Electronica laat me in de steek...

Ronnie

Forumguru
Welke auto is het en hoe oud?
Comfortmodule zal het niet zijn, dan zou het de "tuerelectronic" module moeten zijn....
 

Ojke

Nieuw lid
Bij de O1 komt het voor dat er water komt in de stekker die op het regelapparaat(ook wel deurelectronica genoemd) van de raammotor in de LV deur zit. Dit kan het gevolg hebben dat de afstandbediening van de CV niet meer werkt (met de sleutel in het slot wel) of dat de LV deur met de CV niet mee op slot gaat of dat de binnen verlichting niet goed mee werkt.(waardoor de accu leeg raakt)
Oplossing is de stekker droog maken en de contacten reinigen en evt. de stekkertjes in de multistekker vervangen.(dit laatste is wel iets voor een dealer) Zodra de contacten van de deurelectronica aangetast zijn dient deze ook vervangen te worden.en de stekker goed in het vet spuiten zodat er geen water meer bij kan komen.
 

Ojke

Nieuw lid
Hallo Falcon, hetgeen wat ik beschreven heb gaat over een O1. Jij rijdt een O2 en ik weet niet of dit dezelfde oorzaak is omdat er wel een groot verschil zit tussen deze 2 typen Octavia`s. De diagnose die de garage heeft gesteld bij Deusjevo klopt met hetgeen wat ik beschreven hebt.
 

Ronnie

Forumguru
@Falcon: Je zat ook wel goed met je veronderstelling, alleen de modules zijn verwisseld. Het comfortmodule zit binnen in de auto, een submodule hiervan zit in het portier(Tuerelektronik).
 

Ojke

Nieuw lid
in de deurmodule zit een stukje electronica die de afstandbediening nodig heeft om aan te sturen. Ook zit daar de electronica voor de aansturing van het raam.Zodra er vocht in de stekker van de deurmodule komt krijg je allerlei storingen storingen zoals ramen die spontaan aangestuurd worden,binnen verlichting(ook in de deur)die niet goed werkt, afstandbediening die niet goed werkt etc.
 

Falcon

Donateur
ah.. bedankt Ronnie voor deze duidelijkheid. Weet jij toevallig ook wat voor kosten er kunnen achterweg komen bij vervanging van de "Tuerelektronic"? Blijven nederlanders he :)

Bedankt Ojke voor de uitleg.

Is er trouwens nog een alternatieve oplossing ipv vervanging van dit onderdeel?


En ik vraag mij nog af of het ook nog steeds de bekende "solderpunt" crack kan zijn? Die ook besproken is hier in het topic. Want daar ging ik eigenlijk vanuit.
 

Ronnie

Forumguru
Je zou natuurlijk het zaakje kunnen demonteren en opnieuw doorsolderen, zo'n module krijgt het aardig voor de kiezen in dat portier, constant dat geklapper bij het open en dichtslaan van het portier. Gewoon proberen, baat het niet dan schaadt het niet!
 

Falcon

Donateur
Volgens mij is er al iemand as we speak daar mee bezig. :) Zodra ik meer weet, dan horen jullie het ook.

Heerlijk die eenvoud in fouten bij de VAG-groep. Is wel handig soms. Doet mij een beetje aan Apple denken, waar door dat iedereen de zelfde technieken heeft, zodra er wat gevonden wordt ook gelijk oplossingen worden aangedragen. Ipv in je eentje tegen een groot bedrijf.

Bedankt iedereen!
 

Ojke

Nieuw lid
De kosten zijn sterk afhankelijk van of de dealer het doet of een handige persoon.
Mijn ervaring bij een dealer is dat er gauw wordt besloten om de deurmodule die vrij prijzig is te vervangen omdat daar een vervangings cultuur heerst. Terwijl als je de losse stekkertjes (verkrijgbaar bij de dealer) meestal 1-5 stekkers vervang die in de multistekker zitten en de contacten in de stekker van de deurmodule reinigt en deze goed in het vet zet je de problemen vaak al opgelost zijn. (dit heb ik onlangs bij mijn eigen O1 opgelost) nu ben ikzelf werkzaam bij een VAG dealer dus voor mij is het makkelijk omdat ik het zelf kan repareren.
 
Bovenaan Onderaan