Einde VCDS en VAG-CAN Pro ivm verplicht online update SVM?

Stinger

Actief lid
Ik las net het volgende op artikel op de website van Vagtechniek:

VW Golf 7 MQB online trekhaak inleren met SVM code. Bij deze auto's is het handmatig aanmelden (bv met VCDS) van een trekhaak niet meer mogelijk.

https://www.facebook.com/vagtechnie...81149.113085872111854/760344914052610/?type=1

Betekend dit op later termijn einde oefening voor VCDS en VAG-CAN Pro? Het is wel een beetje zuur voor mensen die zo "dure" kabeltje thuis hebben (waar onder ik). En dat het misschien later bij het grof vuil kan worden gezet.

Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Nou nou nou, dat is wel erg pessimistisch.

Je kunt natuurlijk altijd diagnose blijven doen met deze tools.

Ook zij zullen weer met oplossingen komen, het is natuurlijk ook een beetje reclame praatje van vag-techniek (en dat is zeker hun goedrecht). Zij hebben immers geïnvesteerd in apparatuur zodat zij dit soort aanmeldingen kunnen doen. Als iedereen vag-can pro en vag-com in het bezit heeft lopen zij veel klanten mis.

Of alles zo kan als wat er nu mogelijk was is de vraag, maar ik denk ook dat deze 2 tools weer nieuwe updates uit brengen.

CDK

Forumguru
zal wel komen doordat er kennelijk 8 op de 10 dealers niet in staat is om via VAS een trekhaak fatsoenlijk aan te melden in het systeem :deuk:
maar even serieus nu, het zou idd vervelend zijn als deze trend doorslaat, bij Audi is dit al bij meerdere onderdelen het geval begreep ik laatst toen ik bij VAG Techniek was.

Stinger

Actief lid
Of alles zo kan als wat er nu mogelijk was is de vraag, maar ik denk ook dat deze 2 tools weer nieuwe updates uit brengen.

De ham vraag is, welke van deze 2 tools is meer toekomst bestendig. Wat ik erg jammer vind in VCDS dat deze geen module kan flashen, VIM activeren en etc. Terwijl het VAG-CAN Pro wel mogelijk is. Het blijft "koffie dik" kijken.

CDK

Forumguru
VCP lijkt er bovenop te zitten en meer met de tijd mee te gaan heb ik me laten influisteren door onder andere @ertromp, om die reden heb ik recent VCP aangeschaft, gisteren geïnstalleerd en komend weekend maar eens gaan uitvogelen.

Havana

Forumguru
Tsja het is een kat en muisspel. Doet mij denken aan een quote van wielrenner Tyler Hamilton: "it took the UCI 10 years to come up with a test for EPO and it took Dr. Ferarri about 10 seconds to come up with a way to bypass the test".

ertromp

Forumguru
Er worden binnen VCDS en VCP al mogelijkheden aangeboden om die SVM code (software version management) en de foutmelding die hiermee gepaard gaat weg te kunnen halen. Die SVM code is voor meer zaken nodig die eventueel geretrofid worden en is niets nieuws.
Net wat @Havana aangeeft het beroemde kat en muisspel :D

Stinger

Actief lid
Men bezig is met een "tijd rovend" retrofitting. En dan komt men later achter dat het niet activeert kan worden met behulp van VCDS en of VAG-CAN Pro. Wel via de SVM :facepalm:. Dat is lullig :banghead:.

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
De dealer nog wat te doen hebben?

Ahum. Ik denk dat het zover gaat dat de dealer alleen nog maar de steker er in mag steken en dat ergens ver weg, op een HD bepaalt wordt wat er gedaan dient te worden. :(
Zelfs de steker vervalt, als het voortaan draadloos gaat gebeuren...dan krijg je gewoon een melding op het display in de trant van "u dient zich daar en daar te melden voor onderhoudsactie XDT7-AB423" "indien u geen gevolg geeft aan deze actie zal uw automobiel voor de deur van uw huis gedeactiveerd worden in het kader van de verkeersveiligheid" :koffie:

M.a.w. volledig remote management/diagnostics. En de dealer verandert in een op afstand bestuurbare robot.

Joske

Forumguru
En de dealer verandert in een op afstand bestuurbare robot.
is dat niet reeds het geval? met PON aan de remote control?

robot-police-12.jpg

:laugh:

Antera

Donateur
Tot op heden was en is volgens mij ook nog inleren trekhaak geen probleem. Diverse malen gedaan namelijk. het enigste is dat als de dealer een update of iets gaat doen dat de kans is dat de instellingen weg zijn.

Maar is denk ik ook erg voorbarig. Geloof ook niet dat bepaalde instellingen wijzigen nu ineens aan banden gelegd gaat worden. Ik weet wel dat er met retrofit al het nodige gedaan kan worden en VCp is daar druk doende mee en daar gaat het met de tijd volgens mij ook mee lukken. het is nu namelijk volgens de gasten van VCP al mogelijk dit soort zaken al te programmeren via hun software en de juiste optiecodering in te voeren.

Heb hier een lijst met welke optie welke optiecodering heeft en waar die dan aan te passen of in te voeren

Maar de tijd zal het leren er zal nog wel het nodige gaan veranderen lijkt me

Ligflits

Senior Member
Zelfs de steker vervalt, als het voortaan draadloos gaat gebeuren...dan krijg je gewoon een melding op het display in de trant van "u dient zich daar en daar te melden voor onderhoudsactie XDT7-AB423" "indien u geen gevolg geeft aan deze actie zal uw automobiel voor de deur van uw huis gedeactiveerd worden in het kader van de verkeersveiligheid" :koffie:

M.a.w. volledig remote management/diagnostics. En de dealer verandert in een op afstand bestuurbare robot.
Een Tesla krijgt zijn updates al via de ether. Dus zo'n toekomstmuziek is het niet. (Maar die heeft dan ook een ipad als middenconsole...)

peterrapid

Forumguru
:pieker: eigenlijk vind ik dit niet zo fijn die extra inspraak van fabrikant en dealer op mijn auto dus die remote-update en dingen ga ik toch aan mij laten voorbij gaan zolang ik niet meester van MIJN auto.

Bovenaan Onderaan