ELE Rally

Ridley

Forumguru
Gisteravond even naar ELE rally geweest. Altijd leuk om te zien en een vriendin kent de wedstrijdleider, waardoor de mooie plekjes bekend waren. Hier wat shots van de enige deelnemende Skoda (Fabia WRC van Bolhaar gesponsort door Ministerie van Defensie)

DSC_0244.jpg
DSC_0246.jpg
DSC_0247.jpg
 

Tonno

Actief lid
Gaaf !
Ik vind het alleen een beetje dubbel dat een overheidsinstelling sponsort.
Reclame hebben ze niet nodig lijkt me, dus de belastingcenten worden besteed aan iets wat echt geen nut heeft.
Maarja, de overheidsmensen kennen nog steeds geen crisis, lijkt het . . . .
 

Ridley

Forumguru
Daarom sponsoren zij Skoda: weinig geld voor nodig om dat ding aan de praat te houden :rockon:
 

Cordoba

Forumguru
Leuke plaatjes Ridley :yeah: Waar ergens heb je deze foto's gemaakt? Ik dacht even dat het bij de Antoon Coolenlaan in Ehv. was, maar daar is het toch niet bij beter kijken.
 

Wilko

Senior Member
@Cordoba: Volgens mij is dat een weg vlak bij Ommel (net ten noorden van Asten). Ik zie tenminste een bordje van Recreatiepark Prinsenmeer, en dat ligt bij Ommel voor zover ik weet.
 

Ridley

Forumguru
Douze points voor Wilko! Al moet ik zeggen dat het verdomd veel lijkt op de Anton Coolenlaan nu je het zegt.
 

Ridley

Forumguru
Jeroen Swaanen en Robin Buysmans na zinderend duel winnaars 48e ELE Rally.
zaterdag, 02 juni 2012 23:49

d63e2934.jpg

Na een zinderende strijd met Bernhard ten Brinke, heeft Jeroen Swaanen zijn gedroomde zege in de ELE Rally te pakken. Na een slippertje op vrijdagavond was Swaanen (Vessem) aangewezen op achtervolgen. Het bleek het begin van een indrukwekkende inhaalrace. Op de voorlaatste proef boog Swaanen zelfs het laatste deel van zijn aanvankelijke achterstand van zo’n veertig seconden om in een nipte voorsprong op concurrent Ten Brinke (Zeddam). Met een volgepakt industrieterrein als decor, vochten Swaanen en Ten Brinke op de slotproef om tienden van seconde, maar met een voorsprong van slechts 1,1 seconde wist Swaanen het duel in zijn voordeel te beslissen. “We hebben hier al een paar jaar op rij net aan de verkeerde kant van de medaille gezeten. Nu moest het gewoon gebeuren. Gelukkig hebben net nog die laatste seconde kunnen pakken. Mijn seizoen kan nu al niet meer kapot!”, jubelde Swaanen aan de finish.

De ELE Rally begon op vrijdagavond met proeven rondom Asten en Someren. Direct ontstond het beeld van een dominante Jeroen Swaanen, tot hij zijn Ford Focus RS WRC 08 spinde en ruim 45 seconden verloor. “Maar we hebben de draad weer opgepikt en de dag met een goed gevoel afgesloten”, reageerde Swaanen nuchter. De nieuwe leider heette Bernhard ten Brinke. Aan het stuur van zijn Ford Fiesta RS WRC bleef hij echter wel realistisch: "Swaanen gaat snel, Van Loon gaat hard. Het zijn jongens uit de buurt. Dat is altijd wel wat lastiger, maar we zijn er blij mee”. Swaanen’s grote rivaal Erik van Loon (Riethoven) eiste op vrijdagavond de tweede plaats op, terwijl Bob de Jong (Mitsubishi Lancer WRC) derde lag.

Deceptie voor Van Loon
Na de herstart op zaterdagochtend spreken de tijden op de klassementsproeven voor zich. Swaanen gelooft nog in de winst, maar ook Van Loon wil aanhaken. “Ik ga proberen bij Bernhard in de buurt te blijven en we gaan in ieder geval voor een podiumfinish” laat Van Loon weten. Dat lukt, immers de twee Fiesta WRC-rijders klokken exact dezelfde tijd op de proef ‘Strijpse Kampen’, maar toch is het Swaanen die ondertussen de tweede plaats heeft overgenomen. Niet veel later moet Van Loon opgeven. Hij raakt op een verbindingsroute tussen twee klassementsproeven betrokken bij een aanrijding en heeft te veel schade om de wedstrijd voort te kunnen zetten. Ondertussen strijden vader en zoon Bert en Bob de Jong met hun Mitsubishi WRC’s voor de laatste podiumplek.

Winst binnenhengelen
Vlak voor de laatste boucle van de rally staan de verhoudingen definitief op scherp. Jeroen Swaanen heeft zijn achterstand verkleint tot 5,2 seconden, met nog vier klassementsproeven te rijden. “Hij hangt de hele dag al aan mijn vislijn te spartelen, maar nu hoop ik ‘m toch echt binnen te halen!”, laat een strijdlustige Swaanen optekenen. De benadering van Ten Brinke is een stuk voorzichtiger; “Ik weet het niet. Het zal heel lastig worden, maar ik rij nu meer op het randje dan normaal”. De laatste proeven worden als een hoofdstuk in een spannende detective. Seconde voor seconde pakt Swaanen terug. De genadeklap geeft hij op de publieksproef Ekkersrijt in Son door tweemaal overtuigend de snelste tijd neer te zetten en de winst daarmee veilig te stellen. “We hebben het vandaag laten zien, we zijn op elke proef het snelste geweest. Dit is als een schitterend boek wat niemand kan schrijven”, sprak Swaanen dolgelukkig. Ten Brinke reageert sportief “Hoe mooi is het om een rally te rijden en dan te verliezen op 1,1 seconde? Dat zie je nauwelijks in het WK, laat staan in Nederland!”

Van Lieshout snelste in Nationaal kampioenschap
In het Nationaal kampioenschap ging de winst naar Faron van Lieshout. De rijder uit Helmond maakte daarmee het Brabantse feestje compleet. “Dit is wel iets waar je naar uitkijkt, heel mooi!”, zei Van Lieshout bij het finishpodium. Hij won nipt van Tonnie van Deijne. “Het lijkt wel of ik hier niet mag winnen..”, reageerde Van Deijne. De rijder uit Zeeland genoot wel van de onderlinge strijd, maar deed zichzelf de das om toen hij halverwege de wedstrijd af te rekenen kreeg met een lekke band.(>edit<)De volgende ronde van het Nationaal en Internationaal Nederlands Rallykampioenschap is begin juli rondom Etten-Leur: de Exotic Green Rally.
 

Ridley

Forumguru
@Tonno:
Je ziet: het is wel voor een goed doel, dus niet zomaar roekeloos het geld pompen in de autosport

Skoda Fabia WRC
Deltion werkt sinds enkele jaren samen met het Ministerie van Defensie, met als doel praktijkgericht onderwijs en de instroom van jongeren in de techniek te bevorderen. Afgelopen schooljaar heeft het Ministerie van Defensie een Skoda Fabia World Rally Car(WRC), als onderwijsleermiddel beschikbaar gesteld. Met deze voormalige WK wagen rijdt het team in de A8 klasse, de koningsklasse van de rallysport. De WRC wordt bestuurd door de doorgewinterde oud Nissan rijder Eric Bolhaar en zijn navigator Gert Kamphuis.



Specificaties Skoda Fabia WRC
Cilinder / Configuratie: 4 cilinder 20 kleps
Motorblok / Cilinderblok: 2 liter turbo interkoeler. Inlaat van 34 mmФX-trac 6 bak met sequentiële schakeling Actieve differentiëlen
Cilinderinhoud: 2 liter
Boring x slag: 95,5 x 81,4 mm
Max. vermogen: 300 PK bij 5000 tpm
Max. koppel: 600Nm bij 3250 tpm
 

Hetzer

Forumguru
Gaaf !
Ik vind het alleen een beetje dubbel dat een overheidsinstelling sponsort.
. . . .

Heb ik ook nooit begrepen, waarom mijn ex-werkgever, zich inlaat met deze manier van reclame en werving,
gaat veel geld en om en dat heeft Defensie niet echt, zij zijn praktisch failliet..

@Ridley, wel fantastisch mooie foto's, je stond op een mooie locatie, kon je goed uit accelereren horen !!!
zelf ga ik over 2 weken naar Ieper, ik zal dan ook wel weer wat foto's posten
 

Ridley

Forumguru
Ieper is één vd mooiste rally's vh seizoen heb ik begrepen. Let ook op Jan de Winkel (blauwe Clio) zijn navigator is de wedstrijdleider van ELE rally (al 25 jaar).
 
Bovenaan Onderaan