Elektrische kofferbakklep bij uitstekende bagage

wittekat

Nieuw lid
Hopelijk komt over een maandje m`n Karoq Sportline, met elektrische achterklep, binnen. Nu is het de afgelopen jaren met m`n huidige auto wel eens voorgekomen dat m`n achterklep niet helemaal dicht kon. Denk hierbij aan een lange kast van de Ikea, schuttingpalen of andere voorwerpen van een paar meter lang die net niet volledig in de auto passen. Bij een "analoge" klep is dat geen probleem, spanbandje erom en rustig naar huis rijden met de kofferbak half open.

Ik vraag me af of dit nog mogelijk is bij een elektrische klep, kan je die gewoon naar beneden trekken en vast zetten, of halverwege op "pauze" drukken?
 

Timmer

Donateur
Op pauze weet ik niet. Ik weet wel, dat als je ze open doet (of dicht) en je drukt op de knop dan stopt ze.
Indien je garage niet toelaat van de kofferklep volledig te openen, kan je ze openen, ze laten stoppen door nog eens op de knop te drukken, en als je dan de knop (ik dacht) 5 sec ingedrukt houdt, dan krijg je een nieuwe limiet tot waar de koffer open gaat.

om met een half open koffer te rijden, daar kan ik je niet over inlichten.
 

Vinny

Forumguru
Op mijn Honda Accord van 2012 had ik ook een automatische kofferklep.
Deze kon ook manueel bedient worden en zo kon je deze voorzichtig tot tegen de lading duwen en vastleggen net als bij een analoge kofferklep
 

brepus13

Forumguru
Als je tijdens het dichtgaan nog een keer op de knop drukt stopt hij .... (bij mijn O3) ook kun je hem handmatig door wat kracht te zetten door de elektrische bediening heen trekken. Is niet perse aan te raden maar een enkele keer indien noodzakelijk zal vast geen probleem geven.
 

Duijzer

Donateur
Nee, dat kan niet. Het is dan net een soort vuilniswagenpers die je lading net zolang aandrukt tot ze door de voorruit naar buiten komt......Grapje!

Ja hoor, de klep stopt gewoon bij weerstand of als je op het knopje drukt. wel geeft hij een piep en er zal uiteraard een melding komen in het display dat de klep niet dicht zit.
 

Frenkie

Forumguru
Ik heb ook de electrische achterklep. Als hij weerstand krijgt stop hij gewoon. Dus bij de lading of anders even tegen houden met de hand werkt allebei.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een algemene opmerking m.b.t. het rijden met niet volledig gesloten achterklep:
Zorg dat je de ventilator op maximale stand zet met alle uitstroomopeningen geopend, zodat je de maximale luchtflow van voor naar achter door de auto jaagt. Dit om te voorkomen dat er vanwege de gewijzigde aerodynamiek uitlaatgassen naar binnen worden gezogen - da's immers niet gezond, of beter: gewoon gevaarlijk.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn Touran steekt er ook regelmatig wat uit, klep zover mogelijk zelf naar beneden laten gaan. In mijn geval gaat ie dan weer een stukje terug.
Daarna duw ik de klep handmatig aan en zet deze vast met een spanband. Als je hem niet vastzet gaat ie tijdens het rijden langzaam weer open.

Om de parkeer sensoren te kunnen gebruiken moet je wel het slot dicht drukken..
 

Wolf75

Senior Member
Moet je de klep ook nog vastzetten of blijft deze op de lading rusten waardoor hij is tegen gehouden?
 

Wolf75

Senior Member
60km gereden binnendoor en over de snelweg zonder vast zetten. Bij mij Superb Hatchback blijft hij gewoon op de lading rusten waar ik schuimrubber op had gelegd.
 
Bovenaan Onderaan