Eindelijk mijn O2 binnen!

Lang op gewacht maar vandaag geleverd, O2 Combi 2.0 Tdi BE. En dan te bedenken dat ik moet werken ipv rijden, vanavond en het weekend dan maar rondjes rijden :)

De auto vind ik geweldig, boven verwachting zelfs want ik had voordat ik de bestelling plaatste nog niet gereden in deze auto. Alles automatisch en voornamelijk behoorlijk snel. Zeker met dit weer is de tractie control welkom.

Bij aflevering bij mij thuis werd mij verteld dat er niet ingereden hoeft te worden, zijn jullie hiermee bekend? Heb inmiddels wel gereden en natuurlijk even goed gas gegeven maar vraag me werkelijk af of dat nu al zo gezond is voor de motor.

Ik ga genieten van mijn auto.

PS, leuk forum trouwens, kijk er al een tijdje op.
 

Desperado

Forumguru
Welkom!
Ik zou geen risico nemen en toch eerst rustig inrijden.
Of het moet weet ik niet...maar er zijn vast mensen hier die dat wel weten.
 

TL@

Forumguru
Inrijden moet niet maar zorgt wel voor een auto die minder olie verbruikt, minder diesel verbruikt, soepeler loopt en stiller is.
500km inrijden, eerste 100km maximaal 2000tr/min en nooit meer dan half gas, daarna stelselmatig opvoeren tot 4500tr/min en volgas bij 500km.
Als hij koud staat, altijd rijden zoals de eerste 100km. Je zal een merbaar verschil tussen een auto ingereden op deze manier of een niet ingereden auto.

Dit geldt overgins alleen voor een diesel.
 

van inkel

Forumguru
Hoe doe je dat met een DSG, moet je dan de eerste km's manueel rijden.
Hij schakeld gewoon bij 3000 omw/min. over bij normaal rijden.
Ik ga echt nog niet het pedaal op de bodem trappen (pas 250 km gereden) maar het pedaal aaien om te zorgen dat ie bij 2200 omw/min al opschakeld schiet niet echt op voor de auto's achter me.
 

!Škoda!

Actief lid
Hoe doe je dat met een DSG, moet je dan de eerste km's manueel rijden.
Hij schakeld gewoon bij 3000 omw/min. over bij normaal rijden.
Ik ga echt nog niet het pedaal op de bodem trappen (pas 250 km gereden) maar het pedaal aaien om te zorgen dat ie bij 2200 omw/min al opschakeld schiet niet echt op voor de auto's achter me.

Manueel is een goed idee, maar ik ben ook benieuwd naar de mening van de "techchies" op dit forum.

Inrijden moet niet maar zorgt wel voor een auto die minder olie verbruikt, minder diesel verbruikt, soepeler loopt en stiller is.
500km inrijden, eerste 100km maximaal 2000tr/min en nooit meer dan half gas, daarna stelselmatig opvoeren tot 4500tr/min en volgas bij 500km.
Als hij koud staat, altijd rijden zoals de eerste 100km. Je zal een merbaar verschil tussen een auto ingereden op deze manier of een niet ingereden auto.

Dit geldt overgins alleen voor een diesel.
Ook benzinemotoren profiteren ervan als je rustig je motor inrijd, niet alleen diesels. Het inrijden houd in dat je met "minimale" belasting op de zuigers, deze laat "wennen" aan de cilinders, en zo het motorblok op maat "polijsten" of "honen". Veel kracht (snel accelereren) zorgt dat de cilinders een klein beetje "schomelen". Dit op zijn beurt zorgt weer voor een grotere cilinder tov de zuiger, meer ruimte en daardoor meer olieverbruik.
Als je daarentegen je blok netjes laat "ploijsen" of "honen" zijn de cilinderwanden gladder, en ook een beetje harder. Hierdoor kan een cilinder minder "vreten" als hij licht schommelt bij een grotere kracht.

Tegenwoordig is dit natuurlijk minder van belang doordat de toleranties veel kleiner zijn als vroeger...Vroeger moest je dan ook een 10.000 km "inrijden", nu wordt er veelal vanuit gegaan dat 1.000 km (of zelfs minder) al voldoende is.

Persoonlijk "veren ik mijn auto de eerste 2.500 km, dan langzaam opvoeren, waarbij ik iig geen stoplichtsprintjes maak voor er 5000 op de teller staat. En 1 ding is zeker: Kwaad kan het niet.
 

cvegreen

Forumguru
Het kan inderdaad geen kwaad als je je wagen inrijdt . Het zal ongetwijfeld zijn voordelen hebben . Ik heb de mijne tweedehands gekocht en dat is altijd ff hopen dat er voorzichtig mee ingereden is geweest .
 

TL@

Forumguru
Manueel rijden lijkt me idd de beste optie dan.

Ik heb mijn Golf IV 500km ingereden zoals ik heb beschreven en hij verbruikt absoluut niets olie (onderhoud alle 30.000km) en zit meestal onder de 6l/100km en ik rij echt stevig door (allez reed want mijn vrouw rijdt er nu mee).
 

joergarms

Senior Member
Inrijden is altijd het beste. Alle onderdelen zoals lagers, glijbussen, olieschraapveren en de compressieveren moeten op elkaar inlopen. Ondanks dat ze met een enorme precisie worden gemaakt is het nodig om de onderdelen even te laten "zetten".
Dus neem dat geduld, het zijn vooral de eerste 1000 km die het verschil uitmaken. Over het niet vlot rijden door te schakelen bij 2000 toeren, das onzin, want een diesel heeft z'n trekkracht al vanaf zo'n 1500 rpm. Vermijdt vooral toerentallen boven de 3000 rpm, rij lekker afwisselend en rij 'm lekker warm. Niet stationair gaan warmdraaien, dat heeft nauwelijks nut.

Zoals al geschreven, je merkt duidelijk het verschil tussen een auto die ingereden is of ingescheurd is, de laatste loopt rauwer, verbruikt meer olie en zal ook eerder mechanische slijtage vertonen.

Succes ermee, en veel plezier van je nieuwe Octi, mooie kar!!
 

Fabia

† In Memoriam
Mij is verteld om de eerste tijd geen cc te gebruiken omdat je veel moet wisselen in snelheid.
 

EdK

Forumguru
Als je de F#cking manual leest die bij iedere wagen wordt bijgeleverd dan staat er nog steeds een verhaaltje in van het inrijden !!
Hoeveel toeren bij de eerste Km's en hoeveel toeren bij de Volgende aantal Km's
Maar ja wij echte hollanders lezen geen Manual !! ( shit ben ik dan toch geen hollander ??)
 

joergarms

Senior Member
When all else fails, read the instruction manual!!
Waarom zou m'n vriendin me toch zo vaak met die opmerking om me oren slaan:grin::grin::grin::grin:
 
Bij mijn nieuwe Honda motor werd er voor de eerste 1000 KM een speciale slijpolie in gedaan.
Hierna mocht de motor vol met goede kwaliteit olie en kon het gas er op.

Moet wel eerlijk bekennen dat dit een paar jaar geleden is.
 

EdK

Forumguru
When all else fails, read the instruction manual!!
Waarom zou m'n vriendin me toch zo vaak met die opmerking om me oren slaan:grin::grin::grin::grin:

hahaha dan zal ze je waarschijnlijk ook wel eens selectief doof noemen oftewel oostindisch doof !!???????
 

EdK

Forumguru
hier kan dus ook gelachen worden :1819:

Tja net als in het normale leven bekken we mekaar op een nette manier wel eens af maar net als in het huwelijk heb je daarna ook weer wat goed te maken en lach je dus weer wat af met elkaar !!
 

cvegreen

Forumguru
Tja net als in het normale leven bekken we mekaar op een nette manier wel eens af maar net als in het huwelijk heb je daarna ook weer wat goed te maken en lach je dus weer wat af met elkaar !!

Had tijdens mijn lees tocht hier maar weinig humor gevonden , enkel serieuze topic's en iedereen hield zich er blijkbaar sterk aan vandaar dat ik het dacht . Ik heb wel niet alles gelezen , enkel fabia 1 omdat ik ook zo eentje gekocht heb en dan over de luidsprekers omdat ik daar een paar vragen over had en heb niet iedereen zijn wagen overlopen ook . dus heb ver van alles gelezen , enkel wat ik belangrijk achte . Ik moet zeggen dat ik hier al heeeel goed geholpen ben geweest . Ik heb hem wel nog niet , maar heb wel al ene paar leuke dingen te weten gekomen .
 
Bedankt voor jullie reacties, ben er idd rustig mee gaan rijden. De eerste 230 kilometers waren op de snelweg dus die heeft ie mooi rustig gedaan. Nu, bijna 500 kilometer op de teller heb ik toch wel even wat vaker het gaspendaal naar beneden geduwd. Niet bij de stoplichten maar in z'n 3e en 4e versnelling, heerlijk :). Zal het nog even rustig aan doen voorlopig, en natuurlijk rustig warm lopen als hij koud is. Volgens mij is dit het belangrijkste.

En nogmaals, geweldige auto die Skoda.
 

!Škoda!

Actief lid
Hoe doe je dat met een DSG, moet je dan de eerste km's manueel rijden.
Hij schakeld gewoon bij 3000 omw/min. over bij normaal rijden.
Ik ga echt nog niet het pedaal op de bodem trappen (pas 250 km gereden) maar het pedaal aaien om te zorgen dat ie bij 2200 omw/min al opschakeld schiet niet echt op voor de auto's achter me.

Zijn er tekkies die hier meer van weten?
In de handleiding staat er niet veel vermeld over het inrijden met een DSG.
 
Bovenaan Onderaan