Elektrisch alternatief Kodiaq

hemi24

Forumguru
Ga eens proefzitten in de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5 en 6..........

Kia EV6 is echt een krappe wagen, zit ik met m’n 1m87 al met m’n hoofd tegen het dak met de stoel in de onderste stand; en achterin kun je dan je voeten niet meer kwijt..!
 

Okki

Donateur
Met mijn "maar" 2.02 mtr, met relatief lange benen t.o.v. romp, zijn bijna alle elektrische auto's met zo'n hoge vloer een ramp voor mij.

Ioniq 5 kan ik niet normaal in zitten in elk geval.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@leon-cupra De Ioniq 5 is ruimer dan de Enyaq, ik heb zelf een Ioniq 5, daarom schreef ik "ik zit er prima in", en dat je vader er eentje heeft (en daar spijt van heeft) heb je vaker geschreven.
Nu ben ik geen 2 meter+(ik ben 1m80), maar achter mijn stoel is nu op de vloer nog zoveel ruimte dat er een bierkratje in de lengte tussenpast.
Ik heb de lounge met elektrische stoelverstelling, wellicht hebben de versies met manuele verstelling minder ruimte.
Maar opnieuw: @Herre ga eens proefzitten, niet iedereen zit hetzelfde, ook al is 'ie even lang.
 

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 je kan 1.80 absoluut niet vergelijken met een lengte van 2.05.
Dan zit je in elke wagen prima. Ik ondervind met mij. 1,78 ook nergens problemen, heel logisch.
Maar enigste advies is idd testen.

Mijn vader is nu aan het zien naar een ID.7 ipv zijn Ioniq 5, is dat geen mogelijkheid @Herre ? Is toch een heel ruime wagen, de ID.7 (zelfs langer dan de Ioniq 5 maar dat zegt natuurlijk niets alles over de binnenruimte).
 

Herre

Senior Member
ID7 zou kunnen, maar ik wil nu juist een hogere instap omdat ik doordat ik op momenten last van mijn rug heb uit hele lage auto's er nauwelijks uit kan komen. Probleem is lijkt het dat het bij de iets hogere auto's, het voordeel daarvan weggaat doordat de vloer voor de accu's gebruikt wordt... Ik zal nog wel verder zoeken en denken. Zijn nog wel wat alternatieven die ik ook wil proberen. Ford Mustang Mach-e, Mercedes EQB of BWM iX3 (beide niet mijn favoriet maar mogelijk alternatieven)...... en misschien is een auto aanschaffen en privé rijden ook wel een alternatief (hoewel ik met 45k km niet snel positief uitkom)
 

Canon-Eye

Forumguru
Probleem is lijkt het dat het bij de iets hogere auto's, het voordeel daarvan weggaat doordat de vloer voor de accu's gebruikt wordt...
Dat valt wel mee, omdat het makkelijker uitstappen vooral wordt bevorderd door de extra hoogte van de stoelzitting ten opzichte van de straat, niet t.o.v. de wagenvloer. Zodra je je linkerbeen naar buiten draait en op straat kunt zetten, zul je dat verschil voelen.
Probeer ook bij voorkeur om niet dicht langs de stoep aan de linkerkant te parkeren, want daardoor lever je meteen weer wat van die "uitstaphoogte" in.
 

Herre

Senior Member
De ID7 is toch vergelijkbaar met een Passat? Ik zie niet dat die een hoge instap heeft. Maar misschien ligt dat ook aan het perpectief als je groter bent. Sowieso moet de stoel altijd helemaal omlaag en naar achteren om genoeg ruimte te creëren. Ga nog wel eens passen.
 

Herre

Senior Member
Ja, er zijn nog best wat oties, maar over het algemeen is alles uit Azie echt ongeschikt. Iemand anders wees ook al op een Zeekr 001. Los van comfort is het bij dit soort auto’s ook altijd maar de vraag wat het in de lease doet , met name omdat de restwaarde nogal onbekend is.
 

Captain Hook

Forumguru
En even helemaal out-of-the-box gedacht:

Een Fisker Ocean? Is dat niks?
Er zijn inmiddels al auto's in Nederland beschikbaar voor een proefrit en een aantal modellen uit voorraad leverbaar.

Is ook nog eens Made-in-Europe (Oostenrijk). En niet ontworpen door een chinees... (voor zover je dat belangrijk vindt)
 

Rallye

Forumguru
De ID7 is iets hoger dan de Passat, maar ik heb geen instaphoogte kunnen vinden. Toen ik er één zag in Wolfsburg was wel mijn indruk dat de instaphoogte hoger was, maar ik lijk daar zo niets over te kunnen vinden. Maar proberen kan geen kwaad.
 

eriktv

Forumguru
Volgens Autoweek is de instaphoogte van de (oude) Passat 55cm, hier staat voor de ID7 64cm en de Kodiaq zit op 68cm. Geen idee of iedereen dezelfde definitie aanhoudt (hoe hoog staat je stoel ingesteld, neem je de wang of de zitting).
 

Kweetnie

Senior Member
Hier spijtig genoeg ook op zoek naar een electrische opvolger voor de kodiaq.

Ik was in eerste instantie ook huiverig voor MY en hetzelfde gold voor mijn gezin. We hebben een tijd geleden een proefrit gehad en bij het afrijden van het terrein was iedereen al verkocht. Uiteraard is hij qua inhoud minder groot maar voor een electrisch alternatief is dit volgens mij het beste alternatief nu. Daarnaast heb ik een caravan van 1600kg, 2 grote pubers en 2 labradors.
 

Herre

Senior Member
En welke EV is het geworden? Of is MY een auto?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Beter bekend als het ei van Tesla?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla's_Egg_of_Columbus

Of is het dé auto met de meest twijfelachtige naam:

st,small,845x845-pad,1000x1000,f8f8f8.jpg
 

Rallye

Forumguru
@Captain Hook Ik zou het niet erg vinden om een auto te rijden die is ”ontworpen door een chinees”, maar een auto ontworpen “voor de Chinese markt” kan inderdaad wennen zijn (zie die wagens met een “beestje” op het dashboard dat je in de gaten houdt - Europese auto’s die je zonder zo’n beestje in de gaten houden zijn al erg genoeg).
 
Bovenaan Onderaan