaas hier nog een leek in, dus hoop dat jullie mij misschien hier wat tips kunnen geven waar jk naar moet kijken of controleren. :).

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes Scott
 

CDK

Forumguru
Hoi Scott, eigenlijk hebben we een meet en Greet topic om jezelf in voor te stellen, maar in elk geval bedankt voor je intro! Welkom en hopelijk vind je hier een antwoord op je vragen.
 

Monteurtje

Forumguru
Voor wat betreft het probleem met je sloten. Waarschijnlijk is een portierslot kapot. Of een kabelbreuk in het doorvoerrubber tussen portier en carrosserie.
Klacht met die snelheidsmeter heb ik nog niet eerder gehoord. Dat is niet iets wat met elkaar te maken heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals monteurtje ook al aangeeft: het ongecontroleerd op slot en van slot gaan, heeft waarschijnlijk te maken met microswitches van een slot regelmatig niet goed functioneren. De goedkoopste goede oplossing daarvoor: linkje. Het verhaal van de achterklep/achterportier vind ik vreemd, mogelijk dat er ergens iets zit met een kabelboombreuk, of mogelijk dat ook het op/van slot gaan door zo'n kabelboombreuk komt.

Als de oorzaak in een haperende microswitch van een deurslot zit, zie je dat ook de binnenverlichting reageert zoals je in combinatie met het op/van slot gaan zou verwachten. Reageert de binnenverlichting niet op de centrale vergrendeling, dan is een kabelbreuk waarschijnlijker als oorzaak.

Verhaal toerenteller, snelheidsmeter kan ik niet goed plaatsen. Misschien een ongewenste verbinding (kortsluiting) tussen het signaal voor de toerenteller en dat voor de snelheidsmeter?

En natuurlijk welkom Scott:bloemen:Misschien de introductie van jezelf ook even hier neerzetten, zoals ook Corné al aangegeven heeft. Gezien de naam en taalgebruik geen Nederlandse oorsprong? (wel behoorlijk goed Nederlands taalgebruik)
 

KWc

Lid
Dat van die achterklep die blijft hangen had ik ook en heeft te maken met de microswitch of het deurslot in je bestuurdersdeur. Werd erger toen ik eens naar de car wash ben gegaan.
Nadat ik het mechanisme in het portier dat aangrijpt aan de haak in de deurstijl
Beter gangbaar had gekregen met WD40 waren de problemen bij mij voorbij.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij onze beetle zijn de contacten in 2 sloten stuk en daarbij kan ik mbv vcds de foutmeldingen zien. Ik verwacht dat als je de auto uitleest je iets kunt vinden.
Comfortmodules willen ook wel eens stuk gaan, maar ook dan is uitlezen stap 1.
 

Scottydotty

Nieuw lid
Beste Allen.

Mijn excuses voor mijn intro fout..
Vond het onbeschoft om een probleem te melden zonder mij voor te stellen.

Ben trouwens wel van nederlandse afkomst, maar mijn ouders zijn Engels, vandaar de naam Scott :).

Bedankt voor de info!

Ik ga zeker de switchen controleren als dat me lukt.

Welke draad moet ik volgen in de deurportier bij de doorvoerrubber?

De binnenverlichting springt niet aan, alleen de vergrendeling.

Persoonlijk hoop ik dat de achterklep gecombineerd is met de vergrendelings mechanisme.

Mochten er nog tips zijn, hoor ik deze graag.

Alvast bedankt tot nu toe!

Groeten
Scott
 

Bakkertje

Forumguru
Werkt de verlichting bij geen enkele deur?
Als het bij 1 deur niet werkt is dat de deur met defecte schakelaar.
 

Cordoba

Forumguru
Scott de tijd dat je gewoon simpel een draad tussen een schakelaar in de deur en het lampje kon volgen is geweest, het zit tegenwoordig complexer in elkaar: die switches zitten in het portierslot zelf. Om daar bij te komen, moet je het complete deurslot demonteren, en vaak is doorsolderen van de de switches dan voldoende. Dat is een klus die behoorlijk wat tijd kost, en de kans dat je één of meer switches over het hoofd ziet bij het solderen zijn serieus aanwezig.

Wat je in elk geval simpel kunt controleren: als je een portier opent, en het doorvoerrubber beweegt, kun je checken of de binnenverlichting vreemd reageert, of dat de andere deuren zelfs op slot gaan. Als je dat ziet, dan zit daar dus een kabelbreuk/los contact. Gewoon bij iedere deur proberen, ook bij de achterklep.
 

Scottydotty

Nieuw lid
Bedankt corboda

Zal het eens probere en anders misschien een afspraak maken via die link die je had gegeven.
Alleen die zit 2.5 uur van mij vandaan aangezien ik uit Middelburg (Zeeland) kom, hahah!
 

Cordoba

Forumguru
Voor mij zou het ook 100 km rijden zijn (enkele reis) maar het is een stuk goedkoper dan garage of dealer (dan gaat er een nieuw slot in, en dat kost je 150-200 euro).
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou de auto eerst eens even uit (laten) lezen. Als dan blijkt dat er inderdaad 1 of meer sloten defect zijn, dan zou je het kunnen laten repareren.
 
Bovenaan Onderaan