Eltjo
Forumguru
Graag zou ik weten welke parameters er in VCDS gelogged moeten worden om te kunnen constateren of de EGR slecht is of dat sensoren of bedrading daarvan storing veroorzaken.
De P0403 is de EGR storing (met knipperend gloeispiraaltje) die ik vaak (niet altijd) tijdens de opwarmfase van de motor krijg. Voordat de olietemperatuur wat gaat aangeven (<50°C) komt de storing naar voren. Als de motor warm is en de fout gewist is, treedt het probleem niet meer op en zijn honderden kilometers probleemloos.
De gemonteerde Pierburg EGR zit er 60 dkm in en daarna is ook geconstateerd dat het DPF alles doorlaat wat ook goed te merken is omdat de auto steeds beter trekt en de uitlaateinden zwart worden. De originele EGR is een Wahler, zie foto.
Een deel van de bedrading en alle zekeringen heb ik gecontroleerd. De bedrading naar de EGR is (bijna) niet bij te komen en heb ik ook niet gecontroleerd.
Als ik in Torque naar EGR commanded (gestuurd) en EGR Error kijk als de motor koud is, is er een interactie te zien totdat de fout gemeld wordt. Daarna veranderd er niets meer en is de motor ook een dood paard geworden.
2,5 jaar geleden is na een P1592/P0113 fout de bedrading naar de Boost pressure sensor vervangen. Tot voor kort geen problemen meer gehad. Wellicht andere bedradingsproblemen? Maar gezien dat het probleem alleen tijdens het opwarmen voorkomt, lijkt me dat minder logisch.
De P0403 is de EGR storing (met knipperend gloeispiraaltje) die ik vaak (niet altijd) tijdens de opwarmfase van de motor krijg. Voordat de olietemperatuur wat gaat aangeven (<50°C) komt de storing naar voren. Als de motor warm is en de fout gewist is, treedt het probleem niet meer op en zijn honderden kilometers probleemloos.
De gemonteerde Pierburg EGR zit er 60 dkm in en daarna is ook geconstateerd dat het DPF alles doorlaat wat ook goed te merken is omdat de auto steeds beter trekt en de uitlaateinden zwart worden. De originele EGR is een Wahler, zie foto.
Een deel van de bedrading en alle zekeringen heb ik gecontroleerd. De bedrading naar de EGR is (bijna) niet bij te komen en heb ik ook niet gecontroleerd.
Als ik in Torque naar EGR commanded (gestuurd) en EGR Error kijk als de motor koud is, is er een interactie te zien totdat de fout gemeld wordt. Daarna veranderd er niets meer en is de motor ook een dood paard geworden.
2,5 jaar geleden is na een P1592/P0113 fout de bedrading naar de Boost pressure sensor vervangen. Tot voor kort geen problemen meer gehad. Wellicht andere bedradingsproblemen? Maar gezien dat het probleem alleen tijdens het opwarmen voorkomt, lijkt me dat minder logisch.
Bijlagen
Laatst bewerkt: