EGR klep vernieuwen of zelf reinigen?

Ik heb mijn Skoda Fabia Combi 1.4 16V 74KW uit 12-2002, nu 5 jaar in bezit, gekocht met 46.000 op de teller. Kilometerstand is nu 95.000, dus laten we zeggen gemiddeld 9.000 km per jaar.

Ik heb destijds redelijk snel na aanschaf mijn EGR klep moeten vervangen. Blijkbaar zijn er veel korte stukken gereden en blijkbaar vervuild en aan vervanging toe. Ik wist niet beter, dus ik heb hem laten repareren.

Nu heb ik opnieuw het probleem met mijn EGR en geeft de Vakgarage opnieuw aan om deze te laten vervangen voor (onderdeel 200 EUR ex btw en 1,5 - 2 man uur werk). Ben ik niet blij mee. Maar ik geef toe ook wij rijden veel korte stukken waardoor de motor niet goed warm wordt en geen volledige verbranding krijgt.

Vraag 1.
Nu zie ik video's voorbij komen over het zelf reinigen van de EGR klep. Is het de moeite waard om de reparatie uit te besparen of zit ik gauw weer opnieuw met het probleem, omdat het toch anders is dan het plaatsen van een nieuw onderdeel.

Vraag 2.
Het autobedrijf zegt dat ze het originele onderdeel bij Skoda hebben besteld en dat ze die nu terug kunnen sturen. Oftewel ik moet de reparatie volgende week laten doorgaan. Ik begrijp daar helemaal niets van, niet meer kunnen terugsturen?? Kan iemand dit bevestigen of dit nu waar is of niet?

Persoonlijk lijkt het me wel de moeite waard om het te reinigen, als het me 350 euro bespaart. Dan zou ik dit in de toekomst eventueel vaker kunnen doen, als ik het probleem voorbij zie komen.

Advies?

Alvast bedankt!
 

andrehj

Forumguru
Heb jij opdracht gegeven een nieuwe te bestellen? Terugsturen naar Skoda zal inderdaad niet meer kunnen, dat kun jij ook niet als je onderdelen bij de dealer bestelt.
Over dat schoonmaken: Heb je de oude EGR van de vorige keer niet meer? Die kun je op je gemak schoonmaken, en als je dan tevreden bent, laat je die weer inbouwen. Spaart veel geld uit en je hebt nog eer van je werk.
 

Joske

Forumguru
Of afdekken met een plaatje en/of aanpassen met VAGCOM dat ie zo goed als dicht staat.. Dan kan het niet meer stuk gaan
 

turboturbo

Forumguru
@Joske dat kan niet zonder meer bij de Fabia's van dit type / bouwjaar, tenminste dat werd mij duidelijk na het stellen van dezelfde vraag.

Je schijnt 'm wel zo te kunnen instellen, dat je functionaliteit (terugvoer van uitlaatgassen) zoveel mogelijk beperkt, maar helemaal dicht kan niet. Dat zou ik ook nog wel eens willen laten doen.

Overigens bedenk ik me nu, dat ik een ander motortype heb dan TS, maar in de YouTube filmpjes die ik mijn draadje gepost heb, is volgens mij een how-to van die 1.4 motor. Daar zit de EGR, anders dan bij mijn type motor, meteen onder het gasklephuis, als ik me niet vergis.

Een plaatje ertussen zal resulteren in foutmeldingen.
 

Joske

Forumguru
@turbo, ik bedoelde wel zoiets, softwarematig tot 75% procent dicht zetten :-). Ik trap hem af en toe eens op de staart, dan blijft het roet niet plakken.. ;)
 

turboturbo

Forumguru
Ik trap 'm ook wel eens goed op z'n staart, en rijd minimaal wekelijks langere stukken van minimaal 1 uur, maar toch kan die boel flink vies worden.
 

Joske

Forumguru
mmm, mss zelf toch ook maar eens controleren dan. Wat zijn de verschijnselen bij een slecht werkende klep?
 

turboturbo

Forumguru
Je merkt het nauwelijks, de verschijnselen bouwen zich heeeeeeeeeeel langzaam op. Je merkt het wél, als je de boel schoongemaakt hebt... :rolleyes:

Wat ik wel van tevoren begon te merken, is dat ik wat ontevreden werd over het vermogen van mijn driepittertje. Ik dacht wel eens na over mijn Fabia inruilen voor één met 2.0 liter motor. Tegen de tijd dat de ECU storingen ging registreren vond ik mijn Fabia niet meer vooruit te branden, zeg maar. Toen ik na het uitlezen begreep dat deze storingen verband hielden met de EGR en/of gasklephuis heb ik beide gedemonteerd en schoongemaakt (nogmaals, aan de EGR unit viel weinig schoon te maken - ik denk eerder dat het bewegende deel van de EGR weer goed of beter kon bewegen sinds ik er een halve spuitbus remmenreiniger en siliconenspray in gespoten had)

Daarna merkte ik ineens wel enorm verschil. Ik merkte dat de motor weer merkbaar meer vermogen had, vooral onderin de toeren. Vanuit bijna stilstand kwam ik bijna niet meer van m'n plek in de 2e versnelling - dat is sindsdien weer verdwenen.

Volgens mij komt het erop neer dat de motor geen goede airflow krijgt (want de klep sluit niet meer goed of helemaal) waardoor bij slecht werkende klep ook op ongewenste momenten (bij vollast ipv deellast) warme, zuurstofarme uitlaatgassen terug in het inlaat traject terecht komen ipv verse lucht. En dat zorgt voor minder optimale verbranding, hard nodig bij vollast.
 
hallo beste forum leden

de EGR klep op 75% laten zetten moet dat met VAG-COM gebeuren zo ja weet iemand heel toevallig iemand die dat heeft in de buurt van deventer
ben eigenlijk ook wel is benieuwd wat ik nog meer met VAG-COM kan veranderen aan de faab

greetz steve1983:thumbsup:
 
Bedankt voor al jullie comments en adviezen. Inmiddels heb ik de auto deze morgen toch maar gewoon bij de Vakgarage afgegeven.

Wel heb ik overigens gevraagd om de EGR te mogen mee te nemen. Ik wil dat onderdeel toch eens met mijn eigen ogen zien en eens proberen te kijken of dit een beetje te reinigen is.

Ciao!
 
Bovenaan Onderaan