EGR dilemma (alweer), help!

Frup

Forumguru
Ja, ik weet het. De vermaledijde EGR is een terugkerend onderwerp.
Maar ik zit met een groot probleem. En zou het erg waarderen als er wordt meegedacht.

Ruim een maand geleden ging een storingslampje branden. Dat wijst op problemen met de EGR. De auto heeft trouwens slechts 80K km gereden (waarvan de helft door mijzelf, de andere helft door de 1e eigenaar in Duitsland).
De dealer in Drachten kon pas gisteren (4 weken wachten wegens drukte!) een diagnose stellen. Waarschijnlijke oorzaak: de lage druk EGR.
Over 4 weken kan ik pas terecht voor een hopelijke reparatie. Dat is drie dagen (!) voor onze geplande reis van twee maanden met de caravan. Eindelijk met pensioen, lang naar uitgekeken. Dus ik wil géén problemen onderweg.

Ook zou ik de motor willen laten chiptunen (stage 1). Daarbij kan ik de EGR laten wegschrijven. Dat wordt echter in het algemeen ontraden. Volgens VAG-techniek ook omdat het DPF daardoor extra wordt belast. Volgens mijn onderhoudsgarage (geen officieel dealer), zal de auto zonder EGR ook zeker tot een APK afkeur gaan leiden. Dus liever niet.

Mijn gedachte nu is om tóch de (dure) reparatie uit te laten voeren en de EGR, bij tunen, niet te laten wegschrijven. In de hoop dat reparatie nog vóór de vakantie gaat lukken.
Wat denken jullie, is dit een verstandige keuze? Of zou je het anders aanpakken?
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik kan je technisch niet helpen, @Frup , maar begrijp je dilemma.

Succes met inwinnen informatie en het maken van de keuze. Je bent inmiddels met pensioen (of bijna) en dat moet toch een bepaalde rust geven, hoop ik!

Edit: zijn er niet méér garages die dit kunnen en op kortere termijn tijd hebben?
Tunen i.c.m. EGR fix bij VAG Nuenen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@PizzaPieter dank voor het meedenken!
Mjah, ik heb al enkele garages in de buurt geïnformeerd. Overal drukdrukdruk, en vakantie natuurlijk.
VAG Nuenen raadt EGR wegschrijven af. Ik heb alleen de indicatie van lage druk EGR. Die diagnose kosten heb ik al. En betaal liever niet nog eens voor diagnose. Die VAG Nuenen zeker zelf zal willen uitvoeren. Nuenen is ook weer te ver voor mij om de auto een dag daar te laten zonder zekere uitkomst.
De rust is er voor mij pas als ik met een betrouwbare combinatie op pad kan. ;)
 

PizzaPieter

Forumguru
Snap ik goed, @Frup , dat gevoel van rust.

Ik snap dat VAG hem ook weg kan laten schrijven, maar ze zijn ook 'gewone' garage die m mss ook wel kunnen vervangen...en wie weet stellen zij een andere diagnose (mss wel goedkoper).
En omdat je wilde tunen, zou dat een 123tje kunnen zijn.
Als dat echter sowieso te ver weg is, dan houdt t op.

Sterkte met de keuzes.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar je wil weg met de caravan, en je bent (ook :), net als ik ) met pensioen, dan kun je toch ook een dag (of week) later vertrekken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Klopt, een dagje later is niet erg. Dat de auto in orde is, vind ik belangrijker.
Ik moet overigens nog ruim een maand werken...

Mijn onderhoudsgarage had al 1e diagnose gesteld en meende dat ik beter naar de dealer kon i.v.m. eventuele coulance.
De dealer ging toen opnieuw diagnose stellen. Auto wéér een dag kwijt. Dus nu al twee keer kosten voor diagnose. Ik wil niet nog een 3e keer kosten voor diagnose in Nuenen. Want de reparatie komt er dan nog overheen (vooral veel arbeidsloon).
Voor tuning alleen zou ik naar Nuenen heen en weer. Maar het is meer dan 5 uur rijden heen en weer. Met reparatie daar, red ik het niet op een dag. Dus blijf daarvoor liever in de buurt.
 

EdK

Forumguru
Tsja in Neunen en omgeving hebben ze ook campings, dus plan je het zo dat je op een camping gaat staan en dan de wagen wegbrengt.
En is die na 2 dagen gerepareerd dan kun je verder de wijde wereld in met de sleurhut en van je pensioen gaan genieten
 

Eltjo

Forumguru
Als jij de EGR vervangen wilt hebben omdat 2x die diagnose is gesteld, dat moet dat toch kunnen? Jij bent de baas - over jouw centen.
Het is natuurlijk wel zo, mocht dat niet helpen, dat jij dan hebt aangegeven dat de EGR vervangen moest worden, met alle kosten die daarbij horen.
Maar wat kost die derde diagnose nogmaals?

De EGR vervang offerte uit NL was voor mijn 2.0TDI vorig jaar € 750. Ik had geen storingsmelding maar een trok soms stotterend op in z'n 1e versnelling. De diagnose kwam van foruminfo en de garagehouder bevestigde dat dat de waarschijnlijke oorzaak zou zijn.
Het vervangen van de EGR verhielp dit probleem idd. De EGR/koeler zelf was €250, met montage en wat pakkingen in PL rond € 480 betaald. Volgens hun zijn ze er 6 uur mee bezig geweest.
De oude EGR/koeler heb ik nog liggen en vond men ook in PL niet handig om te reinigen, wat aanvankelijk mijn gedachte was.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wel Frup dat word dan een vakantie in Polen, misschien dat Eltjo nog wel een garage en camping in de buurt weet ? :koffie:
 

Eltjo

Forumguru
Nou laat dat maar, dat kost je weer een vracht aan brandstof op het moment.
Diesel in D eergisteren ca. € 1,89, vlak bij grens in PL € 1,70 en 100 km vanaf Oekraïense grens op vakantiebestemming voor de goedkoopste ca. € 1,60 betaald.

Polen heeft wel mooie natuur en is niet duur. Net als overal de toeristen trekpleisters zien te vermijden voor meer rust en "gewone" prijzen. Wroclaw i.p.v. Krakau, Zakapane is in het seizoen ook ontzettend druk. Maar ja, ga jij dan naar Zandvoort of Amsterdam? Laat maar.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wel dat zijn toch nog steeds betere prijzen dan hier in Nederland.
Alhoewel ik net in de krant las dat de E95 in NL bij één pompstation in Groningen de slang uit ging voor 1,99 !
En dat was geen stunt prijs oid !!!
 

Eltjo

Forumguru
Ja, niet ver van onze oostgrens was langs de A1? snelweg ook een pomp met € 2 voor diesel!
 

Chrisjemol

Forumguru
Mijn auto (F2) heeft de EGR afgedopt en weggeschreven en een chiptune
Laatst het nieuwe type testapparaat eraan gehangen met koude start. Zou met de nieuwe regeling glansrijk door de keuring komen…

Dus dat hij ‘zeker’ niet door de keuring komt is volgens mij een verhaal om mensen bang te maken…
Ik zou die gare egr er altijd uitknallen. Ding gaat te pas en te onpas kapot
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Gare EGR… :D
Kan ik ook gewoon die EGR (incl. de storingsmelding) weg laten schrijven. En is dan het probleem opgelost?
Dan ben ik er met een retourtje Marum van af. Voor € 390 met tuning en incl. rollenbank.
Het vage is dat het nog niet helemaal zeker is dat het precies de EGR klep is, en dat die vervangen moet worden.
 

Chrisjemol

Forumguru
Dat is de vraag. Elke auto is ook weer anders. Gelukkig zou de mijne glansrijk door de strengere eisen gaan maar of TS zijn auto dat ook heeft kan ik niet zeggen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan