EGR begint op te spelen...

Zwapp

Forumguru
Beste allemaal,

Sinds vorige week krijg ik regelmatig een storingsmelding tijdens het rijden, spiraal icoontje begint te knipperen in het instrumentarium en krijg de tekst engin fault in het maxidot.
Uitlezen geeft de volgende fout:

001025 - EGR System
P0401 - 000 - Insufficient Flow - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00110000
Fault Priority: 1
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 290544 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 19:49:50

Freeze Frame:
RPM: 2079 /min
Speed: 105.0 km/h
Load: 0.0 %
Duty Cycle: 17.4 %
Duty Cycle: 95.1 %
Mass Air / Rev.: 305.0 mg/str
Mass Air / Rev.: 485.0 mg/str

Het gebeurd hoofdzakelijk als ik 10min of meer 100km/h rijd, deellast dus en dus tijdens werken van de EGR.
Als ik een lange tijd harder of zachter rijd is er niks aan de hand, beetje jammer dat overdag nu net die snelheid de max is geworden :banghead:
Qua prestaties van de motor merk ik er niks aan.

Ik vermoed dat als ik de EGR demonteer en schoonmaak ik wel weer even door kan, toch?

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik dit zomaar doen of moet na reiniging nog wat gekalibreerd of ingeleerd worden?
Ik heb via het internet een soort van how to gevonden om de EGR te demonteren maar toch wil ik jullie nog vragen voor tips want in deze how to moet de kleppendeksel gelicht worden en dat vind ik stiekem toch wat eng.

Het gaat om een 2.0TDi BMM motor.
 

catch me

Forumguru
Er zitten geen elektrische componenten op dit type egr, lijkt me niet dat deze dan nog ingeleverd oid zou moeten worden.
Het is als het goed is een koeler en klep in 1 unit, vacuüm aangestuurd. Deze gaat door vervuiling vast zitten, of soms teveel speling op het asje van de klep, of vacuüm potje voor de aansturing werkt niet meer naar behoren.
 

ertromp

Forumguru
Lijkt me wel dat een elektrisch component aanwezig is toch want klep open dicht zal toch gestuurd moeten worden dat door bijvoorbeeld stappenmotor?
Of heeft de O2PFL dat nog niet?
 

Zwapp

Forumguru
Wat ik begrepen heb is dat de klep elektrisch magnetisch aangestuurd word, tenminste als ik etka mag geloven... Vandaar dat ik hier nog even de expertise check!
 

Antera

Donateur
Meen dat er ook een elektronisch regeling in zit die het aanstuurt. De boel resetten zodat hij dit weer zelf calibreerd is wel aan te raden dan.

Kleppendeksel is niet spannend als je alles netjes los maakt en meteen even je kleppendeksel pakking vervangt als die wat hard is geworden komt dit wel goed.
 

oco1979

Forumguru
Als je mogelijkheid hebt van een diagnosetoestel ?
Daarmee kan je de actuatoren aansturen.
Waar je de klep paar keer volledig open en dicht laat doen.
Is geen wondermiddel maar kan soms wat helpen.

Even zelf demonteren en schoonmaken is niet aan te raden.
Tijd dat je daar voor nodig hebt om deze te demonteren zou je beter een nieuwe steken.

Met tijd komt er roet in het elektrisch gedeelte wat je niet echt kan schoonmaken.

De tijd dat je dan bij demonteren en monteren hebt gedaan is verloren.
 

Zwapp

Forumguru
@oco1979 snap je redenering maar deze egr zit boven achter het blok en dus redelijk bereikbaar. Ga het eerst schoonmaken, mocht dat niet baten kan er altijd nog een nieuwe in en deze zijn ook niet gratis...
Daar komt bij dat ik niet van plan ben de auto nog heel erg lang te rijden en heb net al weer 2 erg grote en dure reparaties gehad dus als ik zo weer een jaartje verder kan ben ik tevreden!
 

oco1979

Forumguru
dan is dat inderdaad doenbaar.

Versta dat het terug een kost is/ die tussen de 150-200 euro kan kosten.

succes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Zwapp

Forumguru
Weet iemand of ik verder nog pakkingen of seals nodig heb? Zag in elsawin dat alles vervangen moet worden maar zou dat echt noodzakelijk zijn? In die how to die ik heb doen ze het niet overigens...
 

EdK

Forumguru
Tsja de kosten zijn het vaak niet, maar wat als je de boel hebt gedemonteerd en er scheurt een pakking of een rubber blijkt verdroogd te zijn en je hebt het niet mee besteld ?
Of je denkt van achhhh die kan nog wel mee , ziet er nog goed uit ! En een week later begint het toch te lekken of zweten .....:pardon:

Moet nog wel eens bij slangepompen de slang vervangen daar die lek is !
En hierbij word ook geadviseerd om alle O-ringen en pakkingen te vervangen dan.
Collega gehad die dit niet nodig vond en hierop dacht te besparen, ja 2 weken inderdaad !
Hierna stond ik de pomp nogmaals te demonteren en kon tevens de klant uitleg geven wat de reden was dat deze na 2 weken weer problemen had !
En dan wil je je collega nog niet laten vallen naar zo'n klant toe, en dat is best moeilijk hoor !

Dus maw bestel lekker die paar pakkingen en seals erbij en vervang ze ook !:pieker::jaja:
 

Zwapp

Forumguru
Thx @catch me ! Dat valt alles mee, had alleen bij het nieuwe spul gezocht en da's wat duurder hehe.

Verder iemand nog ervaring met het reinigen van een EGR?
 

catch me

Forumguru
Misschien eerst demonteren en dan reinigen, nadeel is dat als er een onderdeel stuk is je deze dan niet gelijk voor handen hebt.
 
Ik heb de storing ook gehad van de egr klep.

Op de egr klep zitten tandwieltjes. Althans bij mij. Daar waren een paar tandjes afgebroken. Als het de middelste is kan je hem nog 180 graden draaien. Probleem verholpen. Als het een andere is kost het je een nieuwe egr klep plus inleren bij de dealer of bovag garage. Egr klep heb ik uit Duitsland 75euro. In leren 25 euro.
 

Bijlagen

  • 20191208_122531.jpg
    20191208_122531.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 34
  • 20191208_130849.jpg
    20191208_130849.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 32

Zwapp

Forumguru
Bedankt voor het delen @JohnWick !
Was de storing bij jou continu? Bij mij gebeurd het dus niet altijd dus ik hoop dat het met schoonmaken opgelost gaat zijn...
 
Nee niet continu. Zo kon ik er 5min mee rijden en zo 2uren.

Ik heb hem toen ook schoongemaakt. Zelfde resultaat. Maar als je hem er dan toch tussen uit hebt. Schroef even de bovenkant open en haal de middelste tandwiel eraf en kijk even. Is het de middelste ff draaien.
 

Zwapp

Forumguru
Nee verder nog geen tijd en zin gehad, storing is vooralsnog weg gebleven, kijk het nog ff aan, misschien binnenkort kijken voor wat anders...
 
Bovenaan Onderaan