eigen bijdrage: niet langer aftrekbaar van bijtelling?

MarcoO2

Forumguru
Omdat een discussie in een draadje over het tunen van een RS een beetje offtopic ging, heb ik er een nieuw topic voor geopend.

De opmerkingen die daar al gemaakt werden, zijn:

Maar als je met deze auto al een eigen bijdrage betaalt, dan is deze 80 euro wel nog aftrekbaar. Scheelt het overigens nog veel...

Helaas.... dat is met ingang van dit jaar ook over. Het enige wat nog aftrekbaar is, is een eventuele vergoeding die de werknemer aan de werkgever betaalt voor privé-kilometers. Een eigen bijdrage wegens overschrijding budget is niet meer aftrekbaar.

@MarcoO2: we raken wat off topic, maar ik heb altijd begrepen dat als je dat contractueel goed met je werkgever overeenkomt de aftrek geen probleem is. Of je nu €80 aan je werkgever betaalt voor de overschreiding van je leasebudget of voor privékilometers is een kwestie van verwoorden. Of is er iets meer veranderd?

Dat was ook zo, tot voor kort. Zelfs de site van de belastingdienst is nog niet bijgewerkt. Daar staat nu nog:

U kunt met uw werkgever afspreken dat u een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto betaalt. Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kan van de bijtelling worden afgetrokken. Dat geldt ook voor een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse en de afkoopsom van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking.

In augustus 2010 heeft de Hoge Raad echter bepaald dat dit niet (langer) juist is, en dat (met terugwerkende kracht tot 2009) alleen de eigen bijdrage voor privégebruik nog aftrekbaar is. Voor degenen die het arrest willen lezen: klik hier.

Er loopt momenteel nog een flinke discussie over hoe dit in de praktijk handen en voeten gegeven moet worden, vooral ook met betrekking tot die terugwerkende kracht. Zoals het er nu uitziet, zullen de meeste werkgevers zich vanaf 2011 conformeren aan de nieuwe situatie (en eigen bijdrage wegens overschrijding normbedrag dus niet meer in mindering brengen op de bijtelling), maar wordt niet overgegaan tot het opleggen van een "naheffing" over 2009 en 2010.

Zo, vanaf nu kunnen we hier dus verder!

icecube

Actief lid
Bij ons hebben we een 'flexpot'. Hier kunnen we bruto salaris in storten en uit die pot vervolgens een aantal zaken declareren die dan netto uitbetaald worden. Alles wat hier uit gedeclareerd kan worden zijn zaken die normaliter aan het einde van het jaar op de aangifte afgetrokken kunnen worden alleen is er nu geen drempel. Ook het overschot in leaseprijs kan hieruit gedeclareerd worden.

Ik heb zelf momenteel geen lease auto maar ik weet dat deze constructie bij ons veel toegepast wordt en al direct met het salaris verrekend wordt. Ik heb het even nagekeken, bij ons is het nog steeds in te vullen en ook is er niks over gecommuniceerd. Ik heb de vraag met de link naar het besluit naar onze afdeling mobiliteit gezet met de vraag of zij wisten wat hier de gevolgen van zijn.

Falcon

Donateur
Mocht dit doorgaan, dan denk ik dat er een flink aantal leaseauto's perongeluk in de sloot gaan belanden. :(

Rallye

Forumguru
In de redenering van de Hoge Raad is er niets veranderd: als je een bedrag voor privé-kilometers betaalt en een bedrag omdat je een te dure auto hebt, is enkel het eerste bedrag (en een evenredig deel van het tweede) aftrekbaar van de bijtelling.

Eiser in cassatie lijkt het overigens vanaf 2006 anders geregeld te hebben: "4.7. Belanghebbende heeft gesteld, dat niet alleen met ingang van het jaar 2006, maar ook reeds in het onderhavige jaar tussen de werkgever en hem was afgesproken dat de bovennormbijdrage geheel had te gelden als een vergoeding van privé-gebruik." Zie de conclusie van AG Niessen.

Mede gezien de tekst op de site van de Belastingdienst, hoewel die geen vertrouwen kan opwekken, lijkt de stelling dat je geen probleem hebt als je het maar goed regelt nogsteeds juist. Zie ook het citaat uit de conclusie van de AG.

icecube

Actief lid
Had ook een voicemailbericht van afdleing mobiliteit, of ik even terug wilde bellen want ze hadden geen zin om het hele stuk te lezen... Daarbij wisten ze mij ook te melden dat volgens hun er helemaals niks is gewijzigd.

MarcoO2

Forumguru
In de redenering van de Hoge Raad is er niets veranderd: als je een bedrag voor privé-kilometers betaalt en een bedrag omdat je een te dure auto hebt, is enkel het eerste bedrag (en een evenredig deel van het tweede) aftrekbaar van de bijtelling.
Dit klopt helemaal, alleen werd daar tot voor kort door veel werkgever anders mee omgegaan. Legio bedrijven hebben gewoon zowel een (eventuele) eigen bijdrage voor privékilometers als een bijbetaling wegens overschrijding normbedrag volledig afgetrokken. Dat mag dus niet, en daar zit 'm de kneep: door deze uitspraak is de juiste toepassing van de regeling weer overal onder de aandacht gekomen. De kans is dus groot dat werkgevers nu alsnog op de juiste wijze gaan werken (conform het citaat hierboven).

Het is alleen wel bijzonder dat dat de site van de fiscus andersluidende informatie verstrekt (namelijk dat iedere bijdrage aftrekbaar zou zijn).

___JC___

Forumguru
Volgens mij is er niets gewijzigd inderdaad. Zolang de werknemer niet specifiek je eigen bijdrage gaat onderverdelen in een gedeelte voor privé gebruik en een gedeelte voor een luxere auto is er weinig aan de hand. Er zijn overigens al jaren bedrijven die dat wel doen (om welke reden dan ook) en daar hebben de werknemers inderdaad niet heel hun bijdrage in aftrek kunnen nemen.

MarcoO2

Forumguru
Ik zit momenteel voor mezelf op een rijtje te zetten wat bepaalde keuzes voor financiele consequenties hebben. Als ik ervan uit ga dat een eigen bijdrage van mij aan de werkgever gewoon in mindering gebracht kan worden op de bijtelling, levert dat wel rare situaties op. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld (waarbij ik uitga van mijn leasebudget van € 700,00 per maand en een belastingspercentage van 42%):

Ik kan (oa) kiezen tussen een Octavia Combi Elegance Business Line 1.8TSI DSG-7 met een fiscale waarde van € 34.250,00 en een leaseprijs van € 718,00 per maand. Daarnaast staat de Passat Variant 1.8TSI Highline (met een berg opties) op de lijst. Deze auto heeft een fiscale waarde van € 46.460,00 en een leaseprijs van € 842,00 per maand. Dat levert dan de volgende sommetjes op:

Passat: een bijtelling van € 967,92 bruto per maand minus een bedrag van € 142,00 eigen bijdrage wegens overschrijding levert een feitelijke bijtelling van € 825,92 op. Netto levert dat dan € 346,89 aan kosten per maand op.

Octavia: een bijtelling van € 713,54 bruto per maand minus een bedrag van € 18,00 eigen bijdrage wegens overschrijding levert een feitelijke bijtelling van € 695,54 op. Netto levert dat dan € 292,13 aan kosten per maand op.

Kortom, een auto die € 12.210,00 duurder is en een € 124,00 hogere leaseprijs per maand heeft, kost mij dan feitelijk netto maar € 54,76 per maand meer....

Kloppen mijn rekensommetjes, of kijk ik ergens overheen of denk ik ergens niet aan? Als dit klopt, geeft dat wel aan waarom dit feitelijk nooit de bedoeling is geweest, en waarom het feitelijk zo zou moeten zijn dat alleen een eigen bijdrage wegens prive-gebruik aftrekbaar van de bijtelling zou moeten zijn.

@MarcoO2

Volgens mij moet je bij je netto maand lasten ook nog de eigen bijdrage aan je werkgever optellen. Dan klopt de vergelijking wat meer. Immers je betaalt deze eigen bijdrage wel degelijk.

MarcoO2

Forumguru
Haha ja, sorry, dat was niet zo duidelijk in mijn bericht zie ik. Ik bedoelde in mijn post uitdrukkelijk financiele consequenties qua bijtelling (omdat daar het topic over ging). Het netto totaalplaatje is voor mij inderdaad wel anders, omdat ik die eigen bijdrage inderdaad gewoon betaal. Wat ik duidelijk wilde maken, is dat op deze manier heel wat belasting niet betaald wordt, waar dat feitelijk wel het geval zou moeten zijn.

Persoonlijk vind ik die hele bijtelling vrij ongunstig.
De auto gewoon privé rijden en bij de werkgever een vast bedrag + Km-kosten vergoeding afspreken, zou dat niet gunstiger zijn?
(20 of zelfs 25 % van de cataloguswaarde over 45.000 euro is geen kattenpis)
Ben je ook gelijk af van dat gezeur privé/ zakelijke Km!

Heb je geen "flexibele werkgever", dan is het volgens mij gunstiger om de auto volledig zakelijk te rijden (geen bijtelling) en een kleine "boodschappen-auto" van een jaar of 8 erbij te kopen.

MarcoO2

Forumguru
Grappig dat je dat zegt! In dat licht moet je eens kijken naar dit topic wat ik net geopend heb.

Ik ervaar het echter niet zo. Ik geloof niet dat ik (privé) een nieuwe O2 Combi in de meest luxe uitvoering kan rijden voor zo'n € 300,00 netto per maand, ook niet als ik een km-vergoeding voor de zakelijke kilometers krijg. Natuurlijk zou het best kunnen zijn dat ik, als ik de auto zelf zou kopen, een oudere, kleinere of minder luxe uitvoering zou kiezen. Dan zou ik wellicht iets goedkoper uitzijn. Maar of dat voordeel opweegt tegen het nadeel van zelf moeten betalen van de brandstofkosten, verzekeringskosten, MRB, onderhoud, schade, noem maar op... ik geloof er niets van.

Maar die rekensom is natuurlijk wel uiterst persoonlijk, dus het kan best zijn dat die voor iemand anders heel anders uitpakt.

Tja, het is een rekensom die goed kan uitpakken als je een werkgever flexibel is en meedenkt.
Voor een bedrijf is een lease-auto weliswaar een aftrekpost, maar kost toch altijd nog aardig wat (voor een BV 50%).
Je kunt in samenspraak dus een win-win situatie creëren.

Een auto leasen en daarin volledig zakelijk rijden heeft ook zijn voordelen!
Dit bespaart je, uitgaande van netto 300 euro per maand) 3600 euro op jaarbasis!
Dat is geen gering bedrag en daar kun je veel mee doen.
En heb je dan voor de grote vakantie van 3 of vier weken een flinke auto nodig voor bvb je caravan of bagage dan valt er vaak wel wat te regelen met familie.
En zelfs met huren denk ik , dat je nog gunstiger uitkomt....
En een kleine occasion auto voor de boodschapjes en familiebezoek zal je ook de kop niet kosten.
Daarbij ben je nog wat flexibeler als je partner ook een rijbewijs heeft.
E.e.a. is dus ook sterk afhankelijk van je persoonlijke (sociale) omstandigheden..... :)

MarcoO2

Forumguru
Klopt! En laat mijn partner nu, naast een rijbewijs, óók een een auto van de zaak hebben... ;) En beide auto's rijden we ook privé. Te vaak zijn we allebei weg en hebben we beiden een auto nodig. Daarnaast heb ik totaal geen zin in de administratieve ellende van rittenregistratie (wat met mijn beroep echt een drama is).

Kortom, ik betaal lachend twee keer bijtelling, en zou niet willen ruilen voor één of twee privé-auto's.

Hi Marco,
Jouw berekening klopt volgens mij helemaal! En inderdaad is een duurdere auto met ene hogere leaseprijs niet eens zoveel duurder in de maand. Maar andersom: Als je een Fabia Greenline met full options gaat leasen zit je zo rond de honderd euro in de maand, da's aanzienlijk goedkoper.

Maar voor die 300 euro in de maand kun je inderdaad niet prive rijden. Een gelijkwaardige, nieuw aangeschafte Octavia of Passat kost namelijk in werkelijkheid, dus alle kosten meegerekend zo ongeveer het leasebedrag (plus de brandstofkosten moeten er denk ik nog bijkomen, gezien de genoemde bedragen?)

Als je een HEEL goede vergoeding van de baas krijgt plus de kilometer vergoeding van 19 cent per kilometer (daarboven moet je als inkomen zien, dus belasting betalen) kun je misschien met ongeveer hetzelfde bedrag rijden. Maar dan zijn wel alle onvoorziene kosten ook voor jezelf. Extra bandje nodig? Zelf betalen. Olie bijvullen? Zelf betalen.

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van het aantal kilometers die je rijd, zowel zakelijk als prive. Rijd je prive maar heel weinig dan is een kilometervergoeding een optie, maar rijd je prive normaal of veel, dan is leasen aantrekkelijker. Rijd je zakelijk heel erg veel, zoals een collega van mij die tegen de 100.000km per jaar rijdt, dan is het niet interessant om prive te gaan rijden. Dan zijn die extra kosten die je voor je kiezen krijgt er vrijwel zeker!

Zo blijft het voor iedereen een eigen rekensommetje, maar in de meeste gevallen scheelt het hooguit een paar euro en dan is de keuze voor de gemakkelijke leasebak natuurlijk snel gemaakt!
En voor een paar tientjes meer bijtelling/leasebedrag rijdt je ook nog eens een grotere/mooiere/luxere auto dan je op eerste gezicht dacht!

Bert

Bovenaan Onderaan