Elegance vs Greenline Businessline

Ik verwacht dat deze versie eigenlijk nieuwer is, en er zit ook een parrot carkit ingebouwd. Dus dat zal/zou wel goed moeten zijn.

Accessoires kan bij elke garage verschillen. De meeste hanteren dan wel de meest gangbare zaken zoals navigatie, leren bekleding etc.

Je kan altijd bij de leasemaatschappij een voorkeur aangeven voor een bepaalde garage. Vaak zeggen ze dan dat ze niet kunnen garanderen dat het die word. Doorgaans word er wel onderhandeld nog even om de prijs, en soms kan de garage waar de leasemij vaker besteld heeft iets meer korting geven.

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]

Wasmachineman

Forumguru
Kan ik een eigen dealer kiezen of wijst de leasemaatschappij er een aan??? Ik zit nu bij Korterink in Zwolle en dat bevalt me erg goed.

Dat hangt van de lease maatschappij af welke afspraak deze met je werkgever heeft gemaakt. Of jouw wagenparkbeheerder weet het antwoord of de leasemaatschappij natuurlijk.
Succes met bestellen !

Rene de Wit

Actief lid
Ook heeft de Greenline standaard geen climatronic (automatisch en gescheiden), ik zie dat dit inmiddels wel als optie gekozen kan worden, dat was een paar maanden geleden nog anders.

Ik heb zelf ook lang naar een Octavia Elegance 1.6 tdi combi gekeken, omdat ik nu een Octavia combi rijdt, maar het is toch een S2 geworden.

En zoals mijn voorganger al zij, wat mogelijk is qua dealer en accesoires inbouwen/monteren, dit is sterk afhankelijk van de afspraken met de werkgever

Mistraller

Senior Member
Greenline BL heeft het gewoon standaard erop zitten.

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]

goed, uiteindelijk is het geworden:

Merk: Skoda
Type: Octavia HB
Motor: 1.6 TDI 77kw CR DPF
Uitvoering: Greenline Business line
Bekleding: Variety Onyx
Kleur: Black Magic Mica

Consumentenprijs: €. 25.600,00
Fabrieksopties:
Metallic lak €. 560,00
Elektrische ramen achter €. 210,00
Ruitenwisser met sproeier achter €. 130,00
Stoelverwarming op de voorstoelen €. 230,00
Accessoires:
Columbus Navigatiesysteem €. 1.400,00
Leder interieur – Rich Black + perforatie zitvlak (SCH028) €. 1.745,00
Trekhaak met vaste kogel 13-polig €. 540,00
Instaplijsten met Octavia-opdruk €. 127,00
Zonwering achterruit €. 61,00
Kledinghanger €. 20,00
Directset lichtmetalen velgen 17’inch Pegasus €. 715,00

Subtotaal: €. 31.338,00

Omdat ik absoluut geen eigen bijdrage wil betalen en het maand bedrag €975,- incl. brandstof is zal ik mijn eigen winterbanden moeten monteren. Dit heb ik nog van mijn huidige Octi liggen met goed profiel, dus dat is geen probleem.

Daarnaast mag ik een carkit monteren tot 300 euro die door het bedrijf betaald wordt. Uiteindelijk komt het maandbedrag uit op 969 euro. Prima!!! Nu alleen nog wachten totdat de offerte intern is goedgekeurd. Levertijd eind dit jaar????

Ohja, de lederen bekleden wordt gestikt in de kleur van de deurlijsten... ben benieuwd...

Mistraller

Senior Member
Eigen winterbanden zou ik wel even navragen bij de leasemij of dat wel toegestaan is. Vooral inzake schades, aanrijdingen, etc, kan ik mij voorstellen dat het verzekeringstechnisch een issue kan zijn...?

Ik betaalde bij mijn vorige O2 met 15 inch, bij ING Carlease iets van 5 euro meerprijs p/m voor de winterbanden. Inclusief wisselen en opslag.
Relatief goedkoop dus. Met 17 inch zal je wat duurder uit zijn, maar over het algemeen genomen is het niet zo duur als je denkt.

Bij mijn huidige O2 waren de kosten nog iets lager maar worden ze door de werkgever vergoed, en standaard meegenomen in een contract.

Carkit, zit deze dan in de leaseprijs? Als je hem fatsoenlijk monteert, kan je hem er ook buiten laten, dan je hem naderhand verwijderen en in de opvolger bouwen of op marktplaats verkopen.
Diezelfde truuk kan je ook toepassen met de zonwering.

Bij ons mag je prive accessoires voor de leaseauto ook nog eens met brutoloon verrekenen, waardoor je in de praktijk dus niets meer kwijt bent tov meeleasen. Verschil is echter dat de zaken privebezit zijn als de auto ingeleverd wordt.

Ik vraag me af waarom je kiest voor de columbus? In de greenline bl zit al een amundsen. 1400 euro voor een DVDspeler is wel heel erg veel geld. In een amundsen kan je een SDkaartje steken van 32GB waar je de navigatie op kwijt kan, en ook je mp3tjes.
Als je alle kaarten van Europa installeert ben je net iets meer dan 4GB kwijt, de rest is dus voor muziek. (Ik heb er een 16GB kaartje in)

Bij mijn vorige baas werden auto's altijd gekocht. We zijn overgenomen door een ander bedrijf die de auto's leased.

Mijn vorige baas reed zelf wel op winterbanden maar wij als personeel mochten dat niet. Ivm kosten e.d.. Ik ga elk jaar op wintersport dus dan moet je. Daarnaast vind ik veiligheid toch wel belangrijk. De stalen velgen heb ik nog en daarop zitten nog goede banden. Tevens kan ik via marktplaats banden kopen voor ca. 150 euro waar ik 2 winters mee kan rijden. De winterbanden kon ik wel nemen maar dan moest ik een andere optie/accessoire laten schieten.

Als ik de winterbanden via de leasemaatschappij moet regelen kom ik boven mijn maandbedrag uit en ga ik eigen bijdrage betalen. Als ik eerder dan de looptijd van het contract wegga dan moet ik het meerdere in een keer aflappen. Daar pas ik echt voor.

De columbus heb ik genomen omdat deze een groter scherm heeft. Daarnaast komt het wel eens voor dat ik tussen klantbezoeken door een DVD kijk. Ook vind ik het fijn dat heel Europa erop staat. En de harder schijf is ook niet verkeerd.

ik heb zwart op wit staan (van de leasemaatschappij) dat je met eigen winterbanden mag rijden... mits genoeg profiel natuurlijk...

Mistraller

Senior Member
Als je contractbreuk pleegt heb je toch veel meer kosten dan alleen de eigen bijdrage...Die zijn bij ons in elk geval fors. Wij kunnen de kosten voor contractbreuk wel weer afkopen, met een "vervroegd inleveren" regeling. 22,50 extra p/m lease.

Wat betreft de harddisk van de columbus: met een 32 GB sdkaartje in de amundsen heb je vrijwel net zoveel storage, en die kan je mee naar binnen nemen, want zoals bekend zijn de navi's van PON diefstalgevoelig. Ook op de amundsen kan heel europa. Maar goed, het is een mooier systeem, dat zeker, maar 1400 euro extra...vergeet niet dat die kosten normaliter simpelweg gedeeld worden door de looptijd en bij je leasetarief worden opgeteld. Aan het eind heb jij hem dus volledig betaald, en is hij toch eigendom van de leasemij. Restwaarde bij verkoop strijkt de leasemij dus op.

hemi24

Forumguru
@ Mistraller: leuke redenatie, maar ik heb die paar laatste centen toch echt wel over voor de vele extraatjes die ik in mijn Elegance Business wel heb...

Falcon

Donateur
@dickdale: Zou een chromenuitlaat stukje niet nog leuk zijn op je occie? Zou je net dat leasebedrag kunnen opvullen :) In combi met de Greenline achterklep-spoilertje maakt dat het mooi af.

Mistraller

Senior Member
@Hemi24: Maar dan heb je dus een ander model waar de columbus al in zit. Dat wordt weer anders berekend. Het is immers meestal zo dat je beter een duurder model kan nemen, ipv een model lager aankleden met veel opties. In de lease is het duurdere model, (vaak zelfs nog luxer) toch nog goedkoper dan het lagere-model-met-veel-opties.

Met de greenline is er niet zoveel keus, als er een greenline elegance BL was geweest, was het in dit geval zeker ook de moeite van het rekenen waard geweest. Vergeet niet dat een optieprijs van 1400 euro bijna 30 euro extra leasekosten met zich meebrengt. (uitgaande van 48mnd.)
De Gr.BL was toen ik bestelde 672 p/m, de Eleg. BL 715 (ex brandst, incl winterb, vervangend vervoer >24h)
Dat is dus aan losse opties maar net iets meer dan 2000 euro. En daar zit Dickdale al ruim aan.
Het is dat de 20% bijtelling veel goedmaakt, maar het is voor de Greenline rijders wel te hopen dat die regel nog even blijft. De stijging van 22% naar 25% zit ook nog redelijk vers in mijn achterhoofd.... :S

Facet

Nieuw lid
Ja ja mensen...ook ik heb die discussie, maar ik ga toch voor paar euro meer de Elegance nemen denk ik.
De Columbus en vooral Xenon doen het! Nooit eerder heb ik met xenon gereden todat ik deze auto kreeg,ik was meteen daarna verkocht :24:

voorlopig staat de bestelling in de koelkast omdat de leaseregeling wordt aangepast. Op dit moment is het zo dat de afkoopsom volledig voor rekening van de werknemer is bij beeindigen dienstverband. Bij de nieuwe regeling (01-2011) wordt de afkoopsom na een jaar ook gedeeltelijk door de werkgever betaald. Dus wacht deze jongen mooi even af...

Zonder ook maar iemand tekort te willen doen rijst mij regelmatig de vraag waarom er zo moeilijk wordt gedaan over een eigen bijdrage van een leasewagen. Deze thread lezend zie ik dat mensen er alles aan doen om maar niet enkele euro's in de maand hoeven bij te leggen bij hun toch mooie wagen. Ik weet dat er een bijtelling is voor leasewagens, waarover belasting dient te worden betaald. Maar als je dit afzet tegen het particulier bezit en gebruik van een wagen van dit formaat, is het natuurlijk een schijntje wat je moet betalen. En in de lease zit er dan vaak de wegenbelasting, verzekering, onderhoud en zelfs peut nog "gratis" bij. Soms krijg ik de indruk dat (sommige) leaserijders zich niet beseffen wat autorijden eigenlijk kost. Ik ben, misschien wel helaas, niet in staat om zomaar van de baas een wagen "uit te mogen zoeken", en heb dus ook niet de discussie van wat wel en niet mag in de lease. Maar soms komt me deze discussie enigszins "verwend" over. Nogmaals, ik wil niemand beledigen of onjegens behandelen maar dit wilde ik wel aan deze discussie toevoegen.
En dan nu weer on topic!

LenK

Forumguru
Ff nog :ot:: ik denk dat het NL wagenpark er dan heel anders uitgezien zou hebben.
Als iedereen moest kopen dan zou het aantal A4, Passat, Volvo e.d. een fractie zijn van wat er nu rijdt.

Zonder ook maar iemand tekort te willen doen rijst mij regelmatig de vraag waarom er zo moeilijk wordt gedaan over een eigen bijdrage van een leasewagen. Deze thread lezend zie ik dat mensen er alles aan doen om maar niet enkele euro's in de maand hoeven bij te leggen bij hun toch mooie wagen. Ik weet dat er een bijtelling is voor leasewagens, waarover belasting dient te worden betaald. Maar als je dit afzet tegen het particulier bezit en gebruik van een wagen van dit formaat, is het natuurlijk een schijntje wat je moet betalen. En in de lease zit er dan vaak de wegenbelasting, verzekering, onderhoud en zelfs peut nog "gratis" bij. Soms krijg ik de indruk dat (sommige) leaserijders zich niet beseffen wat autorijden eigenlijk kost. Ik ben, misschien wel helaas, niet in staat om zomaar van de baas een wagen "uit te mogen zoeken", en heb dus ook niet de discussie van wat wel en niet mag in de lease. Maar soms komt me deze discussie enigszins "verwend" over. Nogmaals, ik wil niemand beledigen of onjegens behandelen maar dit wilde ik wel aan deze discussie toevoegen.
En dan nu weer on topic!

Das heel simpel. Ik wil vanuit principe geen eigenbijdrage. Als tussentijds mijn dienstverband op zeg, dan mag ik over de looptijd van het contract de eigenbedrage in één keer betalen. Daarnaast vind ik het fijn om maandelijks netto meer salaris over te houden.

Das heel simpel. Ik wil vanuit principe geen eigenbijdrage. Als tussentijds mijn dienstverband op zeg, dan mag ik over de looptijd van het contract de eigenbedrage in één keer betalen. Daarnaast vind ik het fijn om maandelijks netto meer salaris over te houden.

Natuurlijk Dickdale, ik snap dat je maandelijks meer over wil houden, wie wil dat nu niet?
Maar wat mij in feite opvalt (en begrijp me niet verkeerd, dit is tegen niemand PERSOONLIJK gericht), is dat er door leaserijders op dit forum veel meer gez**k is over kosten van één en ander, terwijl ze zich misschien niet beseffen dat ze uiteindelijk véél goedkoper uit zijn dan een particulier bezitter van eenzelfde wagen. Dat wilde ik er alleen maar over zeggen, no offense!

Bovenaan Onderaan