EGR wegschrijven - probleem roetfilter

Loekie4

Nieuw lid
Ik ben net voor de kerstvakantie bij een tuner geweest voor het softwarematig dichtzetten van de EGR-klep op mijn Skoda octavia cr 1.6 tdi van bouwjaar 2010. Sindsdien heb ik problemen met de roetfilter / uitlaatgassen.
Net een week later (max 200km) kwam er enorm veel witte(lichtblauw) rook uit en brandde het lampje van de roetfilter. Dan ben ik een eind gaan rijden op de autostrade met af en toe hoge toeren. Het lampje bleef branden. Daarna naar een garage geweest en handmatig laten regenereren. Probleem opgelost...Na een tijdje (200 km) weer even witte rook en lampje roetfilter. De motor draaide niet soepel, stotterde wat, het lampje ging uit en hij draaide weer gewoon.
Na wat speurwerk op het internet merk ik dat bij het regenereren van de roetfilter de EGR-klep blijkbaar nodig is.
Mijn vraag: kunnen jullie dit eens bekijken en me advies geven hoe dit kan opgelost worden?
Alvast bedankt!
 

Spierings

Forumguru
Sommige 1.6 TDI motoren kun je de egr softwarematig dicht zetten maar werkt deze bij regenereren nog steeds..

Wat voor storing zit erin?

Bij welke tuner is dit gebeurt en waarom heb je deze zoizo softwarematig dicht laten zetten..
 

Kempes

Forumguru
Ik heb hetzelfde blok...bij die van mij is het zo geregeld dat de egr voor een regeneratie toch in werking gaat, verder staat hij dicht.

Zou eerst die tuner eens bellen om te vragen of ze de klep juist geprogrammeerd hebben (dat hij het bij regenereren dus wel moet doen)
 

Spierings

Forumguru
Waarom is deze dicht gezet ??

Als dit is gebeurt omdat er een defect/storing aan was, kan het zomaar zijn dat deze continu open staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Frup

Forumguru
Bij mij werd ook de EGR-klep softwarematig dichtgezet (2.0 TDI). Volgens de tuner is de EGR alleen nog actief voor regeneratie van de roetfilter. Na de ingreep nooit problemen gehad (regeneratie cyclus verliep goed zonder storingslampje). Dus ik zou ook terug gaan.
 

Antera

Donateur
Even terug naar de tuner misschien zit de klep wel vast waardoor de oorzaak zich elke keer weer laat zien
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Bij mij werd ook de EGR-klep softwarematig dichtgezet (2.0 TDI). Volgens de tuner is de EGR alleen nog actief voor regeneratie van de roetfilter. Na de ingreep nooit problemen gehad (regeneratie cyclus verliep goed zonder storingslampje). Dus ik zou ook terug gaan.

Is het een TDI 140pk 16V CR? Want ik ga een van de weken ook naar een chiptuner...
 
Bovenaan Onderaan