Eigenaardige verschillen tussen een Nederlandse en een Vlaamse Octavia

Herman Janssens

Senior Member
http://www.skoda.nl/modellen/octavia-combi.aspx
http://lifecc.skoda-auto.com/1.2/bel/nl-be/?model=5E568814

Als ik zo de configuraties en de prijzen in Nederland en Vlaanderen vergelijk vallen enorm veel en opmerkelijke verschillen te noteren.

Deze draad heb ik geopend om samen achter die verschillen aan te gaan en er eventueel bij te cheeren of te klagen.
Daarom heb ik de configuratielinks van de Nederlandse en de Vlaamse Octavia combi III hierboven geplaatst.

Wat me als eerste opviel is:
- dat er in Vlaanderen geen Bussinessline bestaat;
- dat de prijzen in Nederland over het algemeen waarder doorwegen;
- dat een trekhaak in Nederland bijna 3X duurder is...

De Nederlandse Octavia-rijder heeft meer opties om uit te kiezen.

De rest laat ik aan mijn medeforummers om het uit te zoeken, erover te cheeren of zich erover te beklagen.
 
Goed topic!

Ik woon namelijk in BE, maar werk in NL. Mijn leaseauto kan ik kiezen op basis van een NL configuratie (zodat dat eerlijk is tov collega's), maar de auto wordt in BE besteld.

Voor mij zijn auto's als een Golf GTD dus interessant, want in NL heeft deze standaard geen Xenon en nog wat zaken en in BE wel. Die hoef tik in NL dus niet aan te vinken, maar de Leasemij kan er niet onderuit deze in BE toch te bestellen (want standaard). Ik let hier niet heel erg op en kies gewoon de auto die ik leuk vind.

Door de NL en BE sites is dit bij de octavia lastig te vergelijken.

Wat me opvalt is dat de leaseprijs van een O3 in verhouding erg laag is in BE. Een groter verschil dan bij veel andere auto's (op basis van directlease vergelijk)

Wat m het meeste opvalt is dat het Dynamic pakket ontbreekt.
 

Sparkie

Forumguru
<jaloersmode> Het viel mij ook op dat mijn Belgische collega's voor hetzelfde geld in veel dikkere auto's kunnen rijden dan wij. </jaloersmode>
 

RoelF

Forumguru
Afgezien van een situatie zoals sNielz in zit, lijkt me dit totaal niet interessant. Ik heb in Nederland te maken met een NL-dealer met NL-folders en NL-prijzen. Kan daar toch moeilijk gaan klagen dat het in het buitenland anders is. En of dat nou Belgie is, of Tsjechie maakt dan ook niet uit.
 

Rallye

Forumguru
@RoelF: wat mij betreft is dat juist mega interessant. Als Pon weer eens opties achterhoudt, kun je er toch (mogelijk met codes en al) naar vragen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Luke

Forumguru
Kan je niet als Nederlander een auto in België kopen en 'm inschrijven in Nederland? Je moet dan misschien invoertaxen en dergelijke betalen, maar indien er opties zoals Xenon inbegrepen zijn dan spreken we toch al gauw over 1000€..? Ik ken mensen genoeg die in Duitsland een jonge directiewagen gaan kopen omdat die goedkoper blijkt te zijn dan de tweedehandse wagens in ons land én meestal ook nog over meer opties blijken te beschikken!
Je moet inderdaad niet gaan klagen bij je nederlandse dealer, want die kan niets veranderen aan de opties enzo. Maar je kan misschien toch even over de grens gaan shoppen?
Wordt voor zoveel andere zaken ook gedaan...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Herman Janssens

Senior Member
Nog iets dat in het oog springt: in Vlaanderen is de 1.4 TSI met dsg verkrijgbaar, in Nederland blijkbaar niet.
Alcantara+leder is in Nederland dubbel zo duur. Daarom dat ik hier weinig wagenprofielen met alcantara+leder tegenkom waarschijnlijk.
Dynamic pack is in Vlaanderen aangekondigd, maar nog niet voorradig.
 

deusjevo

Forumguru
- dat een trekhaak in Nederland bijna 3X duurder is...

Wat kost in Belgie een vaste cq afneembare trekhaak 13 polig?
Voor mij wellicht de moeite om ff naar Belgie te rijden?
Als je een Skoda garage in bijv. Antwerpen uitzoekt kan je het mooi combineren met een dagje statten....
 

Herman Janssens

Senior Member
Wat kost in Belgie een vaste cq afneembare trekhaak 13 polig?
Voor mij wellicht de moeite om ff naar Belgie te rijden?
Als je een Skoda garage in bijv. Antwerpen uitzoekt kan je het mooi combineren met een dagje statten....

Met adapter en BTW in af-fabriek 430 euro. (afneembare).
 

Erik_NL

Forumguru
Kan je niet als Nederlander een auto in België kopen en 'm inschrijven in Nederland? Je moet dan misschien invoertaxen en dergelijke betalen
sinds het Schengen-akkoord geldt tussen de lidstaten vrij verkeer van geld, personen en goederen, dus geen invoertaxen, BTW verrekening e.d.,
alleen BPM (aflopend naar gelang de leeftijd) en kosten tenaamstelling, kentekenplaten etc.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
beetje lastig om af-fabriek in België te laten installeren dus aan die prijs van 430, euro heb je niet zoveel dan..
wat kost zoiets als je het in België laat installeren dus bij de garage..
 

deusjevo

Forumguru
beetje lastig om af-fabriek in België te laten installeren dus aan die prijs van 430, euro heb je niet zoveel dan..
wat kost zoiets als je het in België laat installeren dus bij de garage..

Heb net een mailtje weggestuurd voor een offerte naar de Skoda dealer in Deurne.
Moet voorlopig nog kleine 2 jaar wachten op de O3.... :banghead:
 
Bovenaan Onderaan