eerste mindere ervaring....

Dat lijkt mij ook. Als je gewoon normaal (rustig) rijdt, dan is er niks aan de hand. De turbo zal denk ik gezien zijn constructie wel het minste last hebben van een koude start. Moderne olie smeert ook goed bij lage temp (daarom toch ook die dubbele cijfers (bijvoorbeeld 5W nogwat). De motor zelf is ander verhaal, de olie moet eerst rondgepompt zijn, en zolang ie niet warm is is er extra spanning in de onderdelen.

Dus het algemene devies lijkt me met of zonder turbo: gewoon rustig warmrijden en inderdaad niet direct motor afzetten als ie zwaar belast is. Als het dan toch fout gaat, dan is er een materiaalfout.
 
Heb zelf zo'n vijfje gehad... zelfs nog een eerste type alpine... inderdaad erg gevoelig.
Met het groote aantal kilometers dat ons forumlid rijd kan het natuurlijk bij wat hogere snelheden wel warm worden daar in de turbo, zeker als het eens wat harder gaat, als het dan buiten ook nog eens koud is en je zet het zwikkie direct na een lange rit uit, dan krijg je thermische problemen. Door het snelle afkoelen kun je een thermoshock krijgen waardoor er spanning in de materialen optreed, ook krimpt het materiaal door de afkoeling een paar honderdste millimeters... hierdoor kan er relaxatie in het materiaal optreden waarbij tijdens een nieuwe belasting (wegrijden) hij het niet meer kan verdragen en de bout of iets anders knapt. En een bout die onder spanning knapt (denk maar aan een trekbank voor metalen) dat maakt een hels kabaal. Dit proces gaat alleen maar sneller als het materiaal al niet zo best was.
 
Bovenaan Onderaan