Frup
Forumguru
Ja, ik weet het. De vermaledijde EGR is een terugkerend onderwerp.
Maar ik zit met een groot probleem. En zou het erg waarderen als er wordt meegedacht.
Ruim een maand geleden ging een storingslampje branden. Dat wijst op problemen met de EGR. De auto heeft trouwens slechts 80K km gereden (waarvan de helft door mijzelf, de andere helft door de 1e eigenaar in Duitsland).
De dealer in Drachten kon pas gisteren (4 weken wachten wegens drukte!) een diagnose stellen. Waarschijnlijke oorzaak: de lage druk EGR.
Over 4 weken kan ik pas terecht voor een hopelijke reparatie. Dat is drie dagen (!) voor onze geplande reis van twee maanden met de caravan. Eindelijk met pensioen, lang naar uitgekeken. Dus ik wil géén problemen onderweg.
Ook zou ik de motor willen laten chiptunen (stage 1). Daarbij kan ik de EGR laten wegschrijven. Dat wordt echter in het algemeen ontraden. Volgens VAG-techniek ook omdat het DPF daardoor extra wordt belast. Volgens mijn onderhoudsgarage (geen officieel dealer), zal de auto zonder EGR ook zeker tot een APK afkeur gaan leiden. Dus liever niet.
Mijn gedachte nu is om tóch de (dure) reparatie uit te laten voeren en de EGR, bij tunen, niet te laten wegschrijven. In de hoop dat reparatie nog vóór de vakantie gaat lukken.
Wat denken jullie, is dit een verstandige keuze? Of zou je het anders aanpakken?
Maar ik zit met een groot probleem. En zou het erg waarderen als er wordt meegedacht.
Ruim een maand geleden ging een storingslampje branden. Dat wijst op problemen met de EGR. De auto heeft trouwens slechts 80K km gereden (waarvan de helft door mijzelf, de andere helft door de 1e eigenaar in Duitsland).
De dealer in Drachten kon pas gisteren (4 weken wachten wegens drukte!) een diagnose stellen. Waarschijnlijke oorzaak: de lage druk EGR.
Over 4 weken kan ik pas terecht voor een hopelijke reparatie. Dat is drie dagen (!) voor onze geplande reis van twee maanden met de caravan. Eindelijk met pensioen, lang naar uitgekeken. Dus ik wil géén problemen onderweg.
Ook zou ik de motor willen laten chiptunen (stage 1). Daarbij kan ik de EGR laten wegschrijven. Dat wordt echter in het algemeen ontraden. Volgens VAG-techniek ook omdat het DPF daardoor extra wordt belast. Volgens mijn onderhoudsgarage (geen officieel dealer), zal de auto zonder EGR ook zeker tot een APK afkeur gaan leiden. Dus liever niet.
Mijn gedachte nu is om tóch de (dure) reparatie uit te laten voeren en de EGR, bij tunen, niet te laten wegschrijven. In de hoop dat reparatie nog vóór de vakantie gaat lukken.
Wat denken jullie, is dit een verstandige keuze? Of zou je het anders aanpakken?