Elektrische anekdote

MarcoO2

Forumguru
Op internet vond ik een leuke blik in de historie van Skoda.

Als we dan toch bezig zijn met elektrisch aangedreven auto’s; even een anekdote. Uit 1992 en 1993. Jaren waarin het bij Skoda even wennen was aan de nieuwe broodheren, uit Wolfsburg dit keer, die er voor zouden moeten gaan zorgen dat de Tsjechen met nieuwe modellen en kwalitatief hoogwaardiger technieken weer in de vaart der volkeren mee zouden kunnen. Wat de Duitsers niet goed hadden gedaan was het kopen van zowel de naam Skoda als het merkbeeld. Want Skoda bestond in de tijd van de communistische heerschappij uit een verzameling van verschillende fabrieken die allemaal gebruik maakten van dezelfde naam en logo. Van treinen tot metalen constructies, van trucks tot personenwagens. Volkswagen kocht om een of andere reden slechts de personenautofabriek in Mlada Boleslav, Kvasiny en Vrchlabi, maar sloeg de andere ‘Skoda-fabrieken’ daarbij over. In Pilzen, de plaats waar Skoda als staalfabriek ooit haar fundamenten legde, werd in samenwerking met het eveneens Duitse concern Siemens in die jaren gewerkt aan een elektrische aangedreven versie van de toen immens populaire Favorit. Een auto die er uiterlijk uitzag als een normale benzineversie maar volgepakt was met accu’s en een stevige elektromotor. De vijfversnellingsbak was gewoon gekoppeld aan die elektromotor en alle bedieningshendels van het interieur waren volledig gelijk als bij de versie met de bekende lichtmetalen 1300cc van de meer normale Skoda’s. De toenmalige Skoda-importeur in ons land, altijd in voor een stunt die de verkopen zouden doen opbloeien, bedacht dat deze elektrische Skoda’s wel eens extra aandacht zouden kunnen genereren tijdens de AutoRAI van 1993, die in het teken stond van alternatieve oplossingen voor de meer normale brandstoffen. En zo werden er twee van deze wagens naar Nederland gehaald. Een vijfdeurs personenwagen en een tweedeurs pick-up met een overdekte laadbak. Rijden deden de elektrische Skoda’s als de beste, je moest wennen aan het gebrek aan geluid, want ook buiten waren ze niet te horen en dat leidde nog wel eens tot wonderlijke reacties van fietsers of voetgangers. De actieradius was iets van 250km en dan ging de Favorit weer aan de stroom, simpel, via een ingenieus bedacht systeem met een stekker en uitloopdraad. Na acht uur laden was de Tsjech weer paraat. Er werd heel wat mee gereden door de landelijke pers en men was er best positief over. Dat gevoel werd niet gedeeld door de Skoda-mensen uit de VW-stal. Naar bleek was dit geen product van hun fabriek en zij zagen het niet zitten dat deze wagens met deze merknaam zouden worden verkocht. De twee milieuvriendelijke Skoda’s werden toen geretourneerd naar Tsjechië. Of ze nu nog te koop zijn daar? Geen idee, maar het was wel zo dat Skoda liet zien heel ver te zijn als het ging om de beperking van uitlaatgassen en brandstofverbruik. Alleen was het slechts de vraag, welke Skoda nu werd bedoeld. De Volkswagen-leiding corrigeerde het hiaat in 1994 en noemde toen haar divisie maar Skoda-Auto, zodat eenieder wist welke van de twaalf (!!) oorspronkelijke bedrijven die fraaie nieuwe modellen bouwde die men nu in de showrooms van de dealers neerzet……


De elektrisch aangedreven Favorit werd voor de RAI voorzien van een transparante motorklep, verder was hij volledig gelijk aan de benzineversie...

bron: klik
 

Bijlagen

  • anj-17-skoda-favorit-electro-1992-scan101221.jpg
    anj-17-skoda-favorit-electro-1992-scan101221.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 38

remmie

Lid
Ik vraag mij welke invloed de oliemaatschappijen hebben in het tegenhouden van de electrische auto...
 

Falcon

Donateur
Het grootste probleem is dat het land Bolivia onder zijn zoutvlakte de grootste voorraad heeft van een hoofdstof waar accu's van gemaakt worden. Stond laatst een stukje over in de autovisie.

Bolivia weet dit ook en maar wil dit niet gaan exporteren, maar wil zelf een accufabriek gaan bouwen.

Dat betekend dat wij straks afhankelijk zijn van 1 land en dat gaat zeker de prijs niet ten goede komen :(
 
Bovenaan Onderaan